• mona83

All we want for Christmas is Michael

Bevabus skrev 2010-01-06 11:28:32 följande:
    Aa det hände ett år faktiskt att han fick en kal fläck på huvudet haha vi kallade honom för den "skalliga gubben" då trots att han nästan bara var en bebis.Men om du ser att det blir sår och sånt, så rekommenderar jag att du ringer en vetrinär.
    Så du menar att det kan vara helt normalt att han blir "skallig" av att tappa vinterpälsen. Men blev det större? Gjorde ni nått eller lät ni det bara vara?
    Inga sår än vad jag har sett iaf.

Jösses man kan ju tro att jag aldrig haft kanin förr
  • mona83
    mona83 skrev 2010-01-06 13:29:31 följande:
    Så du menar att det kan vara helt normalt att han blir "skallig" av att tappa vinterpälsen. Men blev det större? Gjorde ni nått eller lät ni det bara vara?Inga sår än vad jag har sett iaf. Jösses man kan ju tro att jag aldrig haft kanin förr
    Och sen skulle jag ALDRIG ha skrivit att Svante var bra i magen för jag fick tvätta hans rumpa i morse igen
  • mona83
    Bevabus skrev 2010-01-06 13:48:03 följande:
    Haha han fick en kal fläck på huvudet om du prövar att dra lite löst i pälsen runt omkring fläcken så kan du se om det finns lös päls där. Om det gör det så är det troligen bara vinterpälsen som åkt av. Men jag skulle vänta och se om det blir värre, men det tror jag inte det kommer bli
    Det hjar jag faktikst inte testat att göra. Smart
  • mona83
    Ogabinne skrev 2010-01-06 13:50:05 följande:
    Mitt marsvin fick sådana kala fläckar på huvudet när han hade skorv. Tappar han hårstråna precis som de är eller i klumpar med vit "skorpa" under mona?

Vad jag kunde se när jag gjorde som Bevvan sa, drog lite försiktigt i pälsen där följde det bara med nåra hårstrån. Inget vitt vad jag kunde se. Men sen lossnade det inga mängder när jag drog löst heller.

Om det var nått som kliade typ mjällkvalster som jag håller på och nojjar över, då borde han väl klia mkt eller hur? Sen ska det vara mjälligt oxå där, men inget sånt vad jag har sett...
  • mona83
    Bevabus skrev 2010-01-06 14:15:25 följande:
    Jag brukar hjälpa Linus med att dra av päls när han fäller, för annars så kliar det så mycket på honom och han får det i näsan. Jag drar ju inte hårt såklart, utan bara det som sitter löst men jag brukar få sitta där i typ 20 min ibland, man blir beroende haha kan säkert sticka en tröja av all päls jag har tagit av honom! Och det är bara på EN vinter! Jag brukar lägga oälsen jag tagit i hans bur så blir det lite mjukare. Men det åker ju bort när man städar buren såklart.
    Som jag skrev i sista svaret, är bara nåra få hårstrån som följer med. Kanppt att man ser att man har fått med något alls...
  • mona83
    Bevabus skrev 2010-01-06 14:33:01 följande:
    Då har nog all päls som ska trilla av där, trillat av Det faller ju bit för bit så att säga, så man plockar tills det tar stopp. Men eftersom att ett par hårstrån följde med så tror jag att han helt enkelt bara fäller, för annars skulle du knappt fått tag på nå päls alls. Den sitter som sten
    Första gången jag varit med om att han blivit helt kal av att tappa vinterpälsen om det nu är den.
    Men känns som att det är lite fel årstid att fälla vinterpälsen med tanke på vädret ute. Men det vet ju iofs inte Svantes vinterpäls eftersom Svante bor inne
  • mona83
    Ogabinne skrev 2010-01-06 19:16:41 följande:
    Hörni alla ni doolittles. Jag har en katt. Eller jag har 2 men det är den lille gule jag undrar om. Han är son till en bondkatt och min norska skogis. Han är inte korthårig som en bondkatt men inte långhårig som sin farsa, utan håren är mellanlånga men framförallt är hans päls så TJOCK!! Det är som om han fått all päls från sin skogssida, men att den ist är kortare och tjockare. Han har enormt massa päls. O denna jäääävla päls sen. Han fäller. ÅRET OM! Alltid. Hela tiden. Jämt. Om man klappar honom får man med massor med hår varje drag man gör. E de fel på han eller? skogisen fäller aldrig. Han kan fälla några fjun efter vintern, annars ingenting. Borstar honom aldrig. Inga tovor, inget fäll.. han bara är. Helt perfekt. Men den andre lille jäkeln.
    Jag har tre bönder och vet att iaf den tjocka och stora fäller en hel del. När hon legat i knät och myst är inte ens svarta tröja svart längre
  • mona83
    Ogabinne skrev 2010-01-06 19:27:19 följande:
    I min släkt får alla barn tidigt. Jag är 23, med 2 barn på 4,5 och snart 3 år. Min mamma är 44, morbror 33, min morfar är i 60 årsåldern och det skulle mormor också varit om hon levde. Tror det ligger i generna det där att få barn tidigt.
    I min oxå. Jag var 22 när jag fick första barnet, brorsan 22 när han fick första, "syrran" 20 när hon fick första, mamma var 21 när hon fick mig, min morfar han var nog oxå nått på 20 när han fick mamma
Svar på tråden All we want for Christmas is Michael