• Mjufs

Chips till en 2-åring???

Idag när jag var på Ica var en mamma där med sitt lilla barn som jag uppskattade vara ca 2-3 år. Så fort de kom in i affären tog barnet sikte på något och ropade "Ips! Ips!". Såg att det var chipshyllan barnet sprang mot. Eller sprang, tultade snarare, barnet kunde ju knappt gå än. Mamman gick efter och sa "Vill du ha chips? Ja okej då, men du får inte öppna påsen förren vi kommer till moster." Till råga på allt var det bara söndag.

Är det bara jag som reagerar på detta? Jag har inga barn själv, men är det inte lite konstigt att ge barnet chips vid så låg ålder? När jag själv var lite visste jag inte ens var chips var förren jag blev 5-6 år...

Vad tycker ni? Är jag gammaldags kanske?

• Svar på tråden Chips till en 2-åring???
  • linjes

Vem fan bryr sig i vad andras ungar får äta,det är väl knappast ditt problem

• Farsan
    MammaHela skrev 2010-01-04 09:34:41 följande:
    Om barnet var 2-3 år och knappt kunde gå, så funderar jag på din uppskattningsförmåga.Min dotter har fått äta chips i rimliga mängder sen hon varrunt 1.5 år. På samma sätt som hennes syskon.
    Har du tänkt att barnet kanske hade ngn defekt ellet rörelsehinder...det är inte helt ovanligt. Fundera lite på din egen "uppskattningsförmåga" eller uppfattningsförmåga.
  • Miss Maya

Min dotter skulle nog kunna få smaka på chips om jag åt. Och därmed kanske hon lärde sig hur påsen ser ut också och därmed skulle hon kunna känna igen den i affären.

Och lite chips är väl inte hela världen? Barnet lär ju inte äta det varje dag.

• isisisis

En överläkare på karolinska har sagt i TV att om inte barnet är överviktigt,så är det nyttigare med chips än ett äpplei många fall

• wilma0708
    Mjufs skrev 2010-01-03 21:08:54 följande:
    Idag när jag var på Ica var en mamma där med sitt lilla barn som jag uppskattade vara ca 2-3 år. Så fort de kom in i affären tog barnet sikte på något och ropade "Ips! Ips!". Såg att det var chipshyllan barnet sprang mot. Eller sprang, tultade snarare, barnet kunde ju knappt gå än. Mamman gick efter och sa "Vill du ha chips? Ja okej då, men du får inte öppna påsen förren vi kommer till moster." Till råga på allt var det bara söndag. Är det bara jag som reagerar på detta? Jag har inga barn själv, men är det inte lite konstigt att ge barnet chips vid så låg ålder? När jag själv var lite visste jag inte ens var chips var förren jag blev 5-6 år... Vad tycker ni? Är jag gammaldags kanske?
    "skratt", känner igen mig själv i detta, innan jag fick barn så resonerade jag precis som du..., fick själv bara dricka saft på lördagar och då borsta tänderna direkt efter när jag var liten.., men tror att tiderna förändras och dessutom så håller jag med tidigare inlägg att några chips är ju inte så farligt.., visst man skall inte lära barnen en dålig kosthållning men samtidigt finns det ju större problem att brottas med i vardagen med små barn än att låta dem smaka på det dem tycker är gott.., barnet hade ju inte känt igen chipsen om föräldrarna själva inte äter...
    Min dotter är 2,5 år och får inte godis vid bestämda tidpunkter dvs lördagsgodis osv men jag skall ju erkänna att det förekommer vissa mutor vid lämpliga tidpunkter.., dvs det kan vara enklare att handla när dottern äter en bulle tex , eller det funkar bättre med en klippning om det lockas med en klubba..., eller varför kan man inte låta barnen få njuta av glass på sommaren...
    Sååå, lite chips är nog inte hela världen oavsett vilken dag i veckan det är..., 
  • Madde25

Här är en familj som inte äter godis/chips på helgerna...
    vi gör det när vi känner för det om det så är en måndag eller torsdag
    eller vad som helst...
    Bara det inte blir för ofta å inte stora mängder..
    Min jänta är snart 3 å har ätit godis/chips i ett år snart....

• SchumiFerrari

Vår son på snart 2 år har ätit chips i snart 3 måander. Han vet väl vad det är. Det är det enda "godis" han får. Inget lösgodis eller annat godis. Ingen läsk. Så lite chips då och då är ingen fara

Muppen mars-08 Smurfen aug-09
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Ta fram lite dipp till era tvååringar så ska ni se att det blir livat, och kladdigt. Det misstaget gjorde jag med mina syskonbarn för längesedan, det slutade med dipp på tvn.

Scientific theory ≠ Guess, hunch.
  • Fridayyy

Nu blev ju jag sugen på chips. Det enda farliga med chips är väl de härdade fetterna, hur farligt det är är det ju ingen forskare som vill säga. Våra barn äter chips ibland!

• Kan inte bli bättre än såhär

Rätt normalt skulle jag vilja säga Ts

Svar på tråden Chips till en 2-åring???