Hästtråden v. 11
Hästtråden v. 10
Hästtråden v. 10
Såg förresten att flera av er haft problem med hovarna i år, det har jag med på både Hbl och Shettis, värst på Hbl, har lyckats förhindra riktig röta men det har varit på G flera gånger, min Hovslagare sa det att det var jätte vanligt i år då det varit så fuktigt väder och att han sett många hästar som aldrig haft problem med sina hovar få det just nu. Han är ett gammalt Ess här i krokarna och har verkat vår shettis sedan hon var föl, hon är nu 13 och har aldrig haft problem tidigare men har begynnande röta till och från just nu, riktigt tråkigt är det...
...men vi får väl hoppas på en fin sommar... ![]()
Har inte läst tillbaka ännu, men ha rnu äntligen fått svara v Flyinge och BELAMOUR kommer att finnas för avel 2010!!!!!!!!! YES, så nu kan man börja planera lite framöver
Men kommer ju att tävla en del i vår först om allt gungar på... medryttaren kommer att få vara med i Hästklubbens DIV 3 dressyrlag, sedan går ju hästen med i DIV 2 laget. Så det blir ganska intensivt med tävlingar start i april och slut i maj eller början av juni, men det är ju bara 6 tävlingar sammanlagt oxå.
Ang spatten så skall den kollas upp tycker jag, hästen har ju 4 glidleder i hasen och oftast hamnar ju spatten i dom 2 nedersta och det brukar ju inte tillföra just ngt större ändring i rörelseschemat, men sitter det i dom övre så försämras gången, då i regel undertiden som den växer ihop, när det är gjort så brukar ju hästarna inte ha ngt större problem.
Men dom skall motioneras regelbundet, inte ställas av till och från, då mår dom sämre. Inte längre än 2 v vila rekommenderas.
Min förra häst fick det i alla glidlederna och för att påskynda processen i sammanväxtningarna så fick han med medicin i droppväg. (Tildren) som man använder mkt i Frankrike, men tyvärr så fick han iaf gå till dom härliga gröna ängarna till slut.
VÄLKOMMEN hit alla nya oxå
Nu skall jag läsa ikapp lite....
Var det du Fru W som undrade om flugmedel/täcken mm... om inte så svara jag endå hur jag gör...
Har skog + vindskydd åt mina, men tar in dom under den värsta tiden om det behövs, använder flugtäcke och huva på min häst, funkar jättebra. Jag har en tunnare huva från Hööks (svart och lila) eller den tunna vita - den täcker även öronen.
Den vita (finns i andra färger) som är lite styvare och inte täcker öronen, den funkar inte på min häst, dels får hon skav vid ganascherna + att jag tycker den är hård och ryggar bara undan om jag tar fram den, kommer ngn av dom andra fram så sträcker hon ner huvudet och står snällt
smörjer henne mellan bakben och insidan av låren med medel + under magen där täcket inte ligger.
Så gör vi ![]()
Fru W. Djurägaransvaret är inte ditt, det är hästägarens.
Har hört på omvägar om häst som skulle ridas fast den var halt. Bekantas bekanta, du vet...
Måste ju iaf lita på vet. De pluggar 5 år o kan o vet mkt bättre varför de gör som de gör...
Ts mamma: Samma har jag också hört.
Sarah84: Grattis till fina hovar, då!
Ogift fru: Jag kan ingenting om spatt, utveckla gärna, kunskap är alltid bra.
Sialch: GRATTIS!!!! GRATTIS!!!! GRATTIS!!!! GRATTIS!!!! GRATTIS!!!! 
Såg att du hade liten lektion om spatt, tack.
Själv så knallar det på. E skrittar o G är förstahäst just nu. Hoppas kunna växla dem om 3-4v. Träning på lördag, så vi har varit ute och ridit öppnor i trav på vägen i kväll. Å så hämtar jag H om 10 dar
vill ni se min nya häst live så har youtubat lite från lilla skötarens mobil
och hmmmm, ignorera sitsproblemen. Mitt högra ben fungerar inte därav svajigheten.