• Esska

Tråden för oss äggdonatorer 11

Här är en tråd för oss som ska/vill donera, har donerat ägg eller som just nu är mitt i äggdonationsbehandling. Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden, men det passade ju ändå bäst här. Tråden är såklart öppen för alla men först och främst för oss äggdonatorer som kan följas åt, ge tips och stötta varandra.

Några länkar till hemsidor som har information om äggdonation.

Villhabarn.com: www.villhabarn.com/aggblidon.html

Artikel i vlt.se: www.vlt.se/artikelmall.asp

Karolinska universitetssjukhuset www.karolinska.se/templates/Page.aspx...

Ava-klinikka: www.avaclinic.com/index.php

Akademiska sjukhuset: www.akademiska.se/templates/page____29362.asp...

Barnviadonation.se: www.barnviadonation.se/index.html

Vårdguiden: www.vardguiden.se/Article.asp

Ägg- och Spermiedonatorernas Förening: www.aspef.org/

Gamla trådar:

Tråd 1: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m21230448.html
    Tråd 2: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m24325551.html
    Tråd 3: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m27330501.html
    Tråd 4: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m30096983. Html
    Tråd 5: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m33071944. Html
    Tråd 6: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m35401681. Html
    Tråd 7: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m38476323.html
    Tråd 8: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m41354014.html
    Tråd 9: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m43992458.html
    Tråd 10: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m46411113.html

• Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 11
  • RedTopaz
    toksnippa skrev 2010-01-07 09:04:15 följande:
    Tack BlueTopaz, får ta och höra med kliniken själva sen hur de ställer sig till det. Vill gärna "ge tillbaka", när maken inte kan göra det. Hur många par kan man hjälpa? Vad har ni skrivit i erat personliga brev, om dt är någon som gjort det redan?
    Jag fick svaret att man får donera "många gånger".. ;) Andra har sagt att man får ge upphov till 6 eller om det var 8 barn (exklusive syskon till dem).

Vid varje donation hjälper man max 2 par.

Det finns ett formulär att fylla i som stöd till personligt brev. Jag fyllde i det men tillade också några av mina typiska karaktärsdrag och lite om min bakgrund.
    Mamma till Leo 051004 och Noa 090218
  • Vitros

hm, vad har hänt med formateringen, svårt att läsa...

BlueTopaz, jag har Christina. Vem hade du? Antar att jag kanske får träffa Karin i nästa vecka då iom att Christina inte kunde...
    10-15 embryon är ju jättebra, då har paren många till frysen! :)
    De vänner jag har som har gjort IVF har kanske fått ett eller några få embryon efter en IVF:omgång.
    Hoppas det kan komma lite bra ägg ur mig med!
    Jag hade i alla fall väldigt många äggblåsor (pyttesmå såklart) när vi gjorde VUL (30 typ på ena äggstocken och "många" på den andra ;) så det finns väl en möjlighet att få ut hyfsat många ägg + såklart en risk att bli överstimulerad...
    Behövde du föresten använda puregon för att bli gravid själv, eller lyckades du på annat sätt?
    Skönt att du säger att du har haft med dig minstingen dit, jag hade med mig båda (har tvillingar på 8 mån) till första besöket och de lyckades strula till sina sovtider totalt, så istället för att sova under själva kurators och sedan läkarbesöket så sov de mellan och var väääldigt vakna  när vi var inne hos läkarna. Haha.
    Hos kuratorn var de på ett strålande humör så då gick det bra, men när vi skulle in till läkaren hade de tröttnat så det kändes lite stressande. Därför skulle det vara bra att vara där själv en gång så att man hinner prata lite mer med läkaren, sen får de nog följa med på själva kollerna, för maken jobbar så det blir lite svårt för honom att vara hemma...
    Toksnippa: förstår helt vad du menar och jag donerar av lite samma anledning, även om vi slapp använda donator. Vi vet inte om vi kommer vilja ha fler barn i framtiden (har två nu iom att det kom två på en gång :) men donerar en omgång nu oavsett och det verkade de inte se som något problem
    Jag ska skriva ett brev men utgå ifrån de frågorna som fanns med i formuläret ifrån Huddinge, sen tog de en bild på mig när jag var där, den blev väl dock sådär ;)
    Har ni andra skrivit något om er familj eller lagt i bilder på era barn? Känns både relevant och lite orelevant så jag vet inte riktigt vad jag tycker.
  • toksnippa

Vitros: jasså tar dem foto på en också? det var nå nytt för mig, är det frivilligt? Inte för att det gör mig något, men intressant o veta.

• RedTopaz

Vitros: så som du beskriver dina äggstockar såg mina också ut.. hmmm. Se till att de inte höjer dosen mer bara!

Jag hade Karin först men övergick sedan till Christina när Karin inte var där.

Jag tog med mig ett foto på mig faktiskt, ville gärna välja ett själv då jag blir urkass på bild... ;) Det är frivilligt att lämna ett.
    Jag skrev bara att jag hade familj och barnens födelseår. Vill de evntuella donationsbarnen veta mer om mig när de är över 18år så är de välkomna att komma och fråga.

Jag blev gravid -98 ofrivilligt och gjorde abort, blev gravid -05 ofrivilligt och det blev Leo och vi skulle inte ha fler hette det. Men så kom jag på andra tankar när leo var 2,5år och då blev det lite bråttom iom att vi inte ville ha för långt emellan barnen så jag "ljög" lite för min gyn och sa att vi försökt i 8 månader men att det inte blivit något.. hrrm.. så då fick jag Pergo (för att slippa vänta på min mens) och det tog direkt och blev lilla Noa.

Nu vaknade Noa...

Mamma till Leo 051004 och Noa 090218
  • Kiwibaby
    toksnippa skrev 2010-01-06 12:11:37 följande:
     Känns ju inte riktigt aktuellt nu med donation, de vill ju helst att man ska ha skaffat sig de barn man är nöjd med. Men för oss kommer det ju ta flera år innan vi är klara. Hur ställer dem sig till att man donerar redan efter första barnet och vi vill ha fler senare? Jag vet ju "risken" att kanske själv stå utan, men då är det ju ödet.
    Jag har gjort två donationer nu, har två barn själv men är nog inte färdig - tar bara lite paus!!  ;)  Tänker mig nog två donationer till under det här året och sen börjar det nog dra ihop sig till bebisverkstad för våran del....

Hoppas verkligen att er IVF-process inte tar alltför lång tid!!

BlueTopaz: Ha det så bra på Kanarieholmarna!!!  ;)
  • Vitros

Toksnippa: precis som BlueTopaz skriver så var foto frivilligt, och man fick ta med ett eget om man vill.

BlueTopaz: skönt att det gått så lätt för er att bli gravida (så att det tom kunde ske ofrivilligt :), själv fick jag som sagt testa puregon då (fast i liiiiten dos) så den delen känner jag till
  • maravilla med 2 barn

Nu har jag sprayat sen den 7 jan och har börjar få en fantastisk huvudvärk....småmolar hela tiden och idag är det värre än igår. Kan det vara en biverkan eller håller jag på att bli förkyld? Vad har ni fått för biverkningar om ni fått några?
    Äggplock i feb...hoppas det blir mååånga =)

• Vitros

maravilla: får du spraya alltså? Som nedreglering eller varför gör man det?

Jag börjar med puregon om ett par veckor och tar inget innan dess (men sen blir det full fart...)
  • Vitros

maravilla: blev så fundersam att jag glömde tycka synd om dig! Låter inget kul :( Hoppas det går över snart!

Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 11