• lovely 2B a mum

Varning för sova hela natten kuren

Ser att en del varmt rekommenderar SHN-kuren. Jag testade den på min son och det kan jag än idag få ångest över.

Först skall jag säga att det finns delar som är bra och som är vettiga. Det är en jättebra metod för de som det funkar för.

Anna Wahlgren säger att den fungerar på alla barn bara man gör rätt. Jag läste boken fram och tillbaka säkert tio gånger och plöjde igenom inslag på webbsidan och lyckades inte få det att funka. Det funkar inte på alla.

Det jag vill varna för är att man lätt kan svepas med, speciellt nyblivna föräldrar som är osäkra och dessutom helt slut av sömnbrist, och känna att man måste följa metoden slaviskt. Anna Wahlgren har en väldigt bestämd ton i sin bok och på sin webbsida som gör att man känner sig piskad att fortsätta med något som känns helt galet.

När man ifrågasätter blir man uppmanad att sluta gnälla, gå tillbaka och läsa boken igen och att absolut inte ta upp barnet ur sängen, vad som än händer. Det kändes lite som en sekt.

Om ni vill testa metoden tycker jag att ni först skall läsa på om metoden samt föröka ta reda på vilka erfarenheter andra har. Bestäm er för vart ni skall dra gränserna inna ni börjar. Tänk på att man inte måste följa allt slaviskt, det är ändå ert barn det handlar om.

Ni måste bestämma er innan för hur länge ni tänker låta ert barn skrika utan att ta upp det och därmed bryta mot reglerna. Den här metoden innebär att barnet skriker mycket, tro inget annat, och det kan bli betydligt längre stunder än 5 minuter.

Jag vill inte helt avråda från att försöka men ni måste veta vad ni ger er in på.

• Svar på tråden Varning för sova hela natten kuren
  • mjukisvicki

allt handlar ju om vad som är bekvämt för föräldern. igentligen.. och jag anser att om min son bara vaknar en gång per natt så är det ok för mig.. det är 10min som jag är uppe och kan sen gå och sova igen.. jag tror inte på dom där metoderna.. ska dock prova en av de svenska nannys sov metod när lillen ska börja sova i sin stora säng

• miya

Ta lite här och lite där, välj ut de bästa delarna och gör en egen metod.

Det tror jag på!!!

Nu ska jag avnjuta Cityakuten
    God natt alla här inne!

Mia

• mjukisvicki

jag med cityakuten alltså!!!

• Barbaskön

Mjukisvicki: ja men vad skönt för er då har ni ju inga problem och då behövs ju inte heller metoder.... eller hur?!

Om man inte har några större problem med sömnen så tror inte jag att folk förstår hur kaosigt och krisigt det är. Jag har förklara många gånger för min vännina hur vi har det och hon har kommit med bra förslag. Först när vi hade semester tillsammans fick min vännina själv uppleva hur vi hade det - hon sa bara: "oj jäklar är det så här ni har det - det har jag inte fattat - NU FÖRSTÅR JAG!"

• Lillknoppen2

Metoder eller inte måste alla få bestämma själva men vad TS tar upp är ju att vara kritisk och inte svepas med av en auktoritär stämma och det håller jag med om.

När jag var en färsking-mamma för drygt 9 månader sedan var en del böcker som biblar eller små livlinor för mig för jag behövde stöd i den nya vardagen och röran som var så omvälvande. Idag är jag säkrare och går inte på alla metoder rakt av som i början, önskar jag hade kunnat vara coolare då men det var som det var i början.

• mjukisvicki

barbarskön.-.-åhh jo jag har haft kaos med min son.. och då menar jag kaos.. men jag har lärt mig själv och hur han funkar.. vi har fortfarande våra dagar då det är helt kaotiskt.. men det är bara att bita ihop och köra på som vanligt.

• mjukisvicki

oj förlåt barbaskön skulle det vara :$

• Eve cool

... att man ska eller inte ska testa metoder som man VERKLIGEN eller verkligen inte tror på... A d finns d föräldrar som faktiskt inte har förmågan eller förnuft att förstå vad ett barns behov är så man testar en teori istället för att prata med verkliga människor som har ett profession i ämnet BARN. De är inte fanatiska utan kommer med råd som är verkliga. Eller ska vi tro på en författre som VET svaret på gåtan "hur Somnar barnet" Sjukt! Ja har 4 barn å ingen är identisk skulle verkligen inte testa en metod eller teori då ett barn ska skrika utan att få komma upp å tröstas Bra att tråden kom till.

• Dr Anna

Antalet fall av plötslig spädbarnsdöd har halverats sedan man införde ligga på rygg propaganda! Vem tror Anna Wahlgren att hon är som går emot livräddande metoder??? Se även upp för varma täcken, mjuka leksaker eller annat som kan bidra till att barnet andas sin egen utandningsluft. Koldioxid är sövande och farligt!

• MalinEddie

Vad bra att du avbröt TS och använder din erfarenhet till att varna andra.

• Daria

behöver lite hjälp och få min dotter på snart 4 månader och sova hela natten el är det för tidigt 
    hon får baby step 1 lemolack 90 ml  

• MalinEddie

Daria,hur sover,somnar och när vaknar hon?Vad är ert egentliga problem så att säga? Runt 4 månader är en jobbig utvecklingsfas som givetvis också kan komma att påverka sömnen. Enligt mitt sätt att se på det är inte SHN rätt väg att gå oavsett barnets ålder.

• Daria

hon somnar runt 20 00n vaknar 2 3 på natten och sen 5 6  tänkte att det finns bebisar i den ålden som sover hela nätterna därför tänkte jag fråga här 

• MalinEddie
    Daria skrev 2013-09-22 07:20:02 följande:
    hon somnar runt 20 00n vaknar 2 3 på natten och sen 5 6  tänkte att det finns bebisar i den ålden som sover hela nätterna därför tänkte jag fråga här 
    Är det ett väldigt långt och problematiskt uppvak där vid 2-3 då du upplever det som ett problem? Jag tycker att det låter som hon sover bra för sin ålderGlad
    Avskyr CIO-metoder.
  • lövet2
    Daria skrev 2013-09-22 07:20:02 följande:
    Det finns alltid barn som är långt före sin ålder. En del barn går vid 8 månader, en del talar 2-ordsmeningar på 1-årsdagen, en del sover hela natten vid 4 månader. Det brukar aldrig vara lyckat att stressa på barn för att de ska utvecklas snabbare. Låt din baby utvecklas i sin egen takt!
Svar på tråden Varning för sova hela natten kuren