• Esska

Tråden för oss äggdonatorer 11

Här är en tråd för oss som ska/vill donera, har donerat ägg eller som just nu är mitt i äggdonationsbehandling. Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden, men det passade ju ändå bäst här. Tråden är såklart öppen för alla men först och främst för oss äggdonatorer som kan följas åt, ge tips och stötta varandra.

Några länkar till hemsidor som har information om äggdonation.

Villhabarn.com: www.villhabarn.com/aggblidon.html

Artikel i vlt.se: www.vlt.se/artikelmall.asp

Karolinska universitetssjukhuset www.karolinska.se/templates/Page.aspx...

Ava-klinikka: www.avaclinic.com/index.php

Akademiska sjukhuset: www.akademiska.se/templates/page____29362.asp...

Barnviadonation.se: www.barnviadonation.se/index.html

Vårdguiden: www.vardguiden.se/Article.asp

Ägg- och Spermiedonatorernas Förening: www.aspef.org/

Gamla trådar:

Tråd 1: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m21230448.html
    Tråd 2: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m24325551.html
    Tråd 3: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m27330501.html
    Tråd 4: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m30096983. Html
    Tråd 5: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m33071944. Html
    Tråd 6: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m35401681. Html
    Tråd 7: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m38476323.html
    Tråd 8: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m41354014.html
    Tråd 9: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m43992458.html
    Tråd 10: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m46411113.html

• Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 11
  • maravilla med 2 barn

Japp, jag sprayar tre gånger om dagen i ca två veckor för nedreglering och jag tror stenhårt på att det är därför jag har huvudvärk. Men inte värre än att det är hanterbart, var mest intresserad över att höra om fler fått det.

Skönt för dig Vitros att du slipper iaf {#lang_emotions_laughing}

• Vitros

marvilla: låter väl troligt att det är därför. Hoppas du blir bättre snart!

När börjar du med puregon?
  • Malinell

Hej!
    Jag har en svägerska som har svårt för att bli gravid. Hon har som genomgått en behandling som hon ska göra en gång till för att få fart på ägglossningen. 
    Jag har oförskämt lätt för att bli gravid, väntar nu mitt andra barn. Jag vill så gärna hjälpa henne om det är så att behandlingen inte lyckas. Om det bara är så att det är äggen det handlar om!
    Men samtidigt så är jag rädd för det! Kan ni dela med er till mig om hur det är att donera! Hur ni mådde under tiden för donationen osv. Tacksam! 

• Marelb
    Malinell skrev 2010-01-15 14:09:06 följande:
    Hej! Jag har en svägerska som har svårt för att bli gravid. Hon har som genomgått en behandling som hon ska göra en gång till för att få fart på ägglossningen.  Jag har oförskämt lätt för att bli gravid, väntar nu mitt andra barn. Jag vill så gärna hjälpa henne om det är så att behandlingen inte lyckas. Om det bara är så att det är äggen det handlar om! Men samtidigt så är jag rädd för det! Kan ni dela med er till mig om hur det är att donera! Hur ni mådde under tiden för donationen osv. Tacksam! 
    Jag har själv läst och lärt mig mycket genom länkarna i trådstarten. Men just hur man mår står inte så mycket om kanske... och det är väl också väldigt individuellt. Jag har inte donerat (men vill i framtiden) så jag har ingen erfarenhet. Läs på om "korsdonation" om det kanske kan vara något för er?
    kille 2002 *** tjej 2005 *** BF 2010 07 16
  • Vitros

Malinell: jag vet inte heller exakt hur man mår då jag inte donerat ännu, men jag har genomgått samma typ av behandling (fast betydligt mildare) för min egen graviditet och kort kan man väl säga att det kan vara lite påfrestande för kroppen att ta de hormonsprutor som man injicerar för att "locka fram" äggen, men samtidigt så är det max 2-3 veckor så det är ganska lindrigt på det sättet.

Jag tycker det är väldigt omtänksamt att hjälpa din svägerska! Hon lider säkert lite extra av sin ofrivilliga barnlöshet om ni som står henne nära har lätt att bli med barn, sådant känns ofta.
    Som Marelb säger så är det korsdonation man kan läsa på om, dvs du donerar till ett annat mottagarpar och din svägerska (och bror?) kan då få komma före i kön och få den donator som ditt mottagarpar skulle ha haft. 
    Du skriver dock att din svägerska ska genomgå behandling för att få fart på ägglossningen, så kanske kan hon bli gravid om det lyckas?
    Jag har själv ingen egen ägglossning, men med bra behandling så går det finfint, så förhoppningsvis kan det fungera för din svägerska också :)
  • maravilla med 2 barn

Vitros: Jag ska ta blodprov den 25jan för att kolla om nedregleringen lyckats och då kommer jag börja med Puregon några dagar efter det. Annars lär jag väl nedreglera mera?

Malinell: Jag korsdonerar för en släktings räkning och varför det inte blev direktdonation är för att då vi är så olika varann så känns det som att alla skulle leta efter likheter med mig i deras barn och det ville inte jag framför allt. Men det är olika hur man funderar om det. Jag tror att hade vi varit lik varann så hade det hellre blivit direktdonation.
    Än så länge mår jag rätt bra, har dock huvudvärk men jag har börjat vänja mig vid den så den stör mig inte nämnvärt längre.
    För mig är det otroligt att jag ska få hjälpa par att få vara med om det häftigaste som jag varit med om....att få barn.
    Lycka till om ni bestämmer er för donation!!!

• Alyssa

Hejsan

Tänkte hoppa in här igen, var med i de första trådarna för ett par år sen: Har precis fött en son och tänkt n donera igen. Ska ringa till Akademiska idag och prata med dom.

• Vitros

Kiwibaby: du börjar bli rutinerad! När är det dags?

Hur har ditt schema sett ut de första två gångerna?
    Bluetopaz: glömde fråga tidigare hur stora dina doser puregon var. Tänkte att jag skulle försöka undvika att bli överstimulerad :/
Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 11