Inlägg från: Velour |Visa alla inlägg
  • Velour

Tråddödare forts....

Scratchy skrev 2010-02-10 17:51:22 följande:
    Bröllopsdagen kan man ju inte undvika, och bröllopsnatten vore ju dumt att missa. Sen är det bara att kolla henne på facebook en stund och sedan förvånat och upprört utbrista "va, var du inte oskuld???" som om man hittat någon smaskig information på fejjan och sen lämnar man henne. Ibland får man typ vänta lite av ren artighet innan man skiljer sig. Men tre fruar i veckan borde man kunna klara. Mitt rekort är fem, men det var jobbigt... kändes inte riktigt etiskt försvarbart...
    Ja, det låter rationellt.
  • Velour
    Polly S skrev 2010-02-10 20:49:02 följande:
    är irriterad ikväll.besöket hos tandhygienisten gick bra (puh, har haft massa trassel tidigare), piutsad & fin, men sen...blev utskälld av elev på EVK och inte ett dugg uppbackad av chefen.känns sådär.
    Va? Varför?
  • Velour
    Roses skrev 2010-02-10 20:34:04 följande:
    Gokväll Humata, Hukhta, Huvareshta ( Ahura Mazda / Angra Mainyu )
    Hej!

Hur gick det med maten sen? Blev något snabbtillagat eller hämtmat?
  • Velour
    Polly S skrev 2010-02-10 20:58:15 följande:
    tack Roses.fast elevens reaktion kan jag mer förstå (trängt läge, krav från oss etc), men rektorns...?
    Ok, då förstår jag eleven, men rektorn kanske tyckte att eleven skull få avreagera sig?
  • Velour
    Roses skrev 2010-02-10 21:08:41 följande:
    Ja, personligen ser jag inget fel i ceremoniet men så är jag uppväxt i traditionen också men men....... Humata, Hukhta, Huvareshta ( Ahura Mazda / Angra Mainyu )
    Även om jag inte är uppvuxen med traditionen etc. så ser jag heller inget fel direkt förutom att det kan sprida sjukdomar. Eller risken blir stor eftersom det dör många varje dag och man då lämnar kropparna oskyddade i naturen.
  • Velour
    Roses skrev 2010-02-10 21:09:10 följande:
    Grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr rrrrrrrrrrrrrr Humata, Hukhta, Huvareshta ( Ahura Mazda / Angra Mainyu )
    Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrruuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuummmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm
  • Velour
    Roses skrev 2010-02-10 21:13:00 följande:
    Jo, det var väl därför ( Reza Shah ) förbjöd det hela 1920. Men man lämnade inte kropparna oskyddade i naturen utan man hade specillbyggda torn man gick upp och lämnade kropparna. Humata, Hukhta, Huvareshta ( Ahura Mazda / Angra Mainyu )
    OK. Så hur begraver zoroasterna sina döda idag, förutom nedgrävningen? Hur går alltså en begravning till? (om du orkar beskriva)
  • Velour
    Roses skrev 2010-02-10 21:15:55 följande:
    Häxan var här när jag kom hem. hon hade tagit med sig mat och predikade för mig att killar MÅSTE ha mat och att jag måste förstå och lära mig att laga mat till min man och mina barn. Har skrikit öronen av mig och sitter inlåst i arbetsrummet och tycker synd om mig själv. Humata, Hukhta, Huvareshta ( Ahura Mazda / Angra Mainyu )
    Har hon ingen förståelse för att du vill ta hand om din mamma ett tag? Det är väl inte så att din familj lider då du gör ditt bästa för att ta hand om både din mor och din familj. Fy för henne!

Var det åt henne du skrek?
  • Velour
    Jagbyttenick skrev 2010-02-10 21:16:39 följande:
    De hade väl lite problem i Indien eller om det var Pakistan där de fortfarande praktiserar något liknande; fåglarna blev förgiftade av alla tungmetaller och rester av mediciner som den moderna människan innehåller... Fem utropstecken eller fler är ett säkert tecken på en sjuk hjärna!!!!!
    OK, det visste jag inte att de praktiserade, men jag förstår att det inte går att praktisera det lika bra som förr. Iaf har jag för mig att det gick bättre förr.
  • Velour
    Roses skrev 2010-02-10 21:18:37 följande:
    Det är lugnt. :)I Iran så begraver man sina döda och håller en extra ceremoni så att man försäkrar sig att man blir förlåten ( att begrava sina döda anses som synd när man ser jorden som levande element och förorenar den genom att begrava en död partikel i den ). I Indien har man också slutat med det så numera lägger man kropparna i solen och "torkar" kropparna. Är inte så insatt i deras rutiner men det är vad jag hört om hur dom gör. Humata, Hukhta, Huvareshta ( Ahura Mazda / Angra Mainyu )
    Tack för info. Alltid intressant att veta hur andra gör
Svar på tråden Tråddödare forts....