• Esska

Tråden för oss äggdonatorer 11

Här är en tråd för oss som ska/vill donera, har donerat ägg eller som just nu är mitt i äggdonationsbehandling. Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden, men det passade ju ändå bäst här. Tråden är såklart öppen för alla men först och främst för oss äggdonatorer som kan följas åt, ge tips och stötta varandra.

Några länkar till hemsidor som har information om äggdonation.

Villhabarn.com: www.villhabarn.com/aggblidon.html

Artikel i vlt.se: www.vlt.se/artikelmall.asp

Karolinska universitetssjukhuset www.karolinska.se/templates/Page.aspx...

Ava-klinikka: www.avaclinic.com/index.php

Akademiska sjukhuset: www.akademiska.se/templates/page____29362.asp...

Barnviadonation.se: www.barnviadonation.se/index.html

Vårdguiden: www.vardguiden.se/Article.asp

Ägg- och Spermiedonatorernas Förening: www.aspef.org/

Gamla trådar:

Tråd 1: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m21230448.html
    Tråd 2: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m24325551.html
    Tråd 3: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m27330501.html
    Tråd 4: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m30096983. Html
    Tråd 5: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m33071944. Html
    Tråd 6: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m35401681. Html
    Tråd 7: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m38476323.html
    Tråd 8: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m41354014.html
    Tråd 9: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m43992458.html
    Tråd 10: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m46411113.html

• Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 11
  • Linasmamma
    RedTopaz skrev 2009-12-15 18:08:31 följande:
    Haha, jaaa.. jag trodde de skämtade när de sa hur många det var. de hade försökt räkna alla blåsorna men gav upp.. en bit över 50st var det iaf.Konstigt eg. att jag inte kände något alls innan, bara lite smått med stickningar då och då...Ja, 19 är inte så dåligt gjort det heller! =)Hade du lika ont som jag? Kunde du ta hand om dina barn dagen efter? För visst hade du barn?Jag tycker att underlivet känns som efter min första förlossning. Som att man är lite trasig i underlivet, kan inte sitta på det och svårt att kissa och går som en 90-åring. Det känns lite som kramp när man rör på sig. Känner ni igen er?Det blir nog inga höga klackar på företagsfesten på torsdag iaf haha!!Jo, jag ville ge till 2 par men jag föreslog att de kanske kunde frysa in och ge till fler, det verkade som att de funderade på det.... Får veta mer imorgon när de ringer, inte säkert att så många ägg är av bra kvalitet? En äggblåsa är mogen vid 18mm, mina största var 23mm och de minsta runt 15mm som de tog tror jag.Jag minns typ ingenting av plocket... jättetråkigt! Min man berättade om allt och jag var tydligen helt med och tittade och frågade men jag minns ju inget!Ni med?De poängterade typ 10ggr att vi har totalt sexförbud fram tills mens iom att så många blåsor är kvar. Jo för jag är ju sååå sugen på sex nu!! HAHA!!Jo jag vet! Jag svarade på några av frågorna och sedan strök jag några och skrev annat istället som tex mina karaktärsdrag. Blev lite kladdigt men men! =)
    Jag hade 24 ägg och hade rätt ont efteråt. Gick mest i mysbyxor i några dagar
    Se till å drick mycket för det är tydligen rätt viktigt efter äggplock. Jag fick jätteont i magen 3 dagar efteråt å fick åka in till akuten. Överstimulerad blev svaret. Åkte in till Fertilitetsenheten dagen efter jag var till akuten för ordentlig koll. Jag hade bara lite vätska i buken, hade det varit mycket hade de fått dränera.
    Fick lite mer citodon å några dagar senare var allt ok igen
  • RedTopaz

Det här inte sant.. jag blir så ledsen!! Jag ville bara hjälpa men allt blir bara skit...
    Jag har troligtvis fått vätska och ev blod i buken, jag ser ut att vara i 6-7e månaden och kan knappt andas och det gör pissont under revbenen för att det trycker så på lungorna. Måste åka in akut nu, väntar på mamma, sedan åker vi. Gissar att de lägger in mig och tömmer på vätska?
    Jag låter seriöst som en 80- åring i respirator... Om jag lgger mig ner får jag knappt luft alls och flämtar som efter ett sprinterlopp. Och ändå är jag lugn.. bara besviken.

Fan, mannen och mamma får lida för mina beslut, jag hatar det...
    Äldste sonen har fått magsjuka också.

Linasmama: jaa, du får väl välkomna mig i "överstimulerad- klubben"! ;(

Rapport kommer sen!

