Inlägg från: frökenskabb |Visa alla inlägg
  • frökenskabb

LCHF

Efter 10 dagar hade jag gått ner 0,5 kg. sakta men säkert går jag ner =)

• frökenskabb
    Cam82 skrev 2009-12-18 21:14:43 följande:
    Jag hänger med här, har årecis börjat med LCHF, det är 3:e dagen idag, ungefär så här ser min dag ut, ja inte samma middag jämt så klart, men bara för att jämföra med er andra:Frukost: En kopp kaffe med grädde, fil med kanel + 2 skivor ost med smör på + ev ett ägg med majonäs.Lunch: Mat av något slag, idag falukorv med ädelost + vanlig ost och tomat, åt även lite kalops, till det mjölk(3 %)Middag: Kycklingburgare med sallad + mangorajasåsKvällsfika: Avocado med majonäs och räkor tex nu ikväll har jag ätit lite jordgubbar med grädde.Mellanmål: Äter ett eller två mellanmål beroende på hur hungrig jag känner mig, det kan vara tex ett ägg med majonäs samt lite rökt fisk + kaffe med gräddeVad tycker ni om detta? Frukosten är i princip alltid samma, jag är nybörjare på detta med LCHF, får man äta när man vill, dvs även om man inte känner sig direkt hungrig, men kanske sugen på kvällen, är det då ok att äta en avocado tex? Äter ni mer eller mindre än det ovan?
    Jag äter nog ungefär som du, av det du beskrivit ovan. Möjligen lite mer då jag är en storätare =) Fast jag får inte i mig lika mycket mjölkprodukter. Men det är väl smaksak, tycker det ser bra ut!

Nu är jag inne i ett stadie då jag vill ha kött morgon middag och kväll, helst med mycket smält vitlökssmör på

Vad ska alla ni äta för något till jul? Jag tänker i gottisväg. Något måste vi ju unna oss så duktiga som vi är =)
    Jag tänkte göra Airams Chokladcheesecake som finns i Dahlqvists kokbok.
    Har hört att den är väldigt god!
  • frökenskabb

Cholkadcheesecake
    8-10 pers.

150 gram mycket finhackade nötter
    50 gram smör

4ägg
    3dl grädde
    200g philadelphiaost
    300g choklad 70-85%
    1msk ekologiskt vaniljsocker
    (socker, stevia eller sockerersättning motsvarande
    3-5msk för den som vill.)

Botten gräddas i ugn i 225 grader.
    tillagas med fördel dagen innan servering. beroende på hur man vill servera, tillagas denna ljuvlighet i portionsformar eller s.k. springform. väljer du choklad med lägre kakaohalt får du en sötare anrättning. Den Airamska varianten är helt sockerfri.

Smält chokladen i värmebad eller mikro. var uppmärksam på att chokladen inte kommer i kontakt med vattenånga.

Lägg bakplåtspapper i botten på den form som skall användas. Hacka nötterna fint och blanda med smält smör. Fördela i botten på formen och grädda i 225 grader till gyllenbrun yta.

Dela gulor från äggvitor och vispa vitorna till hårt skum. Vispa grädden styvt i en skål för sig och vispa till sist äggulorna med osten, vanilj och eventuellt socker i en tredje skål.
    Blanda försiktigt den något lite avsvalnade chokladen med hälften av grädden. Rör försiktigt med slickepott tills det blandar sig helt. Vänd resterande grädde, därefter ägg och ostblandningen och till sist de hårt vispade äggvitorna i smeten. Häll chokladsmeten ovanpå nötbotten och ställ i kyl över natt.
    Vill du ha mer glasskaraktär går det fint att frysa tårtan, men inför servering tinas den svalt minst ett par timmar. Garnera gärna med choklad riven på rivjärnets grövsta sida och kanske några syrliga vackra bär.

