Rhino skrev 2010-01-21 20:11:00 följande:
SwedishMamma: Jag tror helt klart att vi utlandssvenskar funderar igenom en evetuell separation en, två och tre gånger extra i jämförelse med par beoende i Sverige. Alla har vi våra dalar i äktenskapen, men det är fasen inte bara att gå skilda vägar. Och det är definitivt en av nackdelarna med att vara hemmafru; man är beroende av sin mans inkomst. Visst skulle jag kunna få ett jobb och visst skulle jag få alimony, men det skulle ändå bli väldigt väldigt tufft rent ekonomiskt (på ett annat vis än det skulle bli i Sverige... bara barnomsorgsavgifterna skulle äta upp större delen av min lön). Det enklaste (rent ekonomiskt) skulle då vara för mig att flytta till Sverige... med barnen? Skulle Dino gå med på det? Jag skulle då fan inte gått med på det om vi skilt oss när vi bodde i Sverige och han velat flytta till USA med barnen. ALDRIG! Så, man sitter ju fast på ett annat vis. Nu har det tack och lov inte kommit upp... och efter 12 års äktenskap och två barn, så hoppas och tror jag inte heller det kommer bli aktuellt. Men det är intressant att du tar upp frågan, för jag tänkte faktiskt på det så sent som igår, att ingen här i tråden är skild. Eller? Ingen har barn från ett f.d. äktenskap, eller hur? Några har bonusbarn vet jag.
Jag tänker i samma svängar som dig Rhino (fick sudda ut "Hedda" först) för jag skulle klart som korvspad flytta "hem" till Sverige om jag och min man skulle gå skilda vägar. Mina föräldrar och mina syskon har stått med mig i ur och skur, de har alltid stöttat mig och gör det fortfarande. Här har jag ingenting motsvarande, känner att jag skulle vara ganska svajig själv. Vi har flyttat en hel del och jag har inte det sociala nätverket som jag skulle behöva som ensamstående med fyra barn! Mannens familj är dessutom helt dysfunktionell och bor spridda, långt borta. Men så har vi det här med BARNEN, vad har de för rättigheter i ett sånt skede? I och med att jag har flyttat utomlands (pga mannen bodde här), och skaffat barn, vad har jag för skyldigheter gentemot dem? Vad är bäst för dem? Har jag redan gjort beslutet att stanna här tills de klarar sig själva, när jag valde att flytta utomlands?
Får väl lägga till att det är ingen som helst fnurra på tråden mellan mig och min man!

Men jag började tänka till lite i fallet Elin - Tiger...