• Freddan

Är jag omanlig

I kölvattnet efter alla jämställdhetsdiskussioner har jag funderat mycket på vad som är omanligt. Det är inte helt lätt att utröna vad som får manligheten att hamna på sniskan. Jag kämpar daligen med att hitta rätt i alfahanedjungeln och min fru skrattar bara åt mig. Så hjälp mig nu med vad jag inte får göra för att inte förlora det sista unset av manlighet jag har kvar.

Några exempel på vad jag tror är omanlighetsbeteenden: hänga på familjeliv, raka bröstet, plocka ögonbrynen, köpa en julskiva med Carola, köpa en familjebuss, basta med badbyxor på, gå på föräldrautbildning, läsa Expressen söndagsbilaga, dela föräldraledigheten jämt med sin fru.

Vad tycker ni? Berätta vad ni anser är löjligt omanligt!

• Svar på tråden Är jag omanlig
  • Miss Cee

hänga på familjeliv, = Alla borde hänga på FL

raka bröstet, = inte omanligt, men grymt onödigt

plocka ögonbrynen, = isf tar jag hellre en man med två ögonbryn än ett

köpa en julskiva med Carola, = julstämning som är så omanligt. Bättre att sitta i en dyster lägenhet och dricka folköl på julen... det är manlighet det.

köpa en familjebuss, = o ja. BÄttre att sisat barnet får ligga på taket.

basta med badbyxor på, = tyder väl mer på sund känsla för privat sfär

gå på föräldrautbildning + dela föräldraledigheten jämt med sin fru.=
    det är rätt manligt att satsa på sin familj och på så sätt slippa ligga i skilsmässa efter två år när frun tröttnat på din tafatthet och brist på engagemang..

läsa Expressen söndagsbilaga, = läser någon den?

--------------
    Det enda som är omanligt är att vara en tafatt jättebebis som tror att flickvännen ska vara ens mor. Att inte kunna ta hand om sig själv, och få leva på kalaspuffar om man är singel. Eller att mamma sköter tvätten åt dig fast du flyttat hemifrån.

• AnnaKanna
    Radha skrev 2009-12-11 17:58:29 följande:
    Hm, manlighet i mina ögon handlar nog mest om självförtroende. En man som är helt trygg i det han gör kan gladeligen måla naglarna rosa utan att bli omanlig.
    Jag tycker att du slagit huvudet på spiken. Gör vad du vill med gott självförtroende och stå för det. Det är manligt.
  • katja74

hänga på familjeliv;helt okej.
    raka bröstet;helt okej, men onödigt
    plocka ögonbrynen;javisst om det behövs, vem vill se ut som en bergsuv?!
    köpa en julskiva med Carola; inte okej, oavsett kön!
    köpa en familjebuss; klart manligt och ansvarsfullt.
    basta med badbyxor på; Varför det?
    gå på föräldrautbildning; bara bra.
    läsa Expressen söndagsbilaga; expressen och aftonbladet går bort, oavsett kön.
    dela föräldraledigheten jämt med sin fru; bara bra.

• Lavish
    Freddan skrev 2009-12-11 12:49:15 följande:
    I kölvattnet efter alla jämställdhetsdiskussioner har jag funderat mycket på vad som är omanligt. Det är inte helt lätt att utröna vad som får manligheten att hamna på sniskan. Jag kämpar daligen med att hitta rätt i alfahanedjungeln och min fru skrattar bara åt mig. Så hjälp mig nu med vad jag inte får göra för att inte förlora det sista unset av manlighet jag har kvar.

Några exempel på vad jag tror är omanlighetsbeteenden: hänga på familjeliv, raka bröstet, plocka ögonbrynen, köpa en julskiva med Carola, köpa en familjebuss, basta med badbyxor på, gå på föräldrautbildning, läsa Expressen söndagsbilaga, dela föräldraledigheten jämt med sin fru. Vad tycker ni? Berätta vad ni anser är löjligt omanligt!
    Att hänga på FL är inte omanligt. Inte heller att köra familjebuss, basta med badbyxor, gå på föräldrautbildning och dela föräldraledigheten jämnt. Att köpa julskiva med Carola och läsa expressens söndagsbilaga är omanligt och vidrigt men utståbart. Men att vaxa bröstet, är ett stort stort NEJ!!! En karl ska ha hår på bröstet! Ögonbrynen beror på hur det ser ut. Men antagligen är det obehagligt omanligt det med
  • stfu

omanligt = osjälvständiga män som ska passas upp o daltas i hemmet som om de vore en del av barnaskaran!!!!!!!!! riktig turn off!

• idakristina
    stfu skrev 2009-12-11 20:55:25 följande:
    omanligt = osjälvständiga män som ska passas upp o daltas i hemmet som om de vore en del av barnaskaran!!!!!!!!! riktig turn off!
    Håller med dig helt och hållet!!
  • Eled

Jag älskar feminina män typ Ernst Kircshtiger, Simon (i simon o tomas på 3an). Ja massor med såna. För mig är de dock inte feminina utan jordnära o trygga. I like! Jag hade jätte gärna gift mig med Simon synd bara att han inte dras till mig ;)

• Lev livet som du borde ha gjort

Hellre "omanliga" män än machomän (manliga) Omanliga är bättre på alla sätt och vis enligt mig. Hade varit glad om jag hade en sån man som dig, en riktig familjekarl!

• MiIou

Här brukar vi säga att våran son som älskar rosa, Hello Kitty och som vill ha prinsessklänning enbart är en rejäl grabb som är trygg i sin manlighet (han fyller 3)

Men det syftar lite på som flera tidigare skrivit att riktig manlighet är att vara trygg i sig själv och stå för det man gör. En riktig karl är en man som kan ta vara på sig själv, står upp för dem han bryr sig om och som vill dela ansvaret med sin fru/sambo eftersom han bryr sig om henne och vill att hans fru/sambo och barn ska ha det bra. Ungefär samma kriterier som för "en riktig kvinna".

Barnslig får man absolut vara, det tycker jag bara visar att man har en gnutta självdistans och jag tycker det är skönt med vuxna som inte helt glömt hur det är att vara barn. Det är något annat att vara barnslig OCH oansvarig.

• hedersknyffel
    Freddan skrev 2009-12-11 12:49:15 följande:
    I kölvattnet efter alla jämställdhetsdiskussioner har jag funderat mycket på vad som är omanligt. Det är inte helt lätt att utröna vad som får manligheten att hamna på sniskan. Jag kämpar daligen med att hitta rätt i alfahanedjungeln och min fru skrattar bara åt mig. Så hjälp mig nu med vad jag inte får göra för att inte förlora det sista unset av manlighet jag har kvar. Några exempel på vad jag tror är omanlighetsbeteenden: hänga på familjeliv, raka bröstet, plocka ögonbrynen, köpa en julskiva med Carola, köpa en familjebuss, basta med badbyxor på, gå på föräldrautbildning, läsa Expressen söndagsbilaga, dela föräldraledigheten jämt med sin fru. Vad tycker ni? Berätta vad ni anser är löjligt omanligt!
    Osäkerhet är omanligt. Din tråd är löjligt omanlig. Tur att du egentligen inte vill vara så manlig.
Svar på tråden Är jag omanlig