Mamma till Leo 051004 och Noa 090218
  • Linasmamma
    RedTopaz skrev 2009-12-15 20:45:40 följande:
    Det här inte sant.. jag blir så ledsen!! Jag ville bara hjälpa men allt blir bara skit... Jag har troligtvis fått vätska och ev blod i buken, jag ser ut att vara i 6-7e månaden och kan knappt andas och det gör pissont under revbenen för att det trycker så på lungorna. Måste åka in akut nu, väntar på mamma, sedan åker vi. Gissar att de lägger in mig och tömmer på vätska?Jag låter seriöst som en 80- åring i respirator... Om jag lgger mig ner får jag knappt luft alls och flämtar som efter ett sprinterlopp. Och ändå är jag lugn.. bara besviken.Fan, mannen och mamma får lida för mina beslut, jag hatar det... Äldste sonen har fått magsjuka också.Linasmama: jaa, du får väl välkomna mig i "överstimulerad- klubben"! ;(Rapport kommer sen!
    Jag kände likadant, att man vill vara snälla å hjälpa andra å så blev jag överstimulerad. Man blev rätt snabbt bättre, så jag hoppas att du också blir det. Å trots allt så hjälper man ju andra, jag tänkte så hela tiden då jag var dålig : Att jag har gjort det för en god sak. Så här någon vecka efter hela proceduren så kan jag faktiskt tänka mig att donera en gång till Hoppas du blir bra snart!
  • Esska
    RedTopaz skrev 2009-12-15 20:45:40 följande:
    Det här inte sant.. jag blir så ledsen!! Jag ville bara hjälpa men allt blir bara skit... Jag har troligtvis fått vätska och ev blod i buken, jag ser ut att vara i 6-7e månaden och kan knappt andas och det gör pissont under revbenen för att det trycker så på lungorna. Måste åka in akut nu, väntar på mamma, sedan åker vi. Gissar att de lägger in mig och tömmer på vätska?Jag låter seriöst som en 80- åring i respirator... Om jag lgger mig ner får jag knappt luft alls och flämtar som efter ett sprinterlopp. Och ändå är jag lugn.. bara besviken.Fan, mannen och mamma får lida för mina beslut, jag hatar det... Äldste sonen har fått magsjuka också.Linasmama: jaa, du får väl välkomna mig i "överstimulerad- klubben"! ;(Rapport kommer sen!
    OJ! Det låter inte bra.

Hoppas att du mår bättre snart!
  • RedTopaz

linasmamma: Tack för stödet!!
    Hoppas jag också mår bättre snart!

Är hemkommen från sjk nu, de lade in mig och trodde först att jag kunde fått en propp i lungan av alla hormonerna, men inga prover tydde på det. Jag hade vätska i magen men inte så farligt mycket ändå. Däremot var mina äggstockar 8,5cm*6,5cm (normalt är 3cm*1,5cm) och det är på tok för stort.
    Troligtvis är det dem som gör att jag svullnat så otroligt, varför jag har så ont och fick svårt att andas vet de inte men det vände i natt så att jag tillslut kunde somna. Men det är fortfarande svårt att ligga ner och ha en ordentlig andning och går som en nyförlöst ;).

Fertilitetskliniken och sköterskan som jag haft som "min" så att säga, kom upp direkt imorse och var så orolig och klappade på mig. Då kändes det genast bättre faktiskt.

Jag ångrar mig inte alls faktiskt, men jag tror inte att jag gör om det? Men vi får väl se om jag ändrar mig?? ;)
    Problemet är att om jag mår nästan så här dåligt nästa gång, bara med smärtan från underlivet så kan jag inte ta hand om barnen och då får andra ställa upp på mig i flera dagar och det känns ju fel..

• Linda Al
    RedTopaz skrev 2009-12-16 16:03:46 följande:
    linasmamma: Tack för stödet!! Hoppas jag också mår bättre snart!Är hemkommen från sjk nu, de lade in mig och trodde först att jag kunde fått en propp i lungan av alla hormonerna, men inga prover tydde på det. Jag hade vätska i magen men inte så farligt mycket ändå. Däremot var mina äggstockar 8,5cm*6,5cm (normalt är 3cm*1,5cm) och det är på tok för stort.Troligtvis är det dem som gör att jag svullnat så otroligt, varför jag har så ont och fick svårt att andas vet de inte men det vände i natt så att jag tillslut kunde somna. Men det är fortfarande svårt att ligga ner och ha en ordentlig andning och går som en nyförlöst ;).Fertilitetskliniken och sköterskan som jag haft som "min" så att säga, kom upp direkt imorse och var så orolig och klappade på mig. Då kändes det genast bättre faktiskt.Jag ångrar mig inte alls faktiskt, men jag tror inte att jag gör om det? Men vi får väl se om jag ändrar mig?? ;)Problemet är att om jag mår nästan så här dåligt nästa gång, bara med smärtan från underlivet så kan jag inte ta hand om barnen och då får andra ställa upp på mig i flera dagar och det känns ju fel..
    Ååh, din stackare! Jag tycker jättesynd om dig!
    Men fasiken vad bra kämpat av dig, jag tycker du kan vara stolt över vad du kämpar dig igenom för åtminstone 2 andras chans till barn. Det ska du ju inte få dåligt samvete för heller! Hoppas du mår bra snart.
  • Vitros

BlueTopaz: usch!! det där låter verkligen inget kul :( Hoppas du blir piggelin fort!
    Har du fått någon info om hur det gått med dina ägg? Var det många som var mogna/bra?

• Kiwibaby

BlueTopaz: Usch och fy, stackars dig!! Så skulle det ju inte bli!! Hoppas verkligen att svullnaden går ner och att du mår bra snart. Ha så trevligt som möjligt på festen imorgon.

• RedTopaz

Dags för en uppdatering!

Smärtan försvann efter en vecka och 2 veckor efter var jag precis som vanligt igen med tanke på svullnaden men plus 1,5kg. Nu drygtn3 veckor senare har jag gått ner till normalvikt igen och mensen är över.
    Ringde till fertilitetskliniken och ett av paren är gravida!! Jaaa, NU känns det värt det! Det andra paret var det oklart med, de ville inte berätta varför. Får ringa om ett par veckor efter utlandssemestern igen.

Håll tummarna för att allt går bra och att det blir en bebis också!!!

• RedTopaz

Kanske inte skrev att jag blev inlagd såg jag. Fick ligga ett dygn på sjukan tills svullnaden började gå ner.
    Men jag ångrar mig faktiskt inte.

Det är tydligen mycket ovanligt att det blir så här, och det händer i de allra flesta fall oss som har PCO. Kan vara bra att veta för er som funderar på att donera!!

Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 11