Livisu skrev 2011-05-21 11:34:02 följande:
Det är inte kul längre att se UM. De storröker som gravida, gör slut och blir ihop, hoppar av skolan och blir deprimerade. Ger sina barn coca-cola innan de ens fyllt 2 år, bytt bostad ett tiotal gånger och har stökigt hemma (minns bara Kristina & Peter där lille Lucas gick runt i smutstvätt och tallrikar).
Hur kan vuxna i deras omgivning låta det pågå? Man undrar vart föräldrarna är. Och så dyker de upp så smått... en mamma uppmuntrar sin 17-åriga dotter fria till en kille hon varit tillsammans med i ett halvår... en annan förälder säger upp bekantskapen med sin dotter för att hon ska få ett barn med en turk. Och detta är bara i denna säsong... Jag har sett alla säsonger och den som egentligen bryr sig är ju Malou Stellas mamma, som ändå försöker ställa krav.
Finns det inga sunda, bra föräldrar med i serien??? Ett var ju "bönderna" June och Christian. Liksom Nadia som var sjuk, hon verkade lugn och stabil men var ju tyvärr sjuk och hade det att brottas med...
Jag hoppas verkligen inte att detta är verkligheten även för svenska unga mödrar! Jag känner knappt någon. Läst "Micah"s blogg, den där 14-åringen som har barn... och det ger ju inte direkt bekräftelse på min önskan om stabila föräldrar.
Jag var skötsam och duktig i mina tonår. Visserligen var jag blyg så jag hade väl inte lyckats bli gravid med nån jag knappt känner... Men jag hade förhoppningsvis vare sig rökt under graviditeten eller hoppat mellan förhållanden. Jag hade tagit mitt ansvar, för jag är en sådan person.
Men i serien tycks bara naiva maskrosbarn finnas. Barn som föder barn. Barn som inte tar ansvar. Sorgligt.
Ja Malou Stellas mamma verkar verkligen bry sig om sina barn, men hon är ju så otroligt mesig! MS får ju bete sig precis hur som helst (om det nu inte bara är när kamerorna är där, hon kanske inte vill skälla när hon filmas) Fatta iaf inte hur man kan tillåta att ens dotter säger "håll käften" till en flera gånger...