Hästtråden v. 11
Hästtråden v. 10
Hästtråden v. 10
Hoppas att det löser sig på nåt sätt....Fru W: Det jag funderade över är om hästen är halt hela tiden, synd om den i så fall. Är den ohalt vid vila o börjar halta vid belastning, då tycker jag att det är ok att låta den gå länge o skrota i hagen. Bara den läker till slut sas.
Har den ont varje dag, så skulle jag agera.
Hålvägg/bärrandsröta orsakas av bakterier, tycker det är vanligare numera (pga fuktigare klimat?).
4-åringen i vårt stall har jätteproblem, vi hade en gammal häst på bete i samma veva som 4-åringen anlände. Vet ej om han blev smittad av gamlingen el hade det med sig.
Vi hade ju en 3-åring som flyttade för ett år sen, han hade också röta till o från, han kom när gamlingen hade åkt, 2 mån efter. Vet ej hans satus idag men hört ryktesvägen att han har problem m mugg (Också bakterier)
Dessa tre är hbl.
E o G har ännu inte visat några bekymmer.
Tycker vi haft massor med problem hovar i år oxå, 3 av dom (vbl, shettis och tinkern) har haft små hovbölder alla 3, B har sin fång, som jag trodde blossat upp igen efter jag värkte men hon var halt ungefär en vecka sen gick de ner igen. så de var nogbara för värkningen.
Nemia: Intressant, tror inte heller att det beror på rasen.
4-åringen hade ju flera bölder i somras, som tjejen missade :-/
OgiftFru: ja..jag är av samma åsikt. Bättre att röntga så man får fakta.
Jag har pratat med ägarna som har ringt Sundbyholm för att få komma in och röntga haserna. Sen beroende på vad resultatet blir av den kommer de att göra en mindre hältutredning.
Får man hänga på här??
Jag ha ett Sv.Halvblodssto och min dotter har en Shettis...
Har ridit sedan jag var fem år och haft häst till och från, mest till sedan jag var 8 år... ![]()