• Svar på tråden Hästtråden v. 11
  • Fröken knopp

jag kan inte så mycket om hästar, ser ut som en "vanlig" ponny....

• Fru X
    Fröken knopp skrev 2010-01-16 22:18:17 följande:
    jag kan inte så mycket om hästar, ser ut som en "vanlig" ponny....
    Ok. Man brukar ha 10-12 cm färdig längd "en handsbredd" så man kan fläta manen vid behov.
    Jag brukar klippa till nästan färdig längd o sen klippa "taggar" i nederkanten så den ser ryckt ut.
    Tycker det är jättefult med avkapad man. Tror det varit lite på mode senaste åren, ATT den ska se klippt ut. Kolla med ponnyägaren... Jag personligen gillar det inte.

Man kan använda sk trimkniv el urtunningssax också. Min erfarenhet är att manen blir VÄLDIGT spretig av det iaf dagen efter...

Tror att du med frisörkunskaper löser uppgiften på bästa sätt...
  • Fru Wirenborg
    Fru X: jo.. Man vet ju aldrig hur det blir med en ny flockmedlem..
    Som min jhaxe som blev förbytt när hingsten kom hit. Nu vet man ju inte om det ens funkar att släppa in en valack till hans lilla harem...han blir ju så jävla elak!
    Fast antagligen ser det värre ut än det är när han kutar runt och sparkar vilt omkring sig.

Nu ska vi se. Ridskolehästen har ju stått helt i November-December ..innan dess så blev den knappt skrittad kanske 1-3 gånger a 35 min / veckan enligt vet. ordinering.
    Tyckte det var märkligt att den var halt nu när den stått men kanske den har vrickat sig i hagen..

Fundrar på om man ska ta och göra nytt böjprov i Feb-mars för att se om det blivit nån skillnad sen den senaste.
  • Yoyo123

Tack för hjälpen med grimman, det var precis en sån jag letade efter, jag goglade och sökte även på tradera men jag var uppenbarligen inte så framgångsrik med det.

Ni är ju en hel del hästkunniga här, är det någon som har varit med om en galla (som en 5-krona) på framsidan precis ovanför skenbenet på bakbenet, den har suttit där i närmare tvåmånader, ej öm och inte halt??? Kan man göra något?

• cajsasmamma

Hej alla flickor ;)

Här är det underbart väder väder att träna häst nu, 40cm snö och -2-5 grader... Nu har jag pulsat med hästarna några dgr. men oj oj vad dom blir trötta av bara 3,5km. men det är jobbigt för dom men alla snö och en tungvagn.
    men det går. den nublivna 2åringen har stucjat sig i hagen så hon få vänta etttag till med igångsättning.

Den nya vbl stoethar blivit riden i em vecka nu av några tjej och hon är verkligen duktig, spännade och se vad hon verkligen kan. men hon går fint i form hela tiden , men igår hade hon blivit luite pigg o bockat lite. Dax att dra ner fodret nu när hon har ätit opp sig.

Och fortfarande har jag ingen egen dator. Djuren går förre {#lang_emotions_laughing}

• Fru Wirenborg

Halloj!

Sitter här och fundrar på denna ridskolehäst...

En av veterinärerna som tittat på henne (kommer inte ihåg vem i ordningen det var) misstänkte ju att den kunde ha Spatt. Hon har ju ett väldigt kort,ryckigt  steg och hade ju små gallor i haserna...

Kan hältan som nu framkommit av vila kanske bero på det? Erfarenheter nån?
    Kanske man ska ta och röntga henne för att kunna om inte annat ev utesluta spatt?

• Fru X
    Fru W: Vila mer el kolla upp? Är den bara lite halt? Inte bra gå så länge och halta. Jag skulle nog utreda. Är den ohalt intialt (dvs utan böjning el ryttare el annan belastning som gör den "tillfälligt halt") så skulle jag ge den mer vila.

Jag kan inget om spatt.

Yoyo: Hasledsgalla? I så fall röntga, KAN vara en lös benbit

cajsasmamma: kul o se dej! Vi har samma härliga väder vi med! 40 cm puder o ingen skare! O pigga hästar!

Idag har mina hästar vilat! Jag har jobbat, skött hästar, gymmat, boxersize-at... o nu sitter jag här med Brie o 1 glas rött! Ledig i morgon...

Ha det gott alla...
  • Isnogood
    {#lang_emotions_yell} Jag blir tooookig..!

Oturshästen är i gång igen... (ja, jag vet att det inte är hans fel...)

Denna gång:

Hovslagaren var ute för rutinverkning, upptäcker då att isl.hingsten har hålväggar...
    -På ALLA hovar... NU på vintern....gah...ska komma tillbaka hit snart igen o verka om, det var så kallt när han var här sist så han kunde inte ta så mycket...
    Så nästa gång kanske vi får domen om det ska gå några veckor till innan nästa verkning el om vi ska åka till sjukan o söva honom så dom kan verka av allt på en gång....

Jag BEHÖÖVER inte mer utgifter nu.....
    Jag är kvinna, hetro, o antagligen inte intresserad...
  • Fru X
    Isnogood skrev 2010-01-17 21:21:45 följande:
     Jag blir tooookig..!Oturshästen är i gång igen... (ja, jag vet att det inte är hans fel...)Denna gång:Hovslagaren var ute för rutinverkning, upptäcker då att isl.hingsten har hålväggar...-På ALLA hovar... NU på vintern....gah...ska komma tillbaka hit snart igen o verka om, det var så kallt när han var här sist så han kunde inte ta så mycket...Så nästa gång kanske vi får domen om det ska gå några veckor till innan nästa verkning el om vi ska åka till sjukan o söva honom så dom kan verka av allt på en gång....Jag BEHÖÖVER inte mer utgifter nu.....
    Dränk in hovarna (Gnugga m Tandborste) m ganska stark jodopax. Växla m Väteperoxid...
  • Fru Wirenborg
    Fru X: ja,man blir inte klok på nånting. Jag är inte alls van med hältutredningar som drar ut på tiden så här så jag försöker suga ur kunskaper/erfarenheter ur alla jag känner {#lang_emotions_tongue_out}

Och helst av allt hade jag velat vara med när den senaste vet var här och tittade på hästen för ägaren är lite "vimsig" så andrahands infon jag får från henne kan jag inte lita på. Suck..

Jag sa iallfall åt dem att om de ville utesluta Spatt så borde de röntga ..men vi får se när det blir. Det är ju lite ekonomiska aspekter. Så än så länge får den vila men jag försöker vara med och ha koll om hältan ger sig el blir sämre.

Blir det akut så kontaktas givetvis en vet omgående.
Svar på tråden Hästtråden v. 11