• Kavat

Allergitråden

Allergitråden

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49032597.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m46383093.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m46383244.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m48587193.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49207819.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m47724257.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)
  • Svar på tråden Allergitråden
  • EL I

*suck* nu har sonen börjat sova dåligt på nätterna igen. Vaken flera timmar Han är dock fortfarande bättre i humöret dagtid(glad för det mesta), magen är ännu mindre, inte förstoppad, utslagen i ansiktet är bättre om ej borta än.

antar att det kanske är nån utvecklingsfas, tänder (fast jag hra inte känt/sett några) eller växtvärk. Hoppas på det i alla fall. Annars tycker man att det andra också borde blivit sämre om det berodde på nåt i kosten??

Han har ju alltid sovit lite dåligt så det kanske inte bara har med magen att göra utan att han är en "dålig sovare" i perioder? Vad tror ni??

• Kavat
    trållmor skrev 2010-03-28 23:03:51 följande:
    Kavat och Miralicia: jag kommer svara er imorgon, för jag är såå tacksam över era svar ska ni veta. Just nu går ögonen i kors, för en jätteschysst väninna tog hit sin magsjuke son igår så vi har det vi gör just nu  Kan snabbt säga att de har tagit gluten och laktos-prov på mig hur många gånger som helst utan att det har visat någonting... Nu Tavegyl och hopp i säng!!!
    Snäll kompis... {#lang_emotions_djavulsk}
    Skönt att du tagit tester då är det "bara" att ta bort vete direkt!

Föresten, lilleman var skitkass i förra veckan. Verkar just nu som att benen blir värst drabbade? Han har lite eksem överallt, men benen är hemska och runt knävecken var det helsårigt och rött 5 cm runt om åt alla håll. Han som ändå brukar se ok ut på kroppen som är skyddad annars, men nu måste han fått i sig något.
    Sen var han bättre, men efter att han varit hos mina föräldrar i fredags så var han katastrof igen. Han river ju så på det dessutom, vilket inte gör det bättre.
    Mamma undrade om hon kunde ge jordgubbssylt, ja, sa jag, dum som jag var, beroende på sort. Hon trodde det var Bob och ja det är 202, men tänkte dum som jag var att ok.
    MEN det var Eldorado-skiten hon hade!!! Andra, tredje ingrediens är glukos-fruktossirap (vete). Jahapp, och mamma orkade inte ta fram glasögonen och läsa, så  nu fick vi förklaringen till fredagens mat. Vilket innebär att är det vete så lurar jag på om det inte är Pärsons skinka ändå med druvsocker som jag testade i tisdags igen...

F-n, om det bara vore att undvika när det står vete/gluten på saker så är det väl inga problem, men varför ska de ha skit i all mat!!!! {#lang_emotions_demon}
  • Kavat
    EL I skrev 2010-03-29 09:05:36 följande:
    *suck* nu har sonen börjat sova dåligt på nätterna igen. Vaken flera timmar Han är dock fortfarande bättre i humöret dagtid(glad för det mesta), magen är ännu mindre, inte förstoppad, utslagen i ansiktet är bättre om ej borta än. antar att det kanske är nån utvecklingsfas, tänder (fast jag hra inte känt/sett några) eller växtvärk. Hoppas på det i alla fall. Annars tycker man att det andra också borde blivit sämre om det berodde på nåt i kosten?? Han har ju alltid sovit lite dåligt så det kanske inte bara har med magen att göra utan att han är en "dålig sovare" i perioder? Vad tror ni??
    Nej, ingen slump om jag får gissa. {#lang_emotions_undecided}
    Är vete helt borta?
    Havre?
  • EL I
    Kavat skrev 2010-03-29 15:13:34 följande:
    Nej, ingen slump om jag får gissa. Är vete helt borta? Havre?
    vi har tagit bort all vete här hemma. de skulle fixa på dagis men jag tror det var fr o m i dag. Mannen glömde fråga i morse och när jag hämtade var det ingen från hans avdelning kvar. Så han har fått vete på dagis i alla fall i fredags...så antar att edt kan vara det kanske?! jag tyckte mig se en försämring dagen efter han varit på dagis, men när han hade varit hemma 2 dagar så var det bra igen med nattsömnen.

Får se hur det blir i natt...om han nu fått vetefritt på dagis. Nä har inte träffat dagispersonalen på hans avdelning sedan förra veckan så jag har inte kunnat säga att han inte ska ha havremjölk så det skulle vara det isf. Hemma får han varken vete eller havre. Helt vetefri hemma i ca 2 veckor och helt havrefri hemma i ca 1 vecka.

