Allergitråden
Allergitråden
Allergitråden
Nu börjar han bli röd om kinderna...
hej, hej! har inte skrivit nåt här på ett tag känns det som.När vi fick majsallergin bekräftad så rasade jag ihop litegann,så var det Alexanders annalkande 1-årskalas,och vad skulle man bjuda på osv.MEN!! jag provbakade och modifierade ett tårtbottenrecept ur någon av bloggarnaTACK för att dom finns alltså!!,gjorde hemgjord vaniljkräm färgade den blå,hade hallonsylt-icas ECO- i mellan, gjorde smörkräm och färgade hälften blå,hälften gul för dekoration och hade på vindruvor o physallis.Gästerna tyckte den var god,och så gjorde jag dom goda bovetekakorna också! dom har blivit mina favoriter nu:)!
Bild på tårtorna finns i mitt galleri om någon vill kika på hur dom blev!
Har skrivit klart mna bilagor till vårdbidragsansökan nu med,vår kurator läste igenom den och tyckte den var bra skriven.Sen får vi väl se vad FK tycker,men jag tycker och hoppas verkligen att vi får något iallafall...Vet ju efter vad jag läst i trådarna att det är jättesvårt ,men hoppas kan man ju alltid..
Jag har börjat dra i hur jag ska göra för att överklaga fk´s beslut till länsrätten. Pratade med dagis idag och Siris fröken är beredd på att skriva ett brev om att som hon bedömmer det skulle Siri inte orka att gå heltid på dagis alltså jag kan inte arbeta 100 %. Som det är nu går hon ca 25 timmar/vecka och hon hade aldrig orkat mer. Skönt att man har stöd därifrån iallafall. Väntar på att Siris läkare ska ringa upp mig så vi kan diskutera hur vi ska gå vidare med Siris kraftiga reaktion på fisk för två veckor sedan. RAST visade inget fast hon fick andnöd!
Sonen skrek i 1½ timme, gallskrek. Han liksom bara stod upp eller låg ner som en boll o bara skrek! Kunde inte göra nåt annat och det spelade ingen roll vad jag gjorde heller
Magen var uppspänd.
Sen började han prutta och rapa massor och då lättade det lite så då gnällde och skrek han om vartannat i ca 2½ timme till men sen var det lugnt!
det röda har varit bättre några dagar nu, så jag vet inte...han har inte varit på dagis i 3 dagar nu...
På tal om tårtor så hittade jag på tradera någon som säljer tårtbilder som verkade vara fria från det mesta. Skulle vara baserat på potatisstärkelse och olja. Kanske kan vara något att pigga upp en allergi tårta med.
Miralicia: det låter ju mistänkt bra med tårtdekorationerna. Säljaren uppgav att de skulle vara fria från mjölk, ägg och gluten.
Det är ju ganska många som faktiskt klarar en del E-nummer och sojasläktingar. Men det skada väl aldrig att vara lite källkritisk.
Hej!
Tänkte be er om lite hjälp för här verkar finnas bra mycket mer allergikunniga människor än vad jag själv är.
Min son fyller år snart och vill bjuda på tårta med godis som dekoration på dagis. Först tänkte jag göra en vanlig sockerkaksbotten och sen fylla med choklad, grädde och sylt, dekorera med olika godisbitar.
MEN som tur är så frågade jag på dagis innan ang allergier och då är där en flicka som INTE TÅL mjölk och ägg.
Har ni recept kanske eller tips på tårtor OCH godis som inte innehåller detta??
Mycket tacksam för hjälp!! 
gelemamman: ta inte illa upp men jag brukar inte ge min dotter sådant som andra har bakat om jag inte känner personen väldigt väl. Det är itne så lätt att få ihop en tårta utan mjölk och ägg heller. Om jag var du hade jag köpt mjölkfri glass, sorbet eller oatlys havreglass, och sedan dekorerat med mashmallows eller något annat skum alternativt gelegodis som barnet tål. Fråga föräldrarna, de tar garanterat inte illa upp.