• lovely 2B a mum

Varning för sova hela natten kuren

Ser att en del varmt rekommenderar SHN-kuren. Jag testade den på min son och det kan jag än idag få ångest över.

Först skall jag säga att det finns delar som är bra och som är vettiga. Det är en jättebra metod för de som det funkar för.

Anna Wahlgren säger att den fungerar på alla barn bara man gör rätt. Jag läste boken fram och tillbaka säkert tio gånger och plöjde igenom inslag på webbsidan och lyckades inte få det att funka. Det funkar inte på alla.

Det jag vill varna för är att man lätt kan svepas med, speciellt nyblivna föräldrar som är osäkra och dessutom helt slut av sömnbrist, och känna att man måste följa metoden slaviskt. Anna Wahlgren har en väldigt bestämd ton i sin bok och på sin webbsida som gör att man känner sig piskad att fortsätta med något som känns helt galet.

När man ifrågasätter blir man uppmanad att sluta gnälla, gå tillbaka och läsa boken igen och att absolut inte ta upp barnet ur sängen, vad som än händer. Det kändes lite som en sekt.

Om ni vill testa metoden tycker jag att ni först skall läsa på om metoden samt föröka ta reda på vilka erfarenheter andra har. Bestäm er för vart ni skall dra gränserna inna ni börjar. Tänk på att man inte måste följa allt slaviskt, det är ändå ert barn det handlar om.

Ni måste bestämma er innan för hur länge ni tänker låta ert barn skrika utan att ta upp det och därmed bryta mot reglerna. Den här metoden innebär att barnet skriker mycket, tro inget annat, och det kan bli betydligt längre stunder än 5 minuter.

Jag vill inte helt avråda från att försöka men ni måste veta vad ni ger er in på.

• Svar på tråden Varning för sova hela natten kuren
  • mariemamma

Håller med JoE
    Väntar mitt andra barn nu och det känns så skönt att veta att det finns sätt redan från start för att få sömn och annat att fungera. Hur skulle man orka annars med 2 småbarn hemma och vara uppe 10-15ggrper natt. Jag skulle bli knäckt iallafall. Sov när bebisen sover funkar ju inte när man har två barn. Det är väl därför man sätter in den "stora" på förskola fortast möjligt för att orka helt enkelt.

• lovely 2B a mum

JoE

Först en stor SUCK!

Självklart följde jag kuren som AW beskrev den i sin bok, som jag skrev tidigare var jag även inne på forumet och samlade fakta innan jag började.

Jag försökte beskriva metoden utan att gå igenom den i detalj, jag tror att det blir tråkigt att läsa om man är för detaljerad.

Vem har sagt att man skall skylla på barnen? Förstår inte ditt resonemang, varför måste man skylla på någon överhuvudtaget? Funkar det inte så funkar det inte.

Angående att skuldbelägga föräldrar så ställs det väldigt höga krav på föräldrar idag, framförallt kvinnor. Man skall jobba, vara förälder, sköta hemmet, ha ett socialt liv m.m. Många har ständigt dåligt samvete för att de känner att de inte räcker till. Man behöver inte ytterligare sten på börda av någon som talar om att man är en dålig förälder. Jag är säker på att alla föräldrar gör sitt bästa.

Om man läser AW bok så får man känslan att man är en dålig förälder om man inte lyckas uppfostra sitt barn enligt hennes principer och metoder. Hon uttrycker sig på ett så tvärsäkert sätt att det för osäkra föräldrar kan verka som att det är DET ENDA RÄTTA SÄTTET och alla vet att det finns inte bara ett sätt.

Jag har som sagt läst AWs bok och jag tycker att dina ord ekar lite av AWs retorik.

Och så slutligen, jag har inget emot personen AW, jag känner henne inte, men det jag har vänt mig emot är vissa av hennes metoder.

• J o E

lovely:

Att det ställs höga krav på kvinnor i dagens samhälle har du helt rätt i, men jag tycker inte att det är en ursäkt för att inte ta ansvar för våra barn. Om ett barn vaknar ett par gånger per natt och sen somnar igen (för att föräldrana ger det mat/napp eller något annat), och ingen tycker att det är så jobbigt så är det väl inga problem. SHN är ju främst till för de barn som sover så dåligt att det påverkar deras och föräldrarnas dagar i stor utsträckning. Då TYCKER jag att det är föräldrarnas ansvar att hjälpa sitt barn att komma till ro och få sammanhängade sömn. Då TYCKER jag att det är föräldrarnas ansvar att hitta något som funkar. Sen kan det vara samsovning, 5mm eller SHN. Men det är föräldrarnas ansvar.

• J o E

Angående att AW låter säker på sin sak. Ja, hon har uppfostrat 9 barn och arbetat med barn hela sitt liv. Hon har utarbetat en filosofi kring barn och barnuppfostran som hon tror på och som hon har sett ger strålande resultat. Varför får hon inte låta säker på sin sak?

