• Esska

Tråden för oss äggdonatorer 11

Här är en tråd för oss som ska/vill donera, har donerat ägg eller som just nu är mitt i äggdonationsbehandling. Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden, men det passade ju ändå bäst här. Tråden är såklart öppen för alla men först och främst för oss äggdonatorer som kan följas åt, ge tips och stötta varandra.

Några länkar till hemsidor som har information om äggdonation.

Villhabarn.com: www.villhabarn.com/aggblidon.html

Artikel i vlt.se: www.vlt.se/artikelmall.asp

Karolinska universitetssjukhuset www.karolinska.se/templates/Page.aspx...

Ava-klinikka: www.avaclinic.com/index.php

Akademiska sjukhuset: www.akademiska.se/templates/page____29362.asp...

Barnviadonation.se: www.barnviadonation.se/index.html

Vårdguiden: www.vardguiden.se/Article.asp

Ägg- och Spermiedonatorernas Förening: www.aspef.org/

Gamla trådar:

Tråd 1: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m21230448.html
    Tråd 2: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m24325551.html
    Tråd 3: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m27330501.html
    Tråd 4: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m30096983. Html
    Tråd 5: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m33071944. Html
    Tråd 6: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m35401681. Html
    Tråd 7: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m38476323.html
    Tråd 8: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m41354014.html
    Tråd 9: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m43992458.html
    Tråd 10: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m46411113.html

• Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 11
  • Linasmamma

Allt fungerade perfekt med sprutorna tog puregon 125 i 5 dagar sen efter ulbesök fick jag sänka dosen till 100 i 3 dagar. Dagen innan jag sänkte dosen började jag ta orgalutran och tog den i några dagar, så jag tog de paralellt. Sen var det ägglossningssprutan, en vilodag sen plock. Så det gick väldigt smidigt för mig.

Strax innan plocket fick man jag 1g alvedon och 10 mg stesolid för att slappna av, sen under själva plocket fick man lite morfin emellanåt beroende på hur ont man hade. Jag tyckte att det gjorde rätt ont när de gick igenom äggstocksväggen.

Vilade en stund med en värmekudde på magen efteråt. Åt sedan macka. Å åkte hem med några Citodon i handväskan.

Men som sagt kan jag glädja andra genom mina ägg så är det helt klart värt värken

• RedTopaz

Ahaa.. jag trodde att processen alltid var 14 dgr..
    Jag har nu fått utskrivet 6dgr med 125 puregon och de två sista dagarna ska jag även ta 0,25 Orgalutran. På onsdag sker första ul:et. Sen vet jag faktiskt inte vad som händer??
    Matar de på med mer puregon om det är dåligt med blåsor på onsdag tro? Jag känner nada i äggstockarna.

Mamma till Leo 051004 och Noa 090218
  • Linasmamma

Visst hade jag ont efteråt, men värsta värken kom efter 3 dagar.

• RedTopaz

Hur är smärtan jämfört med värkar? (för er som fött barn)

Mamma till Leo 051004 och Noa 090218
  • Linasmamma

Jag kände inte heller nått i äggstockarna förrens efter Ul då kom småvärken. Lite öm å man gick inte direkt i raskt takt. Antar att det gjorde mer ont efter ul för att de var där å rotade runt lite

• Linasmamma

Det går inte å jämföra jag tyckte verkligen det gjorde skitont å föda barn. Äggplocket tar ca 15 minuter.

• Linda Al
    RedTopaz skrev 2009-12-07 22:19:51 följande:
    Ahaa.. jag trodde att processen alltid var 14 dgr.. Jag har nu fått utskrivet 6dgr med 125 puregon och de två sista dagarna ska jag även ta 0,25 Orgalutran. På onsdag sker första ul:et. Sen vet jag faktiskt inte vad som händer??Matar de på med mer puregon om det är dåligt med blåsor på onsdag tro? Jag känner nada i äggstockarna.
    De mäter äggblåsorna, och vet hur mkt de kan växa på ett dygn. Är dina för små, ökar de dosen, är de för stora och du verkar överstimulerad, minskar de istället. Som jag fattat det iaf.

Jag kände inte heller ngt förrän efter första ul, men sen ökade de ju även dosen iof...
  • Kiwibaby

Åh vilken rolig tråd!!

Själv gjorde jag min andra donation för en vecka sedan. Pratade med barnmorskan idag, de plockade 9 ägg men bara ett blev befruktat - lite trist....
    Resultatet av första donationen föds strax efter nyår...spännande!!!

Var har ni andra donerat? Själv har jag varit på Karolinska i Huddinge.

• Kiwibaby
    RedTopaz skrev 2009-12-07 22:21:30 följande:
    Hur är smärtan jämfört med värkar? (för er som fött barn)
    Jag tycker inte att det går att jämföra!!! En förlossning är så intensiv och utdragen. Äggplockningen känns, men går lika fort över igen. Jag har haft lite molande mensvärk efter, men inget värre än att en alvedon och varm vetekudde hjälper!
  • Kiwibaby
    Linasmamma skrev 2009-12-07 21:41:25 följande:
    Jag donerade ägg för nån vecka sedan 24 st blev det.
    Det var inte illa!!!! Och du hade inga höga doser heller. Själv tog jag 225 Gonal-f i 12 dagar och fick ihop 9....
Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 11