• lovely 2B a mum

Varning för sova hela natten kuren

Ser att en del varmt rekommenderar SHN-kuren. Jag testade den på min son och det kan jag än idag få ångest över.

Först skall jag säga att det finns delar som är bra och som är vettiga. Det är en jättebra metod för de som det funkar för.

Anna Wahlgren säger att den fungerar på alla barn bara man gör rätt. Jag läste boken fram och tillbaka säkert tio gånger och plöjde igenom inslag på webbsidan och lyckades inte få det att funka. Det funkar inte på alla.

Det jag vill varna för är att man lätt kan svepas med, speciellt nyblivna föräldrar som är osäkra och dessutom helt slut av sömnbrist, och känna att man måste följa metoden slaviskt. Anna Wahlgren har en väldigt bestämd ton i sin bok och på sin webbsida som gör att man känner sig piskad att fortsätta med något som känns helt galet.

När man ifrågasätter blir man uppmanad att sluta gnälla, gå tillbaka och läsa boken igen och att absolut inte ta upp barnet ur sängen, vad som än händer. Det kändes lite som en sekt.

Om ni vill testa metoden tycker jag att ni först skall läsa på om metoden samt föröka ta reda på vilka erfarenheter andra har. Bestäm er för vart ni skall dra gränserna inna ni börjar. Tänk på att man inte måste följa allt slaviskt, det är ändå ert barn det handlar om.

Ni måste bestämma er innan för hur länge ni tänker låta ert barn skrika utan att ta upp det och därmed bryta mot reglerna. Den här metoden innebär att barnet skriker mycket, tro inget annat, och det kan bli betydligt längre stunder än 5 minuter.

Jag vill inte helt avråda från att försöka men ni måste veta vad ni ger er in på.

• Svar på tråden Varning för sova hela natten kuren
  • mjukisvicki

men varför hålla på med massa metoder??????? ?lucas sover fortfarande inte hela nätterna jämt och han är två år gammal..
    han började sova nästan hela natten är han var redo för det.. låt det komma atumatiskt.. tror barnet mår mycke bättre av det.-. jag tar inte upp honom för varje skrik men efter en timme och det går över till hysteri visst fan tar jag upp honom då.. jag tror inte på 5min metoden eller aw .. nä gå på eran egen känsla för vad som är rätt för just erat barn!!!

• Fluffisarna

Huva! Såg hur AW vagnade en bebis nyss! Såg lite läskigt ut! Brutalt nästan!

• J o E

mjukisvicki:

För vissa är det skönt med en metod, där man kan få stöd och hjälp när man vill genomföra något som man tror på. Om man inte tror på att barn (och dess föräldrar) behöver sammanhängade nattsömn så är det självklart att man inte ska ge sig på någon metod. Men om man tror att barnet (och man själv) mår bra av att sova hela natten så kan SHN vara en hjälp.

Använder man sig av den metoden skulle man aldrig låta sitt barn ligga och skrika upp sig till hysteri i en timme, låter otäckt tycker jag......

• Svimpe

Såg på Babyboom på TV4+ för en stund sedan. De hade inslag om såva hela natten metoden. Jag reagerade på att barnet skulle såva på mage (farligt med tanke på plötslig spädbarnsdöd) och på att hon (Anna Wahlgren) var så hordhänt med sitt buffande. Det såg läskigt ut.
    Dessutom sa hon kategoriskt att det funkar på alla barn och gav intryck om att tycka att hon har rätt o alla andra har fel.
    Min son hade det alldrig fubkat på, han tyckte absolut inte om att ligga på magen längre än några minuter tills han var en tre månader.....

• miya

Jag har bara en enda ska att säga; Sunt förnuft!!!
    Känns det inte bra ÄR det inte bra, så är det för mig och jag har gjort det som kännts bra med alla mina 3 barn. Dom sover hela nätterna för det mesta men det är inga maskiner som jag kan förvänta mig ska sova för att JAG bestämt det. Jag kan inte heller sova på beställning men det ska jag lova att mina barn är trygga och sover gott för dom vet att mamma och pappa kommer om mardrömmar eller oro tar över. Våran sovrums dörr är aldrig stängd för mina små och det vet dom.

Känns det bra BLIR det bra det är jag övertygad om!!

• mjukisvicki

jo men om metoderna inte fungerar så är ju sunt förnuft bäst..
    som jag tolkade när jag läste hennes bok så skulle man inte ta upp barnet om det skrek... inte ens proffsen använder de där metoderna.. tänkte på alla nannys program som går på tv

• J o E

Håller helt med miya!

Varför klaga på något på det här sättet? SOm jag skrev innan så skulle jag själv aldrig "testa" något på mitt barn om jag inte verkligen själv trodde på det, det vore väl väldigt dumt?

Tycker man att SHN inte verkar vettig så är det väl bara att låta bli att använda sig av metoden, eller?

• J o E

mjukisvicki:

"proffsen" använder inte SHN, men de tillämpar metoder som liknar den när det kommer till at "sovträna" barn (som de kallar det). I ett par av dessa program har nanny gjort just så att man absolut INTE får plocka upp abrnet. Mamman/pappan sitter på golvet i barnets rum, men tittar inte på barnet och pratar inte med det. MEningen är väl att barnet ska se föräldern, men att föräldern inte ska "ge efter" för barnets skrik.

Själv skulle jag tycka att det var jättejobbigt att abra sitta där och titta ner i marken och inte göra någt. Då fördrar jag SHN där man ramsar/buffar/vagnar för att lugna barnet....

• miya

Jag tror det är viktigast att lyssna på barnet och känna efter vad som funkar för var och en.
    ALLA är olika och det _kan_ inte vara så att en metod funkar för ALLA!

Man måste ta in information med en nypa salt och lägga till och dra ifrån så det passar en själv!

Tro på DIN kunskap om DITT barn, Det är inte Anna W eller nån annan som står där när det inte funkar för dig...det gör man själv.

Mia

• Barbaskön

Men det är ju så att en metod tar man till först när man känner att man har låst sig totalt i en situation (det kan vara mat, nattning, amning etc etc etc). Om allt fungerar hyfsat eller bra eller att man tycker det är halv ok så kan man köra på sina egna ideér. MEN när det är KAOS så måste man få lite hjälp utifrån och då är metoderna som finns bra utvägar, sedan får man ju själv pröva vilken av dessa metoder som finns som passar ens barn och en själv bäst.

Just därför är denna tråd bra som tar upp att man ska vara lite "flexibel" men även ifrågasättande för metoderna. Man kan bli jäkligt stressad.........

Svar på tråden Varning för sova hela natten kuren