Inlägg från: frökenskabb |Visa alla inlägg
  • frökenskabb

LCHF

sariat skrev 2010-01-04 12:38:23 följande:
    tack.. då ska jag stå ut. Det känns skitkonstigt att trycka i sig massa fett.. man är så inlärd med att man ska akta sig för fett speciellt mättat då. fast det ska ju vara bra så.. Har ni förslag på vad man kan ha till kyckling o currysås? är bönor tillåtet?
    Nej inte bönor.

Kokt broccoli, blomkål, stekta wokgrönsaker, sallad, eller varför inte en stor klick smör
    Tyckte också det var jätte konstigt med all fett, du vänjer dig.
  • frökenskabb
    Lullisgirl skrev 2010-01-04 13:13:34 följande:
    Har igenom tråden och undrar lite om mjölkprodukter. Vad jag har förstått ska man vara försiktig med dom eftersom det är en del kolhydrater i. Jag har hållit på i nästan en vecka och har tänkt vara rikitgt strikt den första månaden och sen se vad jag klarar. Är verkligen sockerberoende. Räknas grädde och typ den fetaste cremefraischen till de mjölkprodukter man ska vara försiktiga med? Är verkligen svårt att få i sig fettet annars tyker jag. Jag gillar TY men läste nånstans att det är relativt mycket kolisar i det oxå.Jag kommer inte väga mig, bara se på kläderna vad som händer. Jag har myyyyyyyyyyycke övervikt(typ 30-40 kg) Ni som har många kilos övervikt och hållit på med detta ett tag, har det gått fort först och sen stannat av som i andra bantningskurer?
    Nej, jag tycker inte att grädde och creme fraice är så värst dåligt ur kolhydratssynpunkt. Inte heller Turk youghurt, (däremot innehåller den Grekiska mer). Allt handlar väl om mängd.
    Att dricka mjölk och överdosera andra mjölkprodukter är kanske inte så smart om man vill vara strikt.
    Men att hålla sig till produkter med runt 3g kolisar/100g tycker jag är ok.
    Att bara äta fett och protein tror jag man tröttnar på i längden.
  • frökenskabb
    Matillin skrev 2010-01-05 12:26:17 följande:
    Jo det kanske är så.Jag har aldrig ätit så här tidigare så därför känns det som en omöjlighet att hålla hela livet när man är kolhydrafantast Men jag ska ge det ett försök.Tanken är väl att jag ska försöka gå ner i vikt och sen försöka äta bra helt enkelt.Jag går inte upp i vikt om jag bara äter vanlig husmanskost.Problemet är att jag i perioder frossat i godis och bullar och så går jag upp i vikt.Men det finns ju också andra dieter där man får äta lite kolhydrater också det kanske skulle passa mig bättre i längden sen.Men jag vill köra en rivstart nu och testa på det här så jag går ner i vikt och så får man se vilket sätt som passar bäst sen.Man får pröva sig fram
    Jag tror inte på LCHF som en tillfällig lösning att snabbt gå ner i vikt. Tror inte överhuvudtaget på det sättet att leva då det för de flesta brukar innebära ännu mer övervikt i slutändan.
    Om du redan nu känner att du inte kan ge upp kolhydrater förstår jag inte varför du vill köra på LCHF? Jag vill inte låta otrevlig men det känns lite som att denna tråd gett fel intryck om de som läser tror att det är "lätt som en plätt" att gå ner i vikt med LCHF. Visst, kilorna rasar (samma som med många andra dieter) men det krävs ganska mycket för att kunna ge upp kolhydrater, speciellt om man kolhydratsfantast, sockermissbrukare osv..
    Tänk på att den dag du börjar äta kolisar kommer du gå upp igen!
    Jag skulle i sånna fall hellre rekomendera Atkins (som innehåller den rivstart jag tror du är ute efter) eller GI.
    Du verkar redan ha kunskapen om vad som fungerar för din kropp och hur du ska göra för att inte gå upp i vikt, varför inte köra på det?
    Vill du testa LCHF ska jag inte hindra dig, du kanske blir övertygad då du känner skillnaden ;o)

Som en tillfällig lösning tror jag bara att du kommer att må sämre. Jag skulle inte vilja gå igenom övergångsfasen om det bara är för ett kort tag jag ska dieta. inte alls värt.
  • frökenskabb
    gemigsinnesro skrev 2010-01-05 18:32:06 följande:
    Vi har haft tacomiddag härhemma. Jag gjorde ostchips åt mig själv då istället för tortillachips eller tacobröd. Jättegott.
    Ostchips? Tell me, Tell me!

