• Esska

Tråden för oss äggdonatorer 11

Här är en tråd för oss som ska/vill donera, har donerat ägg eller som just nu är mitt i äggdonationsbehandling. Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden, men det passade ju ändå bäst här. Tråden är såklart öppen för alla men först och främst för oss äggdonatorer som kan följas åt, ge tips och stötta varandra.

Några länkar till hemsidor som har information om äggdonation.

Villhabarn.com: www.villhabarn.com/aggblidon.html

Artikel i vlt.se: www.vlt.se/artikelmall.asp

Karolinska universitetssjukhuset www.karolinska.se/templates/Page.aspx...

Ava-klinikka: www.avaclinic.com/index.php

Akademiska sjukhuset: www.akademiska.se/templates/page____29362.asp...

Barnviadonation.se: www.barnviadonation.se/index.html

Vårdguiden: www.vardguiden.se/Article.asp

Ägg- och Spermiedonatorernas Förening: www.aspef.org/

Gamla trådar:

Tråd 1: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m21230448.html
    Tråd 2: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m24325551.html
    Tråd 3: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m27330501.html
    Tråd 4: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m30096983. Html
    Tråd 5: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m33071944. Html
    Tråd 6: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m35401681. Html
    Tråd 7: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m38476323.html
    Tråd 8: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m41354014.html
    Tråd 9: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m43992458.html
    Tråd 10: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m46411113.html

• Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 11
  • Linda Al
    RedTopaz skrev 2010-01-05 11:20:00 följande:
    Dags för en uppdatering!Smärtan försvann efter en vecka och 2 veckor efter var jag precis som vanligt igen med tanke på svullnaden men plus 1,5kg. Nu drygtn3 veckor senare har jag gått ner till normalvikt igen och mensen är över.Ringde till fertilitetskliniken och ett av paren är gravida!! Jaaa, NU känns det värt det! Det andra paret var det oklart med, de ville inte berätta varför. Får ringa om ett par veckor efter utlandssemestern igen.Håll tummarna för att allt går bra och att det blir en bebis också!!!
    Men oj vad kul! Vad härligt att det gick vägen för åtminstone ett par! Skönt att allt är bra med dig nu också. Ha det så härligt på semestern! *lite avis*
  • Kiwibaby
    RedTopaz skrev 2010-01-05 11:20:00 följande:
    Ringde till fertilitetskliniken och ett av paren är gravida!! Jaaa,
    Vad roligt!!! Tyvärr blev det inget för mitt mottagarpar, men jag funderar nog på en ny donation och hoppas på bättre tur då. Från min första donation har det fötts en bebis - jätteroligt!!   ;)

God fortsättning på det nya året alla givmilda äggdonatorer!! 

Ha det så bra på utlandssemestern BlueTopaz
  • Vitros

Blue Topaz: så kul!! och skönt att du mår bra igen, även om det lät läskigt med överstimuleringen...

Förstår att det känns värt det när något av paren blev gravida! Håller tummarna för en bebis också :)
    Har du också PCO alltså? Vilken läkare gick du hos?
    Jag ska dit för koll inför sprutstart på onsdag, skulle ju vara skönt att slippa din upplevelse måste jag säga :/
  • inga76

Tittar in och hurrar för er! Hurra hurra hurra! Ni är fantastiska!

• RedTopaz
    Vitros skrev 2010-01-05 21:56:25 följande:
    Blue Topaz: så kul!! och skönt att du mår bra igen, även om det lät läskigt med överstimuleringen... Förstår att det känns värt det när något av paren blev gravida! Håller tummarna för en bebis också :) Har du också PCO alltså? Vilken läkare gick du hos? Jag ska dit för koll inför sprutstart på onsdag, skulle ju vara skönt att slippa din upplevelse måste jag säga :/
    De älskar oss med PCO har jag förstått just för att vi generellt ger fler ägg och har bra kvalitet på äggen. MEN vi kan bli överstimulerade lättare, och det är inget som går att förutse.
    Jag fick en dos på 125 puregon vilket är ganska lågt har jag förstått men det var för mkt för mig,
    Be om ett extra ul om du är orolig! Då ser de tidigt om du är på väg att bli överstimulerad.
    Jag gick på Huddinge och hade läkare Karin Rova, bra läkare tycker jag.

