Inlägg från: Grizelda |Visa alla inlägg
  • Grizelda

Tråddödare forts....

Velour skrev 2010-01-31 22:43:38 följande:
    Ah, så du är praktikant...eller praktiktant Men har de inte nyligen gjort det som så att om man inte har lärarutbildning så är det omöjligt att anställas som lärare?
    På högskolan är det högskoleutbildning som gäller, inte lärarutbildning. Jag har en examen i rätt ämne, annars hade de förhoppningsvis inte släppt mig lös bland studenterna . Det är dock bara kursansvarig (som måste vara anställd) som kan sätta betyg, men han/hon delegerar ibland lite "enklare" uppgifter, t ex att rätta salstentor, och "tråkiga" uppgifter, som att hjälpa studenter att rätta grammatik- och stavfel. 
  • Grizelda
    Grizelda skrev 2010-01-31 22:57:59 följande:
    På högskolan är det högskoleutbildning som gäller, inte lärarutbildning. Jag har en examen i rätt ämne, annars hade de förhoppningsvis inte släppt mig lös bland studenterna . Det är dock bara kursansvarig (som måste vara anställd) som kan sätta betyg, men han/hon delegerar ibland lite "enklare" uppgifter, t ex att rätta salstentor, och "tråkiga" uppgifter, som att hjälpa studenter att rätta grammatik- och stavfel. 
    ...och jag vet att lärarutbildning är en högskoleutbildning! *skäms* Jag menar en utbildning inom rätt ämnesområde, t ex medicin, statsvetenskap, sociologi, teknik...

Natti natti!
  • Grizelda
    Velour skrev 2010-01-31 23:03:29 följande:
    OK, jag trodde att alla som utbildade elever var tvungna att även ha en lärarutbildning. Eller nåt sånt.
    Man bör ha några poäng pedagogik även som högskolelärare, och de allra flesta har det, även om det inte alltid märks... Men nu skulle jag gå och lägga mig...
  • Grizelda
    Jagbyttenick skrev 2010-02-02 15:05:31 följande:
    Men jag är ju skåning och fattar noll?! Hon måste ha adopterat ordet från norrlands inland eller nåt
    Jag har lärt mig det i Malmö i alla fall...
  • Grizelda
    Jagbyttenick skrev 2010-02-02 15:12:02 följande:
    Grizelda: Vad betyder flasigt?
    Oanständigt, ekivokt, under bältet...
  • Grizelda
    Sedek skrev 2010-02-02 21:19:52 följande:
    Ekivokt, måste vara skånska det med...För det kan inte vara så att mitt ordförråd är skralt, aldrig i livet!
    Hrm... jo, nog är det så alltid... att det är skralt, alltså...
  • Grizelda
    Scratchy skrev 2010-02-02 21:34:05 följande:
    Eh, tror att Jehovas och mormonerna räcker som liknelse. Livets ord är inte så konstiga som det sägs.
    Oj, är du medlem?
  • Grizelda
    Scratchy skrev 2010-02-02 21:44:00 följande:
    Nej det är jag inte. Men jag känner till det väl.
    Tycker ändå de är läskiga!
  • Grizelda
    Scratchy skrev 2010-02-02 21:49:09 följande:
    Det är lätt att vara rädd för det okända...
    Nja, jag är uppväxt med "hällörade", så det är inte så okänt för mig.
Svar på tråden Tråddödare forts....