• Kavat

Allergitråden

Allergitråden

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49032597.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m46383093.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m46383244.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m48587193.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49207819.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m47724257.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)
  • Svar på tråden Allergitråden
  • Mamsie
    Hej på er
    Baka naturligt glutenfritt

Jag använder de här mjölmixerna

Lailas Gula
    www.specialkost.se/Lailas-Mjoelmix-naturligt-glutenfri-%28gul%29.htm
    På hemsidan www.specialkost.se hittar du recept, tips och kontaktuppgifter.
    Jag har själv ringt henne när jag behövt hjälp med bakandet

Semper Fin Mix

www.semper.se/templates/Products.aspx

Semper Grov Mix
    www.semper.se/templates/Products.aspx

Receptpärmen Semper www.semper.se/templates/page.aspx

"Hjälp-produkter" som gör brödet saftigare.
    Fiberhusk (psylliumfrö) www.lindroos.net/produkter/glutenfritt/fiberhusk , se pdf-er med recept på sidan.
     Pofiber, Fibrex mm

Det här tänker jag testa till grillsäsongen: www.matklubben.se/recept/glutenfria_pinnbroed_33885.html

Det är bara att kavla upp ärmarna och börja testa testa testa... Bröd smakar bäst nybakat
    ~ d/f♀ -85, ♂-87, ♀-88, ♂-06 ~
  • maribel
    EL I skrev 2010-03-31 22:18:02 följande:
    mm verkligen. jobbar på det nu också...massor att lära sig. lätt att missa nåt men man lär sig så länge man lever!!
    Oh har du också en allergisk 15 månaders, vad ger ni honom till frukost och mellanmål. Mat är inte svårt det är den andra biten och dessutom fick vi hans vete "diagnos" nu samtidigt som han har en besvärlig magsjuka (och övriga familjen). Hans syster är "bara " mjölk och äggallergisk och det har gått bra.

Han är så van vid sina vanliga prodokter men måste försöka baka något bra bröd.
  • EL I
    maribel skrev 2010-04-01 14:49:47 följande:
    Oh har du också en allergisk 15 månaders, vad ger ni honom till frukost och mellanmål. Mat är inte svårt det är den andra biten och dessutom fick vi hans vete "diagnos" nu samtidigt som han har en besvärlig magsjuka (och övriga familjen). Hans syster är "bara " mjölk och äggallergisk och det har gått bra. Han är så van vid sina vanliga prodokter men måste försöka baka något bra bröd.
    Vi har också fått reda på hans veteallergi nu vid 15 månader. Fick reda på hans mjölkallergi vid 2 månader, soja vid 12 månader och nu 15 månader. Vet inte men vår son verkar inte bry sig så mkt han äter liksom det som sätts på bordet ÄN så länge

Vete blir ju lite speciellt eftersom det finns typ i allt

Till frukost får han ofta macka med smör och leverpastej och rismjölk. Ibland får han kräm av nåt slag t ex aprikoskräm, päronkräm etc. Nyponsoppa ibland. Han tycker inte om gröt så det har vi inte gjort nåt försök till. Gjorde risgrynsgröt någon gång  på rismjölk och det gick väl ner men inte mer än det