Vad är det som är så skrämmande med en kvinna som vet vad hon tror på och som uttrycker det i skrift??? varför måste man i "mesSverige" alltid be om ursäkt för sig själv? Varför kan man inte få vara säker på sin sak?

Jag tycker att det är upp till läsaren att bestämma vad han/hon ska tro på och ta till sig av en bok, inte upp till författaren. Barnaboken är ingen Bibel som delas ut på bvc till alla föräldrar, det är en av tusentals böcker om barn som finns att köpa, varför skulle någon tro att det som står i den är den ENDA sanningen?

• lovely 2B a mum

JOE

Självklart har man själv ansvar för vad man läser och hur man tolkar det man läser. Det är just vad den här tråden handlar om, att läsa AW bok med kritiska ögon och att inte glömma bort att tänka själv.

Jag anser inte att SHN ger utrymme för att tänka själv eftersom man som du själv skriver, måste följa kuren väldigt noga och inte får göra minsta avvikelse.

Antingen följer man kuren till punkt och pricka, oavsett hur länge barnet skriker, och kanske lyckas så småningom eller så tänker man själv och gör något förbjudet som tröstar barnet och då har man brutit mot REGLERNA och är därmed en misslyckad och svag förälder som inte har barnets bästa för ögonen.

Läs gärna mina tidigare inlägg så kanske mitt resonemang klarnar.

• Lotta Sthlm

Du skriver:

"Om ni vill testa metoden tycker jag att ni först skall läsa på om metoden samt föröka ta reda på vilka erfarenheter andra har. Bestäm er för vart ni skall dra gränserna inna ni börjar. Tänk på att man inte måste följa allt slaviskt, det är ändå ert barn det handlar om.

Ni måste bestämma er innan för hur länge ni tänker låta ert barn skrika utan att ta upp det och därmed bryta mot reglerna. Den här metoden innebär att barnet skriker mycket, tro inget annat, och det kan bli betydligt längre stunder än 5 minuter."

förlåt mej, men det här inlägget känns otroligt konstigt och det verkar som om du, trots alla inlägg, fortfarande inte förstått vad kuren går ut på...

• Lotta Sthlm

Och vem har sagt att det är förbjudet att gå in och trösta barnet om det är ledset?? det är ju DET man gör i kuren!!! Ett barn ska INTE ligga och vara ledset däremot så får barnet vara arg och irriterad, en stor skillnad tycker jag...

• lovely 2B a mum

Tänker inte svara på några fler påhopp om hur "duktikg" jag har varit på att läsa på eller om jag har förstått vad det går ut på.

Jag tror att jag har fått fram det jag ville säga, nämligen Varning för sova-hela natten-kuren.

• Lotta Sthlm

det var inte menat som ett påhopp utan snarare som en fundering, för det du skriver låter verkligen inte så som jag uppfattat och använt mej av verktygen i sova hela natten kuren... tycke också att det är tråkigt att du VARNAR för sova hela natten kuren då den faktiskt fungerar för flera tusentals föräldrar och barn...

• mamma på landet

Den här diskussionen rör sig kring ett filosofiskt tema... Ska man tänka själv eller följa "massan"?

Grundtanken hos AW är att barnet skriker för att det har överlevnadsångest och är rädd för vargen. Personligen har jag inte uppfattat det hos mina barn (4 st) och det är jag glad för eftersom jag bla har tvillingar som jag inte alltid kan trösta samtidigt. Det ligger något djupt tragiskt i tanken på att de skulle ha haft överlevnadsångest bara för att de råkar vara tvillingar med bara en enda otillräcklig mamma. Eftersom jag inte kan ställa upp på detta med "överlevnadsångesten" och "vargen" så kan jag inte heller hänge mig åt metoden.

Det är förvånande att så många verkar köpa denna utan invändningar. Utan att lägga för mycket värderingar i det kan jag jämföra tonen i AWs forum (jodå, jag har varit inne där)med hur "vi viktväktare" talade om mat, viktminskning och annat relaterat. Det upptog en stor del av ens tankar, man fick ständig positiv feedback och man blev speedad i samma takt som kilona rasade. Jag blev visserligen smal och snygg men inte nödvändigtvis någon bra människa. Den sortens styrning av tankar och känslor framkallar en typ av hängivenhet som gör att man vill leda in andra på "den rätta vägen", både inom WW och AW tror jag. Därmed blir debatten lite extra skruvad mellan "trogna och otrogna" så att säga.

Sen vill jag tillägga att AWs buffning (som jag såg på tv, det var hon själv som visade) verkar påverka barnets andning. Vid varje buff tvingas ju barnet andas ut och jag undrar om det är det som får barnet att slappna av. I så fall skulle inte jag vilka vara med om det.

AW har ändå en del vettigt att säga tycker jag. Jag anser att man ska läsa på och sen via influenser från olika håll bilda sig en egen filosofi om föräldraskapet. För min del baserad på sunt förnuft och vetenskap.

Svar på tråden Varning för sova hela natten kuren