Ska försöka prata med dem i morgon. Ska be mannen säga att han inte ska ha havremjölk i morgon och sedan får han fråga om de fixat vetefritt nu.
  • Mela78

Satte ett hemma patch test på dottern igår. Plockade av idag och hon har reagerat från mest till minst i nämnd ordning: Tegadermet, koksaltslösningen, avocado, ärta. Inget alls på mjölk, soja, böna och kräfta. Reaktionerna som syns är relativt små förutom på Tegadermet. Är detta att betrakta som negativa svar och att jag kan köra på med hydrokortison på reaktionerna av Tegadermet, eller ska jag avvakta 24 timmar innan jag har svar?

Antar att jag nu går vidare med att provocera ett i taget det som dottern inte reagerat på? Får ni några tankar på mitt lilla test, tips eller råd för framtiden?

• Frisören
    Mela78 skrev 2010-03-29 18:50:05 följande:
    Satte ett hemma patch test på dottern igår. Plockade av idag och hon har reagerat från mest till minst i nämnd ordning: Tegadermet, koksaltslösningen, avocado, ärta. Inget alls på mjölk, soja, böna och kräfta. Reaktionerna som syns är relativt små förutom på Tegadermet. Är detta att betrakta som negativa svar och att jag kan köra på med hydrokortison på reaktionerna av Tegadermet, eller ska jag avvakta 24 timmar innan jag har svar? Antar att jag nu går vidare med att provocera ett i taget det som dottern inte reagerat på? Får ni några tankar på mitt lilla test, tips eller råd för framtiden?
    Visste inte ens att man kunde reagera på koksalt{#lang_emotions_surprised}
  • Mela78
    Frisören skrev 2010-03-29 19:45:37 följande:
    Visste inte ens att man kunde reagera på koksalt
    Borde ha blivit av fukten, att huden är känslig bara helt enkelt. Är så otroligt glad att det inte blev någon reaktion på vare sig mjölk, soja eller böna, och det lilla som blivit på ärta är redan borta. Området där avocadon var är nu rödare än innan dock.
  • Snutten
    Mela78 skrev 2010-03-29 19:58:12 följande:
    Borde ha blivit av fukten, att huden är känslig bara helt enkelt. Är så otroligt glad att det inte blev någon reaktion på vare sig mjölk, soja eller böna, och det lilla som blivit på ärta är redan borta. Området där avocadon var är nu rödare än innan dock.
    Negativt utslag behöver inte betyda att barnet inte är allergiskt. Siri visar inget på lapptest och hon har ju en massa allergier. Tål hon bananer, latex osv? Eftersom hon har reagerat på avocado.
  • Mela78
    Snutten skrev 2010-03-29 22:00:17 följande:
    Negativt utslag behöver inte betyda att barnet inte är allergiskt. Siri visar inget på lapptest och hon har ju en massa allergier. Tål hon bananer, latex osv? Eftersom hon har reagerat på avocado.
    Hon har förut reagerat på banan, men inte längre. Misstänker att hon reagerat på kiwi vilket också kan hänga ihop med latex. Mao så vet vi inte riktigt, hon har nog inte kommit i kontakt med latex mer än vid kejsarsnittet vad jag kan komma på nu.

Va trist att det inte är klart att hon inte är allergiskt, hade nog nästan hoppats på det. Får provocera väldigt försiktigt.

Har Siri snabba reaktioner på sina allergier? Funderar på om snabba reaktioner inte visar sig lika bra på lapptest som kanske långsamma?
  • Snutten
    Mela78 skrev 2010-03-29 22:22:59 följande:
    Hon har förut reagerat på banan, men inte längre. Misstänker att hon reagerat på kiwi vilket också kan hänga ihop med latex. Mao så vet vi inte riktigt, hon har nog inte kommit i kontakt med latex mer än vid kejsarsnittet vad jag kan komma på nu.Va trist att det inte är klart att hon inte är allergiskt, hade nog nästan hoppats på det. Får provocera väldigt försiktigt.Har Siri snabba reaktioner på sina allergier? Funderar på om snabba reaktioner inte visar sig lika bra på lapptest som kanske långsamma?
    Hon har lite blandade reaktioner, men mest långsamma.

Kiwi är VÄLDIGT allergernt och histaminfrisättande, det reagerar nästan alla allergiker på.
Svar på tråden Allergitråden