Mellis blir oftast mest frukt. Han är ju på dagis vid mellis, men annars blir det ofta typ samma som frukost och sen nån frukt. Förut gjorde jag smoothies av nutra och nån frukt eller bär men det var ett tag sen nu.
  • Mamsie
    EL I skrev 2010-03-31 19:21:36 följande:
    Nu är vi på resa men jag fick samtal från både barn mottagningen och sen pratade jag med dagis i går. Barnmott hade skickat remiss till dietist och vi skulle få en snar tid och sen var kokerskan alldeles förtvivlad för hon fick inte tag på nåt utan vetestärkelse från dem de handlar upp från, inte som hon kunde se i alla fall. Jag ska prata med henne på tisdag och ge henne listan jag fick här (sädesslagstråden) vilka "veteord" det finns och vart det finns vete och inte. Sedan ska jag försöka se om jag kan hjälpa henne att få tag i nåt men i värsta fall har jag erbjudit mig att ta med bröd. Det gör mig inget så länge han mår bra. Visst ska jag inte behöva göra det och jag vet att de gör allt för att få tag i det men det känns bra att de är så engagerade i alla fall. Är just nu hos mina föräldrar som träffar oss kanske en gång varannan eller var tredje månad pga avstånd mellan oss. De sa direkt att de märker jättestor skillnad på lilla sonen för han är mycket gladare och han är inte lika skrikig.
    Vi höll på att stångas och bråka en hel del med dagis i början, men nu fungerar det bättre med lite smidighet. Visst händer det att man blir sur. Säkert de på dagis också. Men så länge vi har kokerska med oss så kan vi hantera avdelning och rektor.
    Huvudsaken är ju att Max mår bra och inte känner sig som ett konfliktämne.

Vi tar med hembakat bröd, bullar/muffins/kakor, glass, flingor, müsli, knäckebröd. Ibland pålägg som leverpastej etc.
    Kokerskan å sin sida är mer samarbetsvillig och tar kopior på tveksamma innehållsförteckningar. Ibland kan vi få med lite av det hon köpt in som vi å andra sidan har svårt att få tag i, hon bakar tex egen paj till Max och han avgudar hennes såser

Igår var påskkärringen på dagisbesök så vi fixade sonens "chokladbollar" bestående av mandelmassebollar rullade i kakao.
    De hör alltså alltid av sig om det är något speciellt på gång och vi slipper komma på tex luciafika och sura över att Max inte fått något - vi tar ju med till honom istället!

Vi har alltså fått släppa på principerna, men det är det värt - för Max skull!
    ~ d/f♀ -85, ♂-87, ♀-88, ♂-06 ~
  • Cs mamma
    Mamsie skrev 2010-04-01 16:34:15 följande:
    Vi har alltså fått släppa på principerna, men det är det värt - för Max skull!
    Jag måste säga att det är en av dom klokaste saker jag lärt mig som allergimamma. Det är lite som Dr Phil brukar säga "vill du ha rätt eller vill du vara lycklig?" Man kan välja mellan att bråka och tjaffsa och jävlas i all evighet (för det ÄR faktiskt så att dom SKA) eller så kan man ta större ansvar/arbete på sig själv och genom det tjäna massor både genom samarbete och framför allt hur ens barn mår och får leva sin vardag!
  • EL I
    Mamsie skrev 2010-04-01 16:34:15 följande:
    Vi höll på att stångas och bråka en hel del med dagis i början, men nu fungerar det bättre med lite smidighet. Visst händer det att man blir sur. Säkert de på dagis också. Men så länge vi har kokerska med oss så kan vi hantera avdelning och rektor. Huvudsaken är ju att Max mår bra och inte känner sig som ett konfliktämne. Vi tar med hembakat bröd, bullar/muffins/kakor, glass, flingor, müsli, knäckebröd. Ibland pålägg som leverpastej etc. Kokerskan å sin sida är mer samarbetsvillig och tar kopior på tveksamma innehållsförteckningar. Ibland kan vi få med lite av det hon köpt in som vi å andra sidan har svårt att få tag i, hon bakar tex egen paj till Max och han avgudar hennes såser Igår var påskkärringen på dagisbesök så vi fixade sonens "chokladbollar" bestående av mandelmassebollar rullade i kakao. De hör alltså alltid av sig om det är något speciellt på gång och vi slipper komma på tex luciafika och sura över att Max inte fått något - vi tar ju med till honom istället! Vi har alltså fått släppa på principerna, men det är det värt - för Max skull!
    ja precis. jag tycker barnens dagis är helt underbart bra och jag hjälper mer än gärna tlil om det behövs. Skulle aldrig tjafsa om såna saker faktiskt för jag vill bara att sonen ska må bra på dagis