Bara för att jag är så snäll får du receptet här, hittade nämligen heller inte på det.
    Denna kaka har ätits på jobbet av både LCHF:are och andra dödliga med stor succe!
    Har inte smakat själv men den verkar riktigt smarrig. Jag ska göra på 85% choklad då jag tycker det är gott och inte smaksättning förutom ev. lite vaniljessens.

• frökenskabb
    cindorella skrev 2009-12-19 21:20:20 följande:
    ååh Tack för receptet frökenskabb!! :) Det får bli mitt godis på julafton iår :)
    Jag tror att den är super!
    Ska ev baka chokladmuffins idag, återkommer om dom blev goda =)
  • frökenskabb

Ps!
    -3kg på två veckor!

• frökenskabb
    cindorella skrev 2009-12-20 13:37:01 följande:
    Grattis!! Visst är det härligt att det funkar? :)
    Det är heeelt sjukt!
    Speciellt med tanke på hur lätt det är.
    Mer LCHF åt folket!! =D
  • frökenskabb
    Cam82 skrev 2009-12-20 14:22:29 följande:
    -0,5 kg sedan i onsdags känns som en bra början, jag väger nu 69,9 och är 160cm, hur långa är ni andra samt hur mycket väger ni? Jag har som mål att väga 60kg, vad har ni andra för mål?
    Vet inte riktigt vad jag har får mål med min vikt.
    Nu väger jag 64kg till mina 170 cm. Tror att jag ska försöka gå ner till 60, vilket inte verkar allt för svårt numera
    Huvudsaken det ser bra ut, så spelar det ingen roll vad vågen står på.
    Nu när jag väger som jag gör har jag celluliter ner till knäna och då/om dom är borta, är jag nöjd med vikten!
  • frökenskabb
    Elijza skrev 2009-12-21 15:49:58 följande:
    Hej! Är bara nyfiken på om den här dieten verkligen är bra för kroppen. Vet inte mkt om den, men är tanken att man bara ska leva efter den under en tid eller verkligen försöka hålla den som en permanent diet?
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/entry/de_vanligaste_fr%C3%A5gorna

Länkar till de vanligaste frågorna från Annika Dahlqvist blogg.

Sugen på att börja? =)
  • frökenskabb
    musli skrev 2009-12-21 20:47:52 följande:
    Jag väger mig inte men har minskat 7 cm i midjan på 1½ vecka. Slutade väga mig för många år sen eftersom muskler väger mer än fett och jag tränade ganska hårt på den tiden. Så nu mäter jag mig bara!!! 
    WHAT!!?
    Oj! Vad roligt för dig!!
  • frökenskabb
    Cam82 skrev 2009-12-22 22:50:10 följande:
    Kan inte ni skriva ungefär hur ni äter på en dag? detta har jag ätit idag.Frukost: fil med kanel, 2st ägg med majonäs och nån ostskiva, kaffe med grädde.Lunch: 2st biffar och ett glas mjölk(det hanns inte annat idag)Middag: Tjälknöl med sallad, brunsås och fetaost+kesoFika under dagen: Kaffe med grädde(kanske 4stkoppar) lite jordgubbar med grädde, en skinkskiva, lite sylta+ lite brieost och lite vanli ost med keso.Är detta alldeles för mycket? det kändes så när jag skrev ner det.Ge mig tips och råd ärni snälla.
    Jag har faktiskt ingen aning om det är för mycket, men det tror jag inte. Vi måste ju äta oss mätta! Går du ner?
    Såhär åt jag igår:

Frukost: 2 kokta ägg, majonäs, några skivor påläggsskinka, kaffe med grädde.
    Mellis: - (mätt)
    Lunch: Köttfärssås med en avocado.
    Mellis: 2 kokta ägg, en ost skiva, kaffe med mjölk.
    Efter träning: Turkisk youghurt med Whey 100, chokladsmak
    Middag: Korvgryta med kokt broccoli.
    Kvällsmål: - (mätt)

Är inne i en period då jag inte är så hungrig, annars äter jag alltid mellis.
Svar på tråden LCHF