• Esska

Tråden för oss äggdonatorer 11

Här är en tråd för oss som ska/vill donera, har donerat ägg eller som just nu är mitt i äggdonationsbehandling. Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden, men det passade ju ändå bäst här. Tråden är såklart öppen för alla men först och främst för oss äggdonatorer som kan följas åt, ge tips och stötta varandra.

Några länkar till hemsidor som har information om äggdonation.

Villhabarn.com: www.villhabarn.com/aggblidon.html

Artikel i vlt.se: www.vlt.se/artikelmall.asp

Karolinska universitetssjukhuset www.karolinska.se/templates/Page.aspx...

Ava-klinikka: www.avaclinic.com/index.php

Akademiska sjukhuset: www.akademiska.se/templates/page____29362.asp...

Barnviadonation.se: www.barnviadonation.se/index.html

Vårdguiden: www.vardguiden.se/Article.asp

Ägg- och Spermiedonatorernas Förening: www.aspef.org/

Gamla trådar:

Tråd 1: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m21230448.html
    Tråd 2: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m24325551.html
    Tråd 3: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m27330501.html
    Tråd 4: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m30096983. Html
    Tråd 5: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m33071944. Html
    Tråd 6: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m35401681. Html
    Tråd 7: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m38476323.html
    Tråd 8: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m41354014.html
    Tråd 9: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m43992458.html
    Tråd 10: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m46411113.html

• Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 11
  • Esska

BlueTopaz: Barnmorskan berättade för mig att man kunde se svullen ut ett tag efteråt även efter plocket, men efter nästa mens så skulle svullnaden ha gått ner igen.

Spännande med plock snart! Allt kommer att gå bra

• Esska
    AnkieG skrev 2009-12-12 19:17:59 följande:
    Hallå Allihopa Ni underbara!!Sitter nu meden vecka gammal bebis i famnen och njuter tack vare Er......Tack för att Ni gör det Ni gör för oss som inte kan få barn själva.
    Grattis!
  • RedTopaz
    Esska skrev 2009-12-14 13:08:02 följande:
    BlueTopaz: Barnmorskan berättade för mig att man kunde se svullen ut ett tag efteråt även efter plocket, men efter nästa mens så skulle svullnaden ha gått ner igen. Spännande med plock snart! Allt kommer att gå bra
    Ok!

Önska mig lycka till imorgon nu då! ;) Hoppas det inte gör allt för ont.
    Mamma till Leo 051004 och Noa 090218
  • Kiwibaby
    RedTopaz skrev 2009-12-14 20:13:49 följande:
    Ok! Önska mig lycka till imorgon nu då! ;) Hoppas det inte gör allt för ont.
    Lycka till imorgon!!! ;)
  • Vitros

BlueTopaz: redan dags alltså, kul! och hoppas svullnaden har lagt sig lite till på torsdag :)

Själv ska jag på "inskrivning"(?) på Huddinge i mitten på januari någon gång, tror det var inför att starta behandlingen, kan det stämma?
    Jag kunde inte svara när de ringde utan fick bara ett meddelande så jag blev lite nyfiken :)
    Känns kul att det snart är dags!

Har ni andra skrivit något brev/fyllt i deras formulär, OM någon i framtiden skulle vilja veta mer om sin biologiska bakgrund?

• RedTopaz

hemma igen och jag tycker mkt synd om mig själv! ;)
    Jag hade förstorade äggstockar och hade över 50st äggblåsor! De plockade ut hela 36st ägg!!!
    Jag har tydligen klart mer ont än normalt och kommer att ha ont ett tag tack vare detta. Kan knappt varken sitta eller gå faktiskt pga smärtan...

Tjejen bredvid mig gjorde en ivf och de tog ut 6 ägg på henne, 1h efter plocket reste hon sig och gick hem precis som vanligt!
    Själv fick jag åka rullstol till bilen med en kräkspåse efter 4h haha ;)

Hoppas det går över så pass att jag kan röra mig normalt snart iaf! =)

• RedTopaz

Vitros: Jag har skrivit ett brev och lämnat ett foto!

• Linda Al
    RedTopaz skrev 2009-12-15 14:18:00 följande:
    hemma igen och jag tycker mkt synd om mig själv! ;)Jag hade förstorade äggstockar och hade över 50st äggblåsor! De plockade ut hela 36st ägg!!!Jag har tydligen klart mer ont än normalt och kommer att ha ont ett tag tack vare detta. Kan knappt varken sitta eller gå faktiskt pga smärtan...Tjejen bredvid mig gjorde en ivf och de tog ut 6 ägg på henne, 1h efter plocket reste hon sig och gick hem precis som vanligt!Själv fick jag åka rullstol till bilen med en kräkspåse efter 4h haha ;)Hoppas det går över så pass att jag kan röra mig normalt snart iaf! =)
    Shit pommes frites!!! Jäklar i min låda! 36 ägg, det måste ju vara ngt slags rekord.
    Vad sa de på hs om plocket?
    Jag fick ut 19, har jag för mig, och var dundersvullen och hade rätt ont i en vecka. Så jag gissar att du kanske kan ha ont ett tag... Fast det kanske inte beror på det förstås(?).

Men grattis till ett bra reultat!
    Du ville ge till 2 mottagarpar, eller hur?
  • Linda Al
    RedTopaz skrev 2009-12-15 14:19:11 följande:
    Vitros: Jag har skrivit ett brev och lämnat ett foto!
    Jag med. Fast det kändes lite krystat att fylla i det där formuläret. Lite märkliga frågor, t ex att man skulle berätta lite om sin barndom (på typ 3 rader). Vad skriver man där, liksom? "Jaaa, den var väl fin". Haha
  • RedTopaz

Haha, jaaa.. jag trodde de skämtade när de sa hur många det var. de hade försökt räkna alla blåsorna men gav upp.. en bit över 50st var det iaf.
    Konstigt eg. att jag inte kände något alls innan, bara lite smått med stickningar då och då...
    Ja, 19 är inte så dåligt gjort det heller! =)
    Hade du lika ont som jag? Kunde du ta hand om dina barn dagen efter? För visst hade du barn?

Jag tycker att underlivet känns som efter min första förlossning. Som att man är lite trasig i underlivet, kan inte sitta på det och svårt att kissa och går som en 90-åring. Det känns lite som kramp när man rör på sig. Känner ni igen er?
    Det blir nog inga höga klackar på företagsfesten på torsdag iaf haha!!

Jo, jag ville ge till 2 par men jag föreslog att de kanske kunde frysa in och ge till fler, det verkade som att de funderade på det.... Får veta mer imorgon när de ringer, inte säkert att så många ägg är av bra kvalitet?
    En äggblåsa är mogen vid 18mm, mina största var 23mm och de minsta runt 15mm som de tog tror jag.

Jag minns typ ingenting av plocket... jättetråkigt! Min man berättade om allt och jag var tydligen helt med och tittade och frågade men jag minns ju inget!
    Ni med?

De poängterade typ 10ggr att vi har totalt sexförbud fram tills mens iom att så många blåsor är kvar. Jo för jag är ju sååå sugen på sex nu!! HAHA!!

Jo jag vet! Jag svarade på några av frågorna och sedan strök jag några och skrev annat istället som tex mina karaktärsdrag. Blev lite kladdigt men men! =)

Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 11