• lovely 2B a mum

Varning för sova hela natten kuren

Ser att en del varmt rekommenderar SHN-kuren. Jag testade den på min son och det kan jag än idag få ångest över.

Först skall jag säga att det finns delar som är bra och som är vettiga. Det är en jättebra metod för de som det funkar för.

Anna Wahlgren säger att den fungerar på alla barn bara man gör rätt. Jag läste boken fram och tillbaka säkert tio gånger och plöjde igenom inslag på webbsidan och lyckades inte få det att funka. Det funkar inte på alla.

Det jag vill varna för är att man lätt kan svepas med, speciellt nyblivna föräldrar som är osäkra och dessutom helt slut av sömnbrist, och känna att man måste följa metoden slaviskt. Anna Wahlgren har en väldigt bestämd ton i sin bok och på sin webbsida som gör att man känner sig piskad att fortsätta med något som känns helt galet.

När man ifrågasätter blir man uppmanad att sluta gnälla, gå tillbaka och läsa boken igen och att absolut inte ta upp barnet ur sängen, vad som än händer. Det kändes lite som en sekt.

Om ni vill testa metoden tycker jag att ni först skall läsa på om metoden samt föröka ta reda på vilka erfarenheter andra har. Bestäm er för vart ni skall dra gränserna inna ni börjar. Tänk på att man inte måste följa allt slaviskt, det är ändå ert barn det handlar om.

Ni måste bestämma er innan för hur länge ni tänker låta ert barn skrika utan att ta upp det och därmed bryta mot reglerna. Den här metoden innebär att barnet skriker mycket, tro inget annat, och det kan bli betydligt längre stunder än 5 minuter.

Jag vill inte helt avråda från att försöka men ni måste veta vad ni ger er in på.

• Svar på tråden Varning för sova hela natten kuren
  • Lotta Sthlm

Självklart vill man leda in andra på "den rätta vägen" då man läser om alla dessa föräldrar och stackars barn som aldrig får sova om nätterna men självklart tycker jag, som du säger, att man ska läsa på och bilda sej en egen filosofi om sitt föräldraskap!! viktigast är ju att man inte gör något som man inte själv känner är rätt.

• mariemamma

Vad det gäller överlevnadsångest så ter det sig fullkomligt naturligt förmig. De skriken man hör i början låter onekligen som om de skriker för livet. Sedan blir det ju skillnad på skriken. Ibörjan skrek sonen som en galning så fort han vaknar efter några månader jollrade han i stället. Överlevnadsångest är ju i grund och botten något bra. Spädisarnahar en överlevnadsinstinkt. Efter förlossningen när de skulle sy tog de sonen och mannen hölli honom. Han klädde avsig och satt med honom.Sonen skrek som jag vet inte vad(ö.å. kanske?) ända tills han kom i min famn igen med bröstet i munnen. Det varmat han ville ha inte närhet. Jag kände verkligen igen mig i boken. Det var väldigt tydligt när den försvann och han visste att här är det någon som ser till att jag blir ordentligt mätt.

• mariemamma

Jag tycker standardmodellen är superbra. Barnen får bli ordentligt mätta, vilket gör att det sover längre.Louise Hallin tog upp detta på knattetimmen att det egentligen är gammal amningskunskap som gått förlorad närman tror att barnet ärmätt bara för att det somnar vid bröstet ganska snart. Det är något hormon som sätter in som gör att både bebisen och mamman blir trötta men att man ska försöka amma lite mer för att slippa 10 min. amning 10min sömn. Det var så tydligtpå vårson att var han inte mätt så sov han endast 5-15minuter och vaknade med ett gallskrik.

• mariemamma

Om man bortser från "kuren" tycker jag alltså att det handlar om att man lyssnar på gammal kvinnokunskap precis som man gjorde förr. Varför uppfinna hjulet hela tiden?
    Jag tror man som förälder behöver råd och stöd sen handlar det förstås också om att lyssna till sig själv och sitt barn.Men dagens råd att alla ska hitta alla svar själva när det finnsså många med så mkt erfarenhet.