Kokerskan försöker verkligen och sa direkt att hon skulle fixa så han skulle få "rätt" mat så snabbt det går och "fröknarna" är väldigt bra och försöker hjälpa till så gott det går.
    De märker ju också att han mår så mkt bättre utan vete. Kanske lättare för dem att förstå vikten nu när de varit med från början o sett när han mått dåligt och ser nu när han mår bra.
  • Miralicia

Det är verkligen en väääääldigt konstig förkylning som lilla dottern har fått. {#lang_emotions_wink}

Efter att ha fått flytande Bricanyl var 8:e timme sen runt tisdag lunch (+ då mellan enkel-dubbel dos Aerius beroende på väder) så hostar hon i princip ingenting när vi är hemma och inne och knappt något snor heller, men så fort hon kommer ut så börjar hon hosta, snörvla och kinderna blossar. {#lang_emotions_dreamer}

Jag får väl ta tag i det sen efter påsken, och be om att få en tid hos vår vanliga läkare på VC. Bricanylen räcker ju åtminstone till tisdag, ev ons morgon. {#lang_emotions_undecided} (fick ju bara ett uttag av det - på nåder och efter mycket lirkande). Fast jag skulle nog föredra att få lite som hon kan inhalera istället för att fortsätta ge i flytande form.

• Snutten
    Miralicia skrev 2010-04-02 22:41:25 följande:
    Det är verkligen en väääääldigt konstig förkylning som lilla dottern har fått. Efter att ha fått flytande Bricanyl var 8:e timme sen runt tisdag lunch (+ då mellan enkel-dubbel dos Aerius beroende på väder) så hostar hon i princip ingenting när vi är hemma och inne och knappt något snor heller, men så fort hon kommer ut så börjar hon hosta, snörvla och kinderna blossar. Jag får väl ta tag i det sen efter påsken, och be om att få en tid hos vår vanliga läkare på VC. Bricanylen räcker ju åtminstone till tisdag, ev ons morgon. (fick ju bara ett uttag av det - på nåder och efter mycket lirkande). Fast jag skulle nog föredra att få lite som hon kan inhalera istället för att fortsätta ge i flytande form.
    Hoppas ni får träffa rätt läkare nästa gång. Det är så tröttsamt när man vet att man har rätt och de vägrar skriva ut det man vill ha och sedan visar det sig att man hade rätt hela tiden.
  • EL I

Har nu varit hos mina föräldrar med barnen. Lille sonen (han som är allergisk) har gallskrikit jämt när han kommit hem till nån han inte känner, varit klistrad i min famn och ingen har ens fått titta på honom. Bilresor på 5 min eller åka vagn innebar gallskrik! Nu har vi åkt 45 mil enkel resa och han har inte gnällt en gång:) han har suttit och diggat till musik, busat, sjungit, skrattat hela vägen:) när vi väl kom dit så var han hur glad o nöjd o var inte skrikig eller klängig alls:) han har busat o klättrat o haft sig:) min nya "bebis" plutten!

• Mela78
    EL I skrev 2010-04-04 11:13:05 följande:
    Har nu varit hos mina föräldrar med barnen. Lille sonen (han som är allergisk) har gallskrikit jämt när han kommit hem till nån han inte känner, varit klistrad i min famn och ingen har ens fått titta på honom. Bilresor på 5 min eller åka vagn innebar gallskrik! Nu har vi åkt 45 mil enkel resa och han har inte gnällt en gång:) han har suttit och diggat till musik, busat, sjungit, skrattat hela vägen:) när vi väl kom dit så var han hur glad o nöjd o var inte skrikig eller klängig alls:) han har busat o klättrat o haft sig:) min nya "bebis" plutten!
    Va härligt för er! Nästan som att få en ny version av sin "bebis"?

Vi har åter fått känna på hur det var innan vi kom på alla allergier. Dottern har reagerat på något, misstänker godiset hon fått smaka på. Vet inte alls vad/vilket ämne dock? Eksem och diarréer går väl an, men måste hon va vaken i timmar i sträck på nätterna? *gäsp*
Svar på tråden Allergitråden