• lovely 2B a mum

Varning för sova hela natten kuren

Ser att en del varmt rekommenderar SHN-kuren. Jag testade den på min son och det kan jag än idag få ångest över.

Först skall jag säga att det finns delar som är bra och som är vettiga. Det är en jättebra metod för de som det funkar för.

Anna Wahlgren säger att den fungerar på alla barn bara man gör rätt. Jag läste boken fram och tillbaka säkert tio gånger och plöjde igenom inslag på webbsidan och lyckades inte få det att funka. Det funkar inte på alla.

Det jag vill varna för är att man lätt kan svepas med, speciellt nyblivna föräldrar som är osäkra och dessutom helt slut av sömnbrist, och känna att man måste följa metoden slaviskt. Anna Wahlgren har en väldigt bestämd ton i sin bok och på sin webbsida som gör att man känner sig piskad att fortsätta med något som känns helt galet.

När man ifrågasätter blir man uppmanad att sluta gnälla, gå tillbaka och läsa boken igen och att absolut inte ta upp barnet ur sängen, vad som än händer. Det kändes lite som en sekt.

Om ni vill testa metoden tycker jag att ni först skall läsa på om metoden samt föröka ta reda på vilka erfarenheter andra har. Bestäm er för vart ni skall dra gränserna inna ni börjar. Tänk på att man inte måste följa allt slaviskt, det är ändå ert barn det handlar om.

Ni måste bestämma er innan för hur länge ni tänker låta ert barn skrika utan att ta upp det och därmed bryta mot reglerna. Den här metoden innebär att barnet skriker mycket, tro inget annat, och det kan bli betydligt längre stunder än 5 minuter.

Jag vill inte helt avråda från att försöka men ni måste veta vad ni ger er in på.

• Svar på tråden Varning för sova hela natten kuren
  • Tumbling down

Jag har aldrig gillat hennes metoder..

• Heaton

Lovely 2B a mum, jag håller med dig om att den bästa metoden är den som föräldern själv utarbetar utifrån barnets behov, och det verkar ju som att du har hittat en lösning som funkar för dig.

Men jag måste verkligen säga emot när du säger att "det inte stämmer" att barnet tystnar snabbt, för för mig stämde det och för många andra. Därmed INTE sagt att du är en dålig förälder, eller att du har gjort fel! Jag vet ju inte vad du gjort och inte gjort, eller vad som är rätt. Men det känns rättvist att, för de som läser detta, säga att för väldigt många HAR det verkligen fungerat.

Hennes hemsida har varit ett stort stöd för mig och jag uppskattar verkligen att man kan fråga om allt, om man väl har bestämt sig för att Annas metoder är rätt för ens egen familj. Det berör mig illa att du har blivit taskigt bemött (skrev någon verkligen "sluta gnäll"?), önskar att det inte händer dig igen - fast jag förstår att du inte vistas där mer - eller någon annan. Det har aldrig hänt mig.

• Maiya

Heaton- Förstod att det skulle misstolkas så. Det var inte alls min mening, sa bara att jag läste det och är skeptiskt till hennes metoder. Skulle aldrig beskylla en förälder för en sådan sak. Men nu är det ur världen.

• lovely 2B a mum

Heaton, som jag skrev tidigare så funkar säkert den här metoden för vissa men det jag vänder mig emot är att Anna och de som tror på kuren hävdar att det funkar för alla, vilket inte stämmer. Jag förstår att de som det har funkat för är frälsta och tycker AW är ett geni, men det funkar inte för alla, det måste man vara medveten om när man ger sig in i det här.

Jag varnar för den hets man utsätts för när man läser boken eller går in på forumet och ber om hjälp. Om metoden funkar tycker man säkert att det är ett stöd men om man ifrågasätter och tvivlar blir det mer piska än stöd.

För när man går in på forumet för att söka stöd så blir det väldigt sektlikt. Alla upprepar att det funkar för alla och ve den som vågar ifrågasätta. De som vågade ifrågasätta kuren blev snabbt överkörda av de andra som höjde kuren och AW till skyarna. Som förälder tänker man- det är mig det är fel på och fortsätter buffa medans barnet skriker för full hals.

Man går in så stenhårt för att få det att funka att man slutar lyssna på sin inre röst och barnets behov. Speciellt när man blir påhejad att hålla ut och att det bara är att låta barnet skrika tills det tystnar.

Jag frågade flera gånger på forumet hur länge man skall låta barnet skrika och uttryckte min förtvivlan. De svar jag fick var ungefär fortsätt buffa, gör solfjädern, ha tålamod och det här forumet är inget klagoforum. Jag hade varit mera hjälpt av om någon hade sagt låt inte barnet skrika mer än 20 minuter, men ingen ville ange någon gräns för hur länge barnet skulle skrika.

