• lovely 2B a mum

Varning för sova hela natten kuren

Ser att en del varmt rekommenderar SHN-kuren. Jag testade den på min son och det kan jag än idag få ångest över.

Först skall jag säga att det finns delar som är bra och som är vettiga. Det är en jättebra metod för de som det funkar för.

Anna Wahlgren säger att den fungerar på alla barn bara man gör rätt. Jag läste boken fram och tillbaka säkert tio gånger och plöjde igenom inslag på webbsidan och lyckades inte få det att funka. Det funkar inte på alla.

Det jag vill varna för är att man lätt kan svepas med, speciellt nyblivna föräldrar som är osäkra och dessutom helt slut av sömnbrist, och känna att man måste följa metoden slaviskt. Anna Wahlgren har en väldigt bestämd ton i sin bok och på sin webbsida som gör att man känner sig piskad att fortsätta med något som känns helt galet.

När man ifrågasätter blir man uppmanad att sluta gnälla, gå tillbaka och läsa boken igen och att absolut inte ta upp barnet ur sängen, vad som än händer. Det kändes lite som en sekt.

Om ni vill testa metoden tycker jag att ni först skall läsa på om metoden samt föröka ta reda på vilka erfarenheter andra har. Bestäm er för vart ni skall dra gränserna inna ni börjar. Tänk på att man inte måste följa allt slaviskt, det är ändå ert barn det handlar om.

Ni måste bestämma er innan för hur länge ni tänker låta ert barn skrika utan att ta upp det och därmed bryta mot reglerna. Den här metoden innebär att barnet skriker mycket, tro inget annat, och det kan bli betydligt längre stunder än 5 minuter.

Jag vill inte helt avråda från att försöka men ni måste veta vad ni ger er in på.

• Svar på tråden Varning för sova hela natten kuren
  • mariemamma

Martagon

Aw har ingen korrekt vetenskaplig undersökning men det äri nte bara 8-9barn som metoden är testade på utan antagligen flera tusen bebisar.

• lovely 2B a mum

JOE
    Vad är så felaktigt med mitt sätt att varna för metoden?
    Vem har sagt att jag inte var påläst.
    Vem har sagt att jag inte trodde på metoden.

Jag förstår att det är svårt för dig och andra "frälsta" att se att alla inte gillar metoden, det är jobbigt när någon kritiserar något man tror på, de kan ju ha rätt.

Jag varnar för metoden, du och dina "kompisar" tycker att den är bra, se där två olika synsätt, det är ok att tycka annorlunda. Det spelar ingen roll hur mycket du tjatar, jag tycker ändå inte om metoden av orsaker jag har redogjort för tidigare och jag tycker att det är viktigt att varna för den utifrån MINA erfarenheter.

Angående om vargen kommer eller "bara arg"

Om barnet gråter för att det är argt så kvarstår faktum, barnet gråter. Jag tror inte att det är bra att låta barn gråta i onödan oavsett orsak. Och kom inte med snack om svaga/ansvarslösa föräldrar som inte vet vad som är bäst för barnet/inte tar sitt ansvar.

Pratade med en kvinna som har fött 8 barn, hennes filosofi går tvärt emot AW i många avseenden, och det är inget fel på hennes barn. Hon anser att man inte skall låta barn gråta om man kan förhinddra det, vare sig det är argt eller ledset. Man låter barnet sova så länge det behöver, man väcker INTE barnet och viktigast hon har låtit alla sina barn sova i sängen så länge de har behövt det, d.v.s det har varit olika för vart och ett av de 8 barnen.

Se där ytterligare en variant som är rätt för vissa och mindre rätt för andra.

• Lotta Sthlm

Måste bara få undra lite varför det hela tiden dyker upp ord som "frälst" och "sekt" när AW motståndare talar om dom som använder sej av hennes verktyg???

• Melly

mariemamma jag vill bara säga att dom föräldrar som har bett Anna Wahlgren om hjälp med sina bebisar utgör inget statistiskt säkerställt urval. Och Anna Wahlgren har inte hweller haft någon forskningsmetodik.

För att det ska räknas som vetenskaplig forskning så ska man ha ett stort antal bebisar som valts ut helt slumpvis och så ska man räkna bort en massa faktorer som t ex föräldrarnas inställning och förväntningar. Och så ska resultatet utvärderas vetenskapligt oxå enligt vissa bestämda kriterier.