• J o E

Mamma på landet:

Du skriver: "Grundtanken hos AW är att barnet skriker för att det har överlevnadsångest och är rädd för vargen."
    "Det ligger något djupt tragiskt i tanken på att de skulle ha haft överlevnadsångest bara för att de råkar vara tvillingar med bara en enda otillräcklig mamma."

Verkar som att du har missuppfattat. Dina barn har, enligt AW, itne överlevnadsångest för att de är tvillingar (med en mamma). ALLA barn har överlevnadsångest, eller vad man nu vill kalla det, just för att de SKA kunna överleva. Om de inte får mat så skriker de, då får de (föhoppningsvis) mat och då lugnas deras överlvevnadsångest. Enligt AW så är denna starkast under barnets första månad i livet, och under den månaden ska man också ge barnet mat vid minsta pip och visa att man är där så fort barnet låter. Gör man det så försvinner överlevnadsångesten - barnet förstår att det kommer att få mat, värme, trygghet och blir således lugnare. DÅ kan man börja ge det mat med lite längre mellanrum och se till att barnet blir ordentligt mätt vid varje mål.

• Martagon

Intressant diskussion...

Jag har en liten undran om detta med hur mycket sömn ett barn egentligen behöver. Om jag förstått rätt, har AW ganska precisa angivelser (av typen "15,5 timmar" och fördelat på exakta tillfällen av exakt längd) - varifrån kommer dessa rekommendationer? Jag frågade på bvc, som sa (som de brukar ) det mesta är normalt, och letade inne på AW:s forum. Frågan var ställd av någon stackare som fick till ett ampert svar att AW minsann haft så många barn så hon visste. Inte argumentation som imponerar på mig - känner någon till vetenskapliga fakta kring detta?

• GULDHJÄRTA

Vi hat tagit till oss vissa delar av SHN, vår dotter är 14 mån, och för stor att buffas (enligt oss föräldrar) istället har vi smekt vår dotter på ryggen och använt oss av ramsan, vi avvande henne också vid nattvälling, och för oss funkade det bättre att sluta tvärt än att vänja av med vatten, som BVC rekommenderade, hon blev bara arg.

Vi tog även till oss, att det är viktigt att hon förstår, att nu är det natt och då händer igenting man sover då, vi köpte en rullgardin, och skippade nattlampa.

Vår dotter sover bättre nu, och det här funkade på vår tjej, vid den åldern, men jag tror inte att alla barn är lika, och alla ska göra som känns bäst för dem.
    man kan ta till sig det man tycker är viktigt och skräddasy sitt eget pogram, för respektive barn, det tror jag.

Jag skulle personligen aldrig testa 5 min metoden, det passar inte oss, men jag vet familjer det funkar för.

• Korallen

"Frågan var ställd av någon stackare som fick till ett ampert svar att AW minsann haft så många barn så hon visste. Inte argumentation som imponerar på mig"

Då menar du alltså att ren livserfarenhet, erfarenhet från att ha fött och uppfostrat 8-9 barn, inte räknas? Inte är värt att tas på allvar?

• Barbaskön

Jag tycker det är bra det TS skriver. Vi har tex tagit lite från AW och lite från 5 mm metoden och det funkar utmärkt för oss - En mix helt enkelt!

Man tar ju till metoder när något inte fungerar längre, men man bör tillämpa metoderna efter barn och familj och därför vara uppmärksam och flexibel att inte "låsa sig" (lite som TS menar) i bara en metod.

• Blixa

Korallen:
    Min mormor har 14 barn. En massa saker är vettigt som hon säger, en hel del är det inte. Skulle hon skriva en bok på samma vis som AW skulle det inte betyda att den är bra. Jag skulle till exempel inte uppmuntra någon till att köpa hennes bok. Detta trots att den enligt AW-argumentationen borde vara ännu bättre. Att lyssna på erfarenheter behöver inte betyda att allt de säger är sant.

Tycker att det är helt rimligt att TS ber människor vara pålästa och förberedda innan de påbörjar en kur eller metod.

Svar på tråden Varning för sova hela natten kuren