• Kavat

Allergitråden

Allergitråden

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49032597.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m46383093.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m46383244.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m48587193.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49207819.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m47724257.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)
  • Svar på tråden Allergitråden
  • Helle76

Tack för era svar om att det finns dagis som gör det. 

EL I: Gud vilken läkare. 
  • EL I
    Helle76 skrev 2010-02-09 19:53:34 följande:
    Tack för era svar om att det finns dagis som gör det.  EL I: Gud vilken läkare. 
    Mmm det kan man minst sagt säga känner mig helt körd i botten. verkar som om väldigt många läkare nonchalerar allergier pga att de är så diffusa eller är det för att de inte VILL???
  • Amulett
    EL I skrev 2010-02-09 16:32:49 följande:
    Sen sa han också att det var väldigt otroligt att det skulle vara nån allergi för att han inte 1. hade diarré 2. han gick upp i vikt (och är till och med väldigt rund) Aha nu fattar jag!! Det är BARA de som har diarré och inte går upp i vikt som har allergier då...hmm konstigt då at han inte trodde på sonens mjölkallergi då diarré är ett av symtomen..
    Och märkligt att min son HADE (har?) allergi som till och med visade sig på pricktest. Han hade 1. inte allergi 2. gick upp i vikt som han skulle (och låg på +1 på alla kurvor, utom huvud som var +2 ...)
  • Amulett
    Amulett skrev 2010-02-09 20:11:58 följande:
    Och märkligt att min son HADE (har?) allergi som till och med visade sig på pricktest. Han hade 1. inte allergi 2. gick upp i vikt som han skulle (och låg på +1 på alla kurvor, utom huvud som var +2 ...)
    hmmm. inte diarré menar jag förstås ...
  • EL I
    Amulett skrev 2010-02-09 20:11:58 följande:
    ja det är ju väldigt tydligt att han bara drog till med nåt för att han inte hade något rättmätigt argument till sina åsikter.
    jag menar om han BARA var känslig så  borde han ju se likadan ut hela tiden ELLER att han blev sämre när han badade, var i kyla eller så, men det blir han inte. Så de tmåste ju vara nåt annat han är allergisk/överkänslig mot för annars skulle det ju inte blossa upp sådär?!?! Eller är jag helt ute o seglar??
  • Helle76
    EL I skrev 2010-02-09 20:04:20 följande:
    Mmm det kan man minst sagt säga känner mig helt körd i botten. verkar som om väldigt många läkare nonchalerar allergier pga att de är så diffusa eller är det för att de inte VILL???
    Ja det verkar vara många som inte bryr sig. Min äldsta dotter var förstoppad och kräktes som en tok när hon var liten, så fort vi började ge mjölkfritt så slutade hon kräkas och var inte förstoppad längre. Yngsta dottern kräktes oxå som en tok men hon gick ner i vikt så vi låg inne för kontroll. Då åt hon mjölkfritt redan. Visade sig att hon inte klarade av nutramigen. Men pricktesterna på dem har inte gett något. Jag vill att de ska kolla äldsta dottern igen då det är fler allergier som har kommit med åren, de vi vet är soja och ägg.
  • EL I
    Helle76 skrev 2010-02-09 20:19:15 följande:
    Grejen är denna att vi har gått igenom nåt liknande med vår äldsta son  också. Jag har liksom fått nog. Vår största son som nu är 3.5 år snart.
    Han var förstoppad så han skrek när han bajsade och han kräktes pga förstoppning från att han var 1 vecka tills han var drygt 3 år!!
    vi testade allt vad laxermedel heter, både mediciner o "mat"...allt de sa till oss var "en del barn är bara såna här"
    Tills ca ½ år innan han växte ifrån det, började de fundera på mjölkprotein allergi... nu mår han bra, efter över 3 år av förstoppning...

när sen lillebror började skrika precis så som storebror gjorde när han var nyfödd och kräktes som en tok (precis som storebror) men hade diarre istället för förstoppning så körde jag på den linjen med en gång och märkte ju förändring direkt.

Så rent krasst har vi nu stått upp med vården i 3.5 år utan att direkt fått nån hjälp. vi har fått göra ALLT själva och har inte blivit trodda och man har fått höra att allt är NORMALT!
    jag jobbar själv inom vården så jag är på "den sidan" också men i detta fall tycker jag den suger...
  • Mela78

EL I, usch vilket bemötande du fick!
    Be om "second oppinion" hos en annan läkare, det har du rätt till.

Jag bad om att få byta läkare till dottern för att jag inte riktigt kände mig tagen på allvar av den första läkaren. Var lätt gjort eftersom jag visste vilken läkare jag ville ha istället, ville ha samma som sonen har. Har mycket bättre dialog med henne men inte helt hundra nöjd.

• Helle76

EL I: Det är inte okey att det har gått till så. Som förälder känner man sitt barn bäst och vet när något inte är okey. Jobbar oxå inom vården själv och blir rädd när jag läser om detta ni varit med om och andra som oxå är med om sådana saker.

• EL I
    Helle76 skrev 2010-02-09 20:37:46 följande:
    EL I: Det är inte okey att det har gått till så. Som förälder känner man sitt barn bäst och vet när något inte är okey. Jobbar oxå inom vården själv och blir rädd när jag läser om detta ni varit med om och andra som oxå är med om sådana saker.
    håller med, försöker själv att agera så som man själv vill bli bemött o man hoppas ju att andra inom vården gör likadant, men tydligen inte!
    Jag funderar själv på att läsa vidare till barn sjuksköterska och nu känns det ännu mer angeläget så att föräldrar blir tagna på allvar.

Jag funderar på att ringa till ett annat sjukhus. vi bor mellan två sjukhus och vi tillhör eg ett annat men jag sökte mig till det jag jobbar på. funderar på om jag ska ringa barn mott på det sjukhuset vi egentligen tillhör och se vad de säger?!
Svar på tråden Allergitråden