Det Anna Wahlgren har gjort är inte forskning utan hon har bara en egen metod som hon har httat på själv och den har inte alls utvärderats vetenskapligt.

• Melly

Lotta Sthlm det kanske är för att dom som tror på Anna Wahlgrens metod låter lite frälsta faktiskt. Dom hyllar henne ofta nåt enormt och säger sånt som att hon har räddat deras liv. Och så är det ju det att man inte får lov att kritisera metoden. Så fort nån säger att de har provat men att metoden inte funkade så får de till svar att "ja men då gjorde ni fel" eller att "då hade ni inte rätta attityden" eller "då har ni inte läst på tillräckligt".

Det låter hela tiden som att Anna Wahlgrens metod är helt ofelbar och passar på precis ALLA bebisar och dom föräldrar som inte tycker att den funkar dom är det fel på.

• mariemamma

Jag tror definitivt metoden inte passar för alla föräldrar.
    Det ärdock så att aw hjälpt massor av barn att sova hela natten från att vakna en gång i timmen eller mer.
    Vad det gäller vetenskaplig undersökning har jag aldrig sagt att hon gjort någon.
    Känns ointressant förmig då det var så uppenbart att hennes råd fungerade så bra speciellt om man tänker så från start. Sen trorjag attityd och annat spelar in mkt. Trokan försätta berg.

• Lotta Sthlm

Melly - ja det är väl kanske klart att man kan låta "frälst" då man tipsar alla sömnlösa barn och föräldrar om något som funkat så himla bra i ens egen familj. varför ska man inte berätta och upplysa om något som faktiskt kan hjälpa??? sen tycker ju jag att det verkligen är tillåtet att kritisera den metoden likaväl som det är tillåtet att kritisera allt annat men att göra det på felaktiga grunder känns ju dock inte befogat, något som förekommer OFTA på detta forum...

• Lotta Sthlm

fast att använda sej av orden "frälst" och "sekt" känns fortfarande otroligt konstigt tycker jag...

• J o E

lovely:

Kanske läste du inte hela mitt inlägg? Jag började med att skriva "Du har all rätt i världen att inte gilla den här metoden". Därför förstår jag dig inte när du skriver "Jag förstår att det är svårt för dig och andra "frälsta" att se att alla inte gillar metoden".

Som jag skrev har jag full förståelse för det, alla kan inte gilla alla sätt, det är väl ganska självklart?! Men som Lotta sthlm påpekade så är det skillnad på att inte gilla/tro på en metod och varna alla andra för den, eller? Det är ju därför jag och flera andra ställer oss frågande till din tråd, för att vi känner att du beskriver metoden på ett sätt som vi inte känner igen. (Man kan jämföra det med om jag skulle gå ut här och varna alla för en viss bilbarnstol bara för att jag själv monterade den felaktigt och den därför inte fungerade....) Du skriver ju själv att "det är ok att tycka annorlunda", och det är ju precis vad jag gör - jag tycker annorlunda än du!

Vad gäller att vara "frälst" så får du väl tycka att jag verkar vara det om du vill. Förstår inte det negativa i att ha hittat något som man tror på och som funkar för en.....

Melly:

Jag förstår inte vad som är så provocerande med att säga att man har misslyckats med metoden.... Om någon försöker använda sig av SHN och barnet inte sover hela natten efter ett tag, ja då har man väl inte lyckats, eller? Om man använder sig at 5mm och barnet inte sover, då har man väl inte lyckats, eller? För mig betyder det inte att man är en dålig förälder, utan att denna metod kanske inte passade en till 100%. Och då ska man väl inte använda den? Jag hade tänkt samsova med mitt barn, men det funkade inte för oss, både jag och min man tyckte att det var jobbigt och blev oroliga av att ha lilla bebben mellan oss. Hon fick sova i spjälsängen istället och det var alla nöjda med. Bara för att jag hade TÄNKT samsova, men inte lyckades, så känner inte jag att jag är en dålig förälder för det.

Sen ÄR det så, vilket sagts tidigare, att just denna metod (SHN) VERKLIGEN inte är en metod man kan testa. TS verkar ha varit påläst, men många som skriver här säger att de minsann "provat" SHN och det funkade minsann inte. Bara det att man skriver att man "testat" eller "provat" metoden motsäger allt som metoden står för! Man KAN INTE testa SHN, man måste genomföra den!

Svar på tråden Varning för sova hela natten kuren