Det jag vill säga är att det är en väldigt komplicerad teknik som inte fungerar på alla, oavsett vad AW och alla på forumet säger. Jag mådde väldigt dåligt av det här dels för att jag lät mig dras med i något som kändes otäckt och dels för att jag utsatte min son för detta vilket jag har väldigt dåligt samvete för.

• Lilith74

Ja, det här med att sova på mage (har kollat lite nu på AW:s sida, är halvt chockad av att hon rekommenderar det!). Jag skulle inte våga lita så till den grad på ett alarm att jag lät min nyfödda sova på mage - den enskilt största orsaken till PSD i ALL forskning. (Till och med större risk att låta barn sova på mage än att röka i deras närhet!)
    Sedan folk som säger: "Mitt barn sover inte på rygg" - utan att vara expert så måste jag ändå säga att det är klart att de sover på rygg - så småningom somnar de ju alltid - och om de inte kan vända sig själva så sover de ju på rygg! De kanske somnar _snabbare_ på mage. Men det är väl en annan sak. Jag tycker att det verkar vanvettigt av AW att rekommendera det! Och larm - vem vågar lita på dem till 100%?

• Maria 79

Är inte så insatt i AW överhuvudtaget, men ville bara säga en lite kommentar till det senaste inlägget här som Lillith74 skren om att AW rekommenderar små barn att sova på mage.
    När min son föddes så sa BM till mej: "bebisen ska sova på rygg eller på sidan" o tittar frågande på sin kollega "visst var det så?" "Ja,i år är det så, de rekommendationerna ändras hela tiden" "För ett par år sedan var det sova på magen som gällde o innan dess var det rygg o nu är det alltså rygg igen då, eller sidan"

• Lilith74

Maria79: Ja det stämmer att det ändras sig ofta. 1991 var rekommendationen att alla barn skulle sova på mage, det var det år när 344 barn i Storbritannien dog i PSD. Sedan 1991 har rekommendationerna varit att de ska ligga på rygg, eller allra helst på sidan, men måste hejdas från att rulla över på mage. Därför rekommenderar man ryggläge eftersom det finns risk att de hamnar på mage om de ligger på sida.

• Maria 79

jaha ok, där ser man... men på barnmorskorna på BB verkade det som att det typ ändrades hela tiden. Men -91 är ju ett tag sen. Där ser man.

• J o E

Det är absolut helt fruktansvärt fel att säga att rökning skulle vara mindre farligt än att sova på magen när det gälelr psd!!!! Hur kan du skriva något sådant lilith??!! Varifrån kommer din fakta???

Att röka är den enskilt största riskfaktorn när det gäller psd, det framgår av forskning. Att barn skulle dö lättare för att de sover på mage har ingen kunnat bevisa! INGEN forskare har kunnat visa vad det skulle vara som gör att barn skulle drabbas av psd för att de sover på mage. Det man har att gå på är att sedan man rekommenderade ryggläge så har mängden psdfall minskat. Det är dock ett dåligt sätt att visa något på. Under denna period (från 1991) har man på bvc mm OCKSÅ gått mycket hårdare ut med riskerna med att röka och amma. Vilket är det som har påverkat psd-statistiken? Det är det ingen som har kunnat visa (om det är det så är jag mycket intresserad av att läsa om det!).

Självklart måste man gå ut med en varning när man tror att man kan se ett samband mellan magläge och psd, men att säga att "all forskning visar" är en lögn.

• J o E

lovely:

Om du första natten "sa ramsan, klappade och gungade" hela tiden så gjorde du ju inte som det är tänkt. Det som många retar upp sig på är att den metod som AW har arbetat fram är ganska exakt. Det är inte meningen att man ska "plocka" lite hr och där och "buffa lite" och "ramsa lite" som man tycker. För att det ska funka så måste man följa de olika stegen ganska exakt, och det är AW noga med att poängtera. Gör man inte det så händer det att det inte fungerar. Och vem ska man skylla på då? Barnet??!!?? Är det verkligen det som folk menar när de säger att det är så himla hemskt att AW säger att ansvaret vad gäller om kuren ska lyckas eller inte ligger på föräldrarna? VEm sjutton har annars ansvaret?

Det är så hemskt att skuldbelägga föräldrarna skriver några. Jag tycker att det är hemskt att bvc och samhället i dag lägger fram någon slags bild där vi föräldrar inte verkar vara ansvariga för något när det gäller små barn. Man får bara höra att "alla barn är olika", "vissa barn vakanar 100 ggr per natt och det är HELT normalt". INGENTING verkar vara kopplat till vad föräldrarna gör, eller det vår bvc-sköterskorna i alla fall inte på något sätt antyda för då skuldbelägger man de stackars föräldrarna. Nä, jag tycker att vi måste förstå att det är vi vuxna som ska vägleda våra barn och hjälpa dem och visa dem, inte tvärtom.

Svar på tråden Varning för sova hela natten kuren