Jag har köttfärsbiffar späckad med fetaost i ugnen. Är sugen på stekt ägg till.
    Och kanske en prinskorv eller två
  • frökenskabb
    sariat skrev 2010-01-05 21:39:12 följande:
    godkväll alla LCHF:are!! Dag 2 avklarad, har gått bra men jag har svårt att äta mkt åt gången och blir hungrig ganska snabbt igen.. kan man småäta eller det är "förbjudet"?? Men jag känner mig inte illamående idag iallafall! till kvällsmat blev det kycklingfilé, currysås och stekta wokgrönsaker.  gott faktiskt. och nu innan läggdags tog jag en finn crisp med MYCKET smör och ost.. MUMS. Godnatt alla=)
    Ät när du är hungrig. I början åt jag dubbelt så mycket som nu och var jämt hungrig. För mig gick det över då kroppen fattade vad det var frågan om!
  • frökenskabb
    Zaarah skrev 2010-01-06 07:05:39 följande:
    Ja åt oxå ganska mkt i början nu äter ja mkt mindre.Måste fråga. Ha ni sattt upp del mål ? Ja ha gjort de, å sen ha min käre sambo lovat mej en belöning varje gång ja når ett del mål :D Känns skönt måste ja säga. Känner man sig grymt peppad iaf, å han har inte sagt va de är för belöning :DJoo, de oxå. Är de bara jag ?? Men tycker som att mättnadskänslan blir annorlunda me lchf. Ha inte tänkt på det förut, förrän ja fuskat nu kring jul. å ja kände mej mer svullen å illamående  än mätt när ja åt kolhydrater.
    Ja, jag har både delmål och ett slutmål! Måste ha något att kämpa för de dagar det känns jobbigt och jag är sugen på allt jag inte får.

Min mättnadskänsla är också helt annan nu, det är ju det som är grejen med LCHF, att man faktiskt kan känna sig mätt och belåten!
    Förut var jag aldrig mätt, alltid små sugen och åt därefter.
    Tycker donken är ett exemplariskt exempel på hur mycket det går att svulla och ända vara hungrig efter nån timme!
  • frökenskabb
    Cam82 skrev 2010-01-06 14:36:00 följande:
    Jag har de senaste dagarna fått så fruktansvärt ont i magen, kan det bero på att min mage inte tål så mycket fett? har ätit Lchf sedan 26/12, detta började alltså i förrgår, det gör så ont att jag måste sitta still och en natt avtog det inte förrän kl var 00.30, nu har jag ätit ett smörgåsrån, ett digestive samt 2 mariekex bara för att testa om det går över, och det känns lite bättre nu, kan någon hjälpa mig, dvs någon som varit med om samma? vad gör jag för fel? Jag vill ju fortsätta med detta men inte om det ska göra ont. Kram på er!

Jag höll på att skita i brallan (fniss) den första tiden men det gick över. Jag körde på och så vände det efter någon vecka. Låg i sängen och stortjöt en kväll pga smärtan men som sagt, det vände.. Vet inte varför eller vad det berodde på.
  • frökenskabb

Vill rekomendera nya anhängare att ge det minst 2 veckor! Kroppen måste få ställa om sig innan det är värt att utvärdera {#lang_emotions_laughing}

• frökenskabb
    Karo Lina skrev 2010-01-06 19:26:53 följande:
    Får man dricka ett litet glas rödvin?
    Enligt Annika Dahlqvist är 2 glas vin i veckan OK.

Drack några glas rosé vid jul och var sängliggande i 2 dagar så det gör jag inte om!
  • frökenskabb
    Ela007 skrev 2010-01-06 21:32:21 följande:
    Har läst lite på er tråd och blir ju klart sugen att hänga på MEN vet inte om jag vågar. Jag precis som många andra tycker ju att det känns knepigt med allt fett. Ivåras gick jag ner 12 kilo med VV så det vet jag ju är ett säkert kort, medans LCHF är lite mer min stil. Men jag vill bli av med 10-15 kg OMGÅENDE och vet då inte om jag vågar testa.....svårt!!
    Väg för och nackdelar, och om du vill prova (vilket jag tycker) så får du ge det minst 2 veckor och sedan utvärdera hur du mår. 
Svar på tråden LCHF