• lovely 2B a mum

Varning för sova hela natten kuren

Ser att en del varmt rekommenderar SHN-kuren. Jag testade den på min son och det kan jag än idag få ångest över.

Först skall jag säga att det finns delar som är bra och som är vettiga. Det är en jättebra metod för de som det funkar för.

Anna Wahlgren säger att den fungerar på alla barn bara man gör rätt. Jag läste boken fram och tillbaka säkert tio gånger och plöjde igenom inslag på webbsidan och lyckades inte få det att funka. Det funkar inte på alla.

Det jag vill varna för är att man lätt kan svepas med, speciellt nyblivna föräldrar som är osäkra och dessutom helt slut av sömnbrist, och känna att man måste följa metoden slaviskt. Anna Wahlgren har en väldigt bestämd ton i sin bok och på sin webbsida som gör att man känner sig piskad att fortsätta med något som känns helt galet.

När man ifrågasätter blir man uppmanad att sluta gnälla, gå tillbaka och läsa boken igen och att absolut inte ta upp barnet ur sängen, vad som än händer. Det kändes lite som en sekt.

Om ni vill testa metoden tycker jag att ni först skall läsa på om metoden samt föröka ta reda på vilka erfarenheter andra har. Bestäm er för vart ni skall dra gränserna inna ni börjar. Tänk på att man inte måste följa allt slaviskt, det är ändå ert barn det handlar om.

Ni måste bestämma er innan för hur länge ni tänker låta ert barn skrika utan att ta upp det och därmed bryta mot reglerna. Den här metoden innebär att barnet skriker mycket, tro inget annat, och det kan bli betydligt längre stunder än 5 minuter.

Jag vill inte helt avråda från att försöka men ni måste veta vad ni ger er in på.

• Svar på tråden Varning för sova hela natten kuren
  • Korallen

Blixa:
    "Tycker att det är helt rimligt att TS ber människor vara pålästa och förberedda innan de påbörjar en kur eller metod. "

Det instämmer jag verkligen i!
    Man ska vara oerhört påläst innan man ger sig in i saker.
    Det är så oerhört många som tar delar av, eller tror sig utföra "metoder" som sedan säger att det inte fungerar.
    Påläst är A och O, inte tu tal om annat.

Det jag undrade över var Martagons strof jag citerade i inlägg nr: 5075605. Inte trådstartaren.
    Personligen har jag den största respekt för autodidakta människor eller folk som lärt sig genom livserfarenhet.

• J o E

AW's sömntidsangivelser är inget hon bara "tagit ur luften". Hon har baserat dessa timmar på egna erfarenheterm och ja, hennes angivelser är mer exakta än andras. Dock har forskare kommit fram till ungefär samma reslutat som hon.

I Vi föräldrars bok om Sömn, kan man tex läsa detta om barns sömnbehov (s 18):

0-6 månader: 16-20 timmar per dygn.
    6 mån -1år: 14-17 timmar per dygn, 12-13 timmar på natten och 2-4 timmar på dagen spridda mellan 1-3 pass.
    1-2 år: 14 timmar per dygn, 12 timmar på natten.
    2-6 år: 11-14 timmars sömn per dygn varav 10-12 timmar på natten

Alltså ganska exakta angivelser. Enda skillnaden är egentligen att AW anger sömnbehov första året för varje månad (alltså 5-6 månaders behöver 15,5 timmar osv).

Jag vet inte var de har fått dessa siffor ifrån, de har ingen källhänvisning, men kanske kan det tas mer som "vetenskaplig fakta" och "imponera mer" (Martagon) på folk som inte anser att man har något att tillföra om ens kunskap "bara " är baserad på erfarenhet och inte på akademisk forskning!

• J o E

TS skriver om SHN att:

"Ni måste bestämma er innan för hur länge ni tänker låta ert barn skrika utan att ta upp det och därmed bryta mot reglerna. Den här metoden innebär att barnet skriker mycket, tro inget annat, och det kan bli betydligt längre stunder än 5 minuter."

Du har all rätt i världen att inte gilla den här metoden, men jag tycker att det är jättesynd att du på detta felaktiga sätt "varnar" andra för metoden Det framgår ytterst tydligt på AW's sida att man absolut inte ska använda sig av metoden utan att vara extremt påläst, samt verkligen känna att man tror på metoden. Gör man inte det så kommer den inte att fungera, och det är som sagt tydligt! Egentligen så handlar det bara om sunt förnuft. Det finns ingen metod som man bara kan "testa" lite, man måste GENOMFÖRA! 5mm kommer också att gå åt helvet om du står utanför och känner att du gör fel som låter ditt barn ligga och skrika. Då begår du brott mot dig själv och barnet.

