• Svar på tråden Hästtråden v. 11
  • Fru Wirenborg
    Isnogood:  Fysingen! {#lang_emotions_frown} Hoppas att det löser sig på nåt sätt....
    Har islänningar i allmänhet dåliga hovar?
  • Fru X

Fru W: Det jag funderade över är om hästen är halt hela tiden, synd om den i så fall. Är den ohalt vid vila o börjar halta vid belastning, då tycker jag att det är ok att låta den gå länge o skrota i hagen. Bara den läker till slut sas.
    Har den ont varje dag, så skulle jag agera.

Hålvägg/bärrandsröta orsakas av bakterier, tycker det är vanligare numera (pga fuktigare klimat?).
    4-åringen i vårt stall har jätteproblem, vi hade en gammal häst på bete i samma veva som 4-åringen anlände. Vet ej om han blev smittad av gamlingen el hade det med sig.
    Vi hade ju en 3-åring som flyttade för ett år sen, han hade också röta till o från, han kom när gamlingen hade åkt,  2 mån efter. Vet ej hans satus idag men hört ryktesvägen att han har problem m mugg (Också bakterier)
    Dessa tre är hbl.
    E o G har ännu inte visat några bekymmer.

• Nemia noj

Tycker vi haft massor med problem hovar i år oxå, 3 av dom (vbl, shettis och tinkern) har haft små hovbölder alla 3, B har sin fång, som jag trodde blossat upp igen efter jag värkte men hon var halt ungefär en vecka sen gick de ner igen. så de var nogbara för värkningen.

• Fru X

Nemia: Intressant, tror inte heller att det beror på rasen.
    4-åringen hade ju flera bölder i somras, som tjejen missade :-/

• Fru Wirenborg
    Fru X: Vid böjprovet i Sept så var hästen halt på alla fyra... Problemet var ju då att kunna se hältan eftersom alla fyra benen var påverkade mellan 1-3 grader.
    Noterade att hon hade gallor på alla fyra benen men även en liten galla på ena hasen.Spatt?

vet ordinerade promenadridning 2-3 gånger i veckan.

Så..vi vet ju egentligen inte om hon nånsin blivit bra el om hon hela tiden varit halt på alla fyra...eller blivit bra på vissa ben och då kan uppvisa hälta på ett visst ben nu.

Hur länge kan man tillåta hälta och låta hästen vila innan man kontaktar vet? Med tanke på att hon kanske bara vrickat sig..
  • Ogift Fru
    Fru Wirenborg skrev 2010-01-17 20:02:11 följande:
    Halloj!Sitter här och fundrar på denna ridskolehäst...En av veterinärerna som tittat på henne (kommer inte ihåg vem i ordningen det var) misstänkte ju att den kunde ha Spatt. Hon har ju ett väldigt kort,ryckigt  steg och hade ju små gallor i haserna...Kan hältan som nu framkommit av vila kanske bero på det? Erfarenheter nån?Kanske man ska ta och röntga henne för att kunna om inte annat ev utesluta spatt?
    Har precis hoppat in i tråden och har ingen bakgrundsinfo, men ett hett tips från en som har haft spatthästar: Röntga!

Många lurar sig att tro att det ska bli billigare att låta bli och att avvakta, men om det är spatt så är det så himla viktigt att kunna kortisonbehandla så snart som möjligt. Kan vara skillnad på att få en fullt fungerande häst till att behöva avliva.
    Obehandlad spatt blir ju inte bättre av vila och kommer bara bli sämre om hästen ska sättas igång igen.

Bara ett tips.
    Hur hinner man göra femtielva saker samtidigt när man bara har åtta armar?!
  • Fru Wirenborg

OgiftFru: ja..jag är av samma åsikt. Bättre att röntga så man får fakta.

Jag har pratat med ägarna som har ringt Sundbyholm för att få komma in och röntga haserna. Sen beroende på vad resultatet blir av den kommer de att göra en mindre hältutredning.

• Ts Mamma

Får man hänga på här??

Jag ha ett Sv.Halvblodssto och min dotter har en Shettis...

Har ridit sedan jag var fem år och haft häst till och från, mest till sedan jag var 8 år...

• Fru X
    Ts Mamma skrev 2010-01-19 20:09:14 följande:
    Får man hänga på här??Jag ha ett Sv.Halvblodssto och min dotter har en Shettis... Har ridit sedan jag var fem år och haft häst till och från, mest till sedan jag var 8 år...
    Ogift Fru skrev 2010-01-19 13:08:11 följande:
    Har precis hoppat in i tråden och har ingen bakgrundsinfo, men ett hett tips från en som har haft spatthästar: Röntga!Många lurar sig att tro att det ska bli billigare att låta bli och att avvakta, men om det är spatt så är det så himla viktigt att kunna kortisonbehandla så snart som möjligt. Kan vara skillnad på att få en fullt fungerande häst till att behöva avliva.Obehandlad spatt blir ju inte bättre av vila och kommer bara bli sämre om hästen ska sättas igång igen.Bara ett tips.
    Välkomna!

Fru W: Bra att de tar tag i saken. Vrickning: Kan ju inte vet göra nåt åt förutom konstatera skadan sas. Blir den bättre så avvakta med den? El kolla upp ATT det är en vrickning? eftersom ni inte är säkra. Har den värme/svullnad/puls. Blir den mer halt vid inbromsning/vändning/volt?
    Tycker det är bra att kolla upp ev spatten.
    Rent allmänt så lever ju alla djur i nuet, det kan inte tänka framåt "snart blir jag frisk och har inte ont". Har den ont, så är det hela tiden. Överväganden hur mkt man ska låta den gå o ha ont bör ju göras i samarbete med vet.
  • Fru Wirenborg
    Fru X: Jag känner ju sånt ansvar för hästen eftersom ägarna är okunniga...så nu känns det bra att de kollar upp det ordentligt.
    Jag får ju ångest av denna våndan att hästen kanske går och har ont hela tiden..

Den senaste vet som gjorde böjprov sa ju att det gick bra att promenadrida hästen trots hälta på alla fyra benen. Bara hästen gick framåt villigt och i övrigt tycktes må bra så var det ok.

När böjprovet gjordes så ville hästen inte ens komma fram i trav för den bara stapplade fram. Då har man ju riktigt ont?! men ändå ska den få ridas?
    Jag förstår ingenting.

Har ni varit med om att man ska rida häst trots hälta?
Svar på tråden Hästtråden v. 11