Allergitråden
Allergitråden
Allergitråden
Siri har haft 40 graders feber, när hon inte får ipren, sedan i fredags morse. Igår kom det rödlila flammig utslag i ansiktet. Blä, hon ser hemsk ut. Hoppas det försvinner snart. Hon har också varit väldigt kall om händerna och fötterna när hon varit som sämst. Det har jag aldrig känt förut har ni det?
Tänkte slänga in en godisvarning ang sojasläktingar och Haribo på tal om olika recept och olika förpackningar som var på tal en annan gång i nån tråd.
Haribos vingummibjörnar har olika recept beroende på i vilken förpackning som man köper dem och det som står på hemsidan stämmer inte riktigt med det som står på godispåsarna.
De här alltså: www.haribo.com/planet/se/info/core/index.php&sub=2&channel_id=1&product_id=111
Enligt hemsidan så innehåller såväl påsar med 100g & 300 g extrakt av johannesbröd, men enligt påsarna så är det bara 300g-påsarna som gör det och lika dana vingummibjörnar i lösviktsgodiset är utan johannesbröd (dvs E410/fruktkärnmjöl)
apropå godis. Har läst lite ang godis förut men kommer inte ihåg riktigt. Försökte hitta något godis som sonen kunde äta nu i påsk men hittade inget. Han fick russin det var lika uppskattat det, men tänkte till en annan gång. Han är allergisk mot mjölk, soja och vete/havre. Vi har gett sojasläktingar till honom och i dagsläget verkar han inte reagera på det i alla fall. Inget som vi märker i alla fall.
Ska ta och sätta mig ner i kväll eller i morgon och skriva ner en lista på soja"ord" och vete"ord" till kokerskan på dagis. Hon hade blivit helt stressad när hon skulle hitta nåt som sonen kunde äta så hon hade t o m sagt till fröknarna (på skoj naturligtvis men ändå...) "jag säger upp mig, detta kommer aldrig att gå"
Så jag tänkte prata med henne på tisdag och sen ta med lite papper på ord och sånt som hon ska tänka på att undvika, framför allt gällande vete/havre och soja. Mjölkallergiska barn har de haft hela tiden på dagis så det är de vana vid. Vete var tydligen väldigt länge sen. Någon i denna tråd som har nån bra lista på deras blogg? fick nån lista i sädesslagstråden som jag skrev av men tänkte bara checka om det är nåt mer??