Det är jätteviktigt i SHN att barnet INTE lämnas ensamt när det är ledset - därför är det inte alls ok enligt metoden att låta barnet ligga och gråta långa stunder (som du menar). Däremot menar AW att barn protesterar och blir sura när föräldrarna inte kommer in direkt (vilket är fullt försåeligt om det är så föräldrarna har gjort hittills). Om barnet inte är LEDSET utan argt så avvaktar man en stund. Blir barnet ledset så går man direkt in och buffar, eller ramsar utanför så att barnet känner att man finns där. Vilket av dessa två man gör beror på var i kuren man befinner sig.

Viktigt är också att poängtera att man i början av kuren ALLTID går in till barnet vid minsta pip. Men man går igen innan barnet har somnat helt. På detta sätt lär sig barnet att förstå att mamma/pappa finns där ute, även om de inte står precis intill eller plockar upp barnet. När barnet förstått detta så backar man undan (om det behövs, Elsa sov 10 timmar i sträck efter 3 kurnätter, och då hade vi INTE låtit henne ligga och skrika ensam i flera minuter!).

Jag tror absolut att den här kuren inte passar/fungerar för alla, men jag tror inte att det beror så mycket på barnet, utan på om man från början tror på metoden eller inte. Om man är osäker på om man tror på metoden så förstår jag inte varför man vill använda sig av den!!?? Jag skulle aldrig "testa" något på mitt barn som jag inte trodde på till 100%!

• uitrix

Jag förstår inte varför människor inte kan använda sig av metoder och råd med sunt förnuft. Jag har läst A.W och använt mig av mycket i hennes bok men samtidigt anpassat det så det fungerat för mig och min sambo och vårt sätt att vilja uppfostra vår son på. Jag tycker det är jättebra att ha något att förhålla sig till och utgå från men helt ärligt varför denna enorma hysteri. Vi är väl förhoppningvis vuxna människor med förmåga till egna initiativ. Känner man att det här passar inte mig så sluta och gör på något annat sätt. För våra små är alla förändringar ovana och nya vilket gör att oavsett vilken metod man tar till krävs invänjning och upprepning.

• mamma på landet

JoE: Nejdå, jag har inte missuppfattat! Tvärtom tror jag du missuppfattade mig!

Eftersom det är tvillingar jag har kan/kunde jag inte mata dem omedelbart när de ville (tex om jag redan matade den ena, den som har provat att lägga till ännu en nyfödd på egen hand kan instämma) och dessutom klarar inte allas bröstvårtor av nötningen av två... Vardagen med tvillingar är något som många har svårt att föreställa sig och jag har fått många käcka kommentarer från amningsförespråkare och sjalbärare om hur man ska göra, folk som själva har bara ett barn och inte rimligtvis kan ha en korrekt uppfattning om hur det är.

Nu har jag i och för sig klarat av att amma båda, införa rutiner och har klarat mig själv på dagtid. Men det innebär att de fått skrika mer just för att de är tvillingar och man som mamma inte kan räcka till för båda hela tiden. Ofta får någon vänta, vilket kan innebära att de skriker (och som du själv skriver, den första månaden anser AW att det handlar om överlevnadsångest).

Följden av att de är tvillingar skulle då, enligt AW, vara att de fick mer ångest än om de varit enlingar. Det trodde jag framgick av tidigare inlägg. Och det vore ju tragiskt?!

Nä, lite rim och reson måste det vara. Man gör ju så gott man kan med de kunskaper och erfarenheter man har.

• mariemamma

Det är just om man har tvillingar/flera barn som jag skulle tycka aw-metoden är extra användbar för att få tiden att räcka till. Nu när sonen ska bli storebrorkänns det kanon att han har så bra rutiner,så att man kan hinna med både honom och den lille. Livet somsmåbarnsförälder känns mkt enklare med "aw-metodem". Hela familjen får sova sammanhängande,Man hjälps åt med sysslor och annat, alla får egen tid. Vara öppe dygnet runttiden är så kort och därför överkomlig, jämfört med att hålla på så i flera år.

• Martagon

Tack för era svar...
    Det jag efterlyste var mer gedigen forskning i ämnet sömn. Visst kan man dra slutsatser utifrån ett litet urval, men det är kanske inte lika vederhäftigt som om man baserade sina uttalanden på en större population. Man behöver förvisso inte "akademisk forskning" för allt, visst ska man värdera erfarenhet, men i en så viktig fråga som verkar uppta oss alla så mycket, kunde det kanske vara bra med bredare kunskapsbas än en persons uppfattning som testat en metod på 8-9 barn!

• J o E

mamma på landet:

då lästa jag kanske ditt inlägg lite slarvigt, sorry Jag tror dock ändå inte att AW menar att tvillingar måste utsättas för extra mycket "överlevnadsångest"! Jag tror (liksom du!) att man visst kan stilla även tvillingars överlevnadsångest och att de inte kommer att fara illa av att du inte kunde komma till dem på sekunden. Mankan väl lugna den ena med sin närhet även om han/hon inte får mat på stubinen?

Martagon:

och jag gav dig ju fler exempel på andra som menar att barn behöver ett visst antal timmar sömn vid en viss ålder......

Svar på tråden Varning för sova hela natten kuren