Inlägg från: Grizelda |Visa alla inlägg
  • Grizelda

Tråddödare forts....

Velour skrev 2010-01-19 22:15:52 följande:
    Sådär blev jag också för ett litet tag sedan. Hade starka ångestkänslor. Bl.a. därför jag vände på dygnet Men jag hoppas verkligen att det vänder för er snart!
    Ångest låter verkligen inget vidare! Själv är jag bara så in i märgen trött. Grinig kan jag också bli, och då låter jag som världens suraste Anna Anka. Inte lätt att vara skåning... Nej nu måste jag hoppa i säng! Natti natti!
  • Grizelda
    Velour skrev 2010-01-19 22:22:42 följande:
    Booooriiiiing! Det var asjobbigt när jag gick omkring och raggade 25 tjejer och 25 killar och få dem att ställa upp på enkäter. Och jag fick göra det helt själv
    Häll i dem alkohol först så blir enkäterna roligare . Nej, allvarligt talat, jag hatar att springa runt med enkäter. Flera klasskompisar gjorde kvantitativa uppsatser, men tror de flesta av dem använde databaser och sådant, som redan är insamlat.
  • Grizelda

Nä, nu måste jag låtsas att jag jobbar. Ta det du!

• Grizelda
    Velour skrev 2010-01-20 12:33:17 följande:
    Grattis till numret JA!Kan också berätta att vårt grupparbete blev totalsågat av våra opponenter som för övrigt gjorde det bästa arbetet. Det var så bra att läraren frågade om han fick använda deras arbete som exempel för andra sociologstudenter Fast det visste jag att det skulle bli. Så vi måste komplettera lite för att få godkänt. Over and out!
    Isch då! Och du som kämpat med enkäterna! Min lärare bad att få använda min thesis proposal (som kan heta uppsatsförslag på svenska, det står helt stilla) i sin uppsatskurs. Jag har inte vågat fråga om det var som gott eller som avskräckande exempel... Kan höra det framför mig "... och här har vi ett exempel på ett arbete med rätt typsnitt och korrekta marginaler. Innehållet, däremot, ..."
  • Grizelda
    Scratchy skrev 2010-01-20 17:43:54 följande:
    På vår institution kallar vi det synopsis. På yrkesutbildningar (som naturligtvis står lägre i kurs) så kallas det ibland PM. För att de som går på sånna utbildningar inte kan lära sig så svåra ord som synopsis...
    Synopsis låter kul. Speciellt om man säger det fort många gånger . PM har jag hört i sammanhanget, men tycker det används om alla möjliga små papers, inte bara om "uppsatsförslaget".
  • Grizelda
    Scratchy skrev 2010-01-20 18:02:10 följande:
    Precis... på yrkesutbildningar gör de ingenting ordentligt. *tittar mig omkring för att få en utskällning av någon som går en yrkesutbildning*
    Nä, de är nog inte här, de är på sina jobb...
  • Grizelda
    Scratchy skrev 2010-01-20 20:44:15 följande:
    Äh, jag bara kommer att tänka på några kvinnliga lärare vi hade. Det står i likabehandlingsplanerna vi hade att man inte skulle utstå verbala förnedranden på grund av kön, men både högstadiet och gymnasiet hade vi kvinnliga lärare som sa en hel del sjuka grejer mot oss killar. Som typ att det var onödigt att ha oss i klassen eftersom vi ändå har primitiva och underutvecklade hjärnor. Det gick inte att göra något åt det heller eftersom jämställdhetsplanerna var till för att skydda tjejerna, inte killarna. Man blir bara så trött på sånt.
    Nej men fy! De hade nog inte läst planerna med glasögonen på. Minns ett ställe jag jobbade på där jämställdhetsplanen innehöll en text om sexuella trakasserier. Där stod ungefär att "om en kvinna blir trakasserad ska hon säga till sin chef"... Jag påpekade att dels är det ofta chefen som är förövaren, och dels finns faktiskt möjligheten att det är en man som blir trakasserad! Minns inte om det hjälpte, eller om vi skrev en egen plan. Skumt är det i alla fall. 
  • Grizelda
    Scratchy skrev 2010-01-20 20:58:35 följande:
    Sånna planer är ju ofta spel för galleriet. Och eller hur, det är väl OFTA det faktiskt är chefen som utsätter för trakasserier.Men man är ofta ganska blind för sådant. På gymnasiet kom några högskolestudenter och gjorde en undersökning om likabehandling. Vi killar tänkte ju naturligtvis på våra kvinnliga lärare som sagt sånna här saker så vi fyllde i på enkäten att vi INTE tyckte att killar och tjejer behandlades lika. Sen fick vi reda på resultatet av undersökningen. Det visade att tjejerna behandlades illa av lärarna. Grejen var att de hade inte frågat på enkäten vem som behandlades illa, utan bara om killar och tjejer behandlades lika. Att det var tjejerna som var offer var så självklart att det frågade man inte ens om.Och det suger ju åt båda hållen. Inte kul att vara kille i det läget, men jag skulle inte vilja leva mitt liv som förutbestämt offer heller. Det skulle ta knäcken på mig...
    Uj! Min rumskompis statistikern hade säkert gillat att slakta den uppsatsen! Visst har vi alla förutfattade meningar, men det brukar ju inte vara avsikten med vetenskap att förstärka fördomar med förfalskade "bevis".
Svar på tråden Tråddödare forts....