Lyck till!! =) =)

Tack allihop! Vi ska till Canerieholmen i 2 veckor.
    Mamma till Leo 051004 och Noa 090218
  • toksnippa

Tycker ni som donerar ägg är underbara!! Vi är just nu uppe i karusellen med IVF och med spermadonation då min make är steril. Jag känner att jag absolut vill donera ägg sen om/när vi väl fått vårat första barn, kanske kan detta hjälpa något/några andra par att få deras önskan uppfylld. Vi får ju hjälp på vägen genom donerade spermier och det är verkligen guld värt! Är så tacksam för att de finns människor som vill försöka hjälpa andra i svår sits.

Känns ju inte riktigt aktuellt nu med donation, de vill ju helst att man ska ha skaffat sig de barn man är nöjd med. Men för oss kommer det ju ta flera år innan vi är klara. Hur ställer dem sig till att man donerar redan efter första barnet och vi vill ha fler senare? Jag vet ju "risken" att kanske själv stå utan, men då är det ju ödet.

• RedTopaz
    toksnippa skrev 2010-01-06 12:11:37 följande:
    Tycker ni som donerar ägg är underbara!! Vi är just nu uppe i karusellen med IVF och med spermadonation då min make är steril. Jag känner att jag absolut vill donera ägg sen om/när vi väl fått vårat första barn, kanske kan detta hjälpa något/några andra par att få deras önskan uppfylld. Vi får ju hjälp på vägen genom donerade spermier och det är verkligen guld värt! Är så tacksam för att de finns människor som vill försöka hjälpa andra i svår sits. Känns ju inte riktigt aktuellt nu med donation, de vill ju helst att man ska ha skaffat sig de barn man är nöjd med. Men för oss kommer det ju ta flera år innan vi är klara. Hur ställer dem sig till att man donerar redan efter första barnet och vi vill ha fler senare? Jag vet ju "risken" att kanske själv stå utan, men då är det ju ödet.
    De vill helst att man har barn men det är inget måste. De frågade aldrig mig om jag var "färdig" med egna barn tex.

Hoppas ni blir gravida nu då!!
  • Vitros

BlueTopaz: bra att veta, får höra med dem och påminna om dig som case ;) (om jag inte har Karin, får väl se på onsdag!)

Vet du hur kvalitén på dina ägg var, var alla 36 äggen bra? Fick paren dela på alla, eller hur gjorde de?
    Min söta sköterska ringde igår och var orolig över att hon inte kunde vara där på onsdag, men iom att jag skaffat barnvakt till småkottarna så ville jag inte byta dag oavsett. Tror nog jag blir väl emottagen oavsett :)
    Inser att jag kanske måste ta mig till apoteket och hämta ut sprutorna också, det kan ju ta ett tag att få hem om man inte har tur!
  • RedTopaz
    Vitros skrev 2010-01-06 23:25:13 följande:
    BlueTopaz: bra att veta, får höra med dem och påminna om dig som case ;) (om jag inte har Karin, får väl se på onsdag!) Vet du hur kvalitén på dina ägg var, var alla 36 äggen bra? Fick paren dela på alla, eller hur gjorde de? Min söta sköterska ringde igår och var orolig över att hon inte kunde vara där på onsdag, men iom att jag skaffat barnvakt till småkottarna så ville jag inte byta dag oavsett. Tror nog jag blir väl emottagen oavsett :) Inser att jag kanske måste ta mig till apoteket och hämta ut sprutorna också, det kan ju ta ett tag att få hem om man inte har tur!
    Jag vet faktiskt inte hur de gör med äggen men jag antar att de delar på dem. De tillsätter iaf ett par spermier per ägg och så får de stå i 2 dgr. De som utvecklas till embryon används, eller ett används, de andra fryser de in.

Jag tror att det blev någonstans mellan 10-15 "fungerande" embryon, jag fick höra olika från läkaren och sköterskan... Det är lite rörigt med hur hela processen går till.

Har du Christina eller Karin som sköterska?
    Jag hade med mig min minsting på alla besök faktiskt, de blir helt tokiga när man tar med barn och gullar och pysslar och har sig =).

Jo, jag fick vänta ett tag på mina mediciner faktiskt.
  • toksnippa

Tack BlueTopaz, får ta och höra med kliniken själva sen hur de ställer sig till det. Vill gärna "ge tillbaka", när maken inte kan göra det.

Hur många par kan man hjälpa? Vad har ni skrivit i erat personliga brev, om dt är någon som gjort det redan?

Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 11