• Mackenzie Grace

USA tråden!

USA tråden, going strong!

Vi som hänger här är lika olika som landet vi bor i, eller bott i, och det funkar utmärkt. Nya trådmedlemmar är jättevälkomna, även om ni inte bor i USA. läs gärna om oss i presentationstrådarna som finns så att ni får er en uppfattning om vilka det är som hänger här.

Föregående trådar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m48150328.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45913419.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m41370736.html

PRESENTATIONS TRÅDAR

Nr. 1
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html

Nr. 2
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

Nr. 3
    www.familjeliv.se/Forum-5-175/m38416715.html

Nr. 4
    www.familjeliv.se/Forum-5-154/m41372386.html

Nr. 5
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45736163.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-09 17:11
    Tråd för alla som är intresserade att flytta till USA;

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m34504074.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-03 05:38
    För oss som vill bli amerikansk medborgare;

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m53324942.html
  • Svar på tråden USA tråden!
  • RQL

Man ar borta en dag och da skirver ni metervis!!! Far ta och lasa ikapp lite...

Sitter och planerar lite over vad som behovs goras och fixas med innan bebisen kommer...bara 26 dagar kvar!!1 (om det nu blir den 19:e....time will tell!)
    En sak jag inte har bestamt mig helt over och har svart att bestama mig for ar hur lange jag ska jobba. Ni som jobbade innan ni fick barn, hur lange jobbade ni? Tror ni att fram till 5 feb och sedan vara ledig ar lagom tid innan?

• julmusten

Sweden, lycka till harifran med. Jag ar grymt impad over att ni kampar pa.

Jag hade ju storslagna planer pa att rensa garderoben idag, men de planerna totalkvaddades nar det tog typ tre timmar att satta upp en ny persienn. Faaaan var frustrerad jag var, men efter manga om och men, (och en valdigt manga svordomar fran mig, plus en helt meningslos oc tidskravande trip till Home Depot), har vi nu en snygg perisenn i ena sovrumsfonstret. Nu far vi se hur lang tid det tar tills nasta persienn kommer upp med.

• Rhino

RQL:
    Min sista dag på jobbet var den 30 december. Den 31 gick mitt vatten och den 1:a januari föddes Luke. Men, han kom 3 veckor för tidigt, så plaaaanen var att vara hemma i 3 veckor. Pyssla, dona och förbereda lite medan jag vilade upp mig.
    Men det gick så bra ändå!

saargr:
    Ja, det blir ju en slant med 4 barn... Men förhoppningsvis kommer alla tycka det är kul och värt pengarna!

Idag har vi varit i Julian, som ligger 1h öster om San Diego. Vi har ju haft en sjuhelsikes massa regn under veckan som gått och det har varit kallt (t.o.m. haglat en massa) och då kan man i stort sett räkna med att det finns snö i Julian. Så vi har varit och lekt i snön idag. Jättekul och verkligen helt otroligt hur vi kan resa så korta sträckor och uppleva så pass olika klimat! På så vis bor vi ju väldigt bra till!

Well, you know, my ancestry isn't all hamster. I'm one-sixteenth wolf with, you know, a little wolverine in there somewhere...
  • Hjartesjalen

Jag har just gjort Choklad mousse! Weeehooo, o nu star den i kylen o ska bli lite kyld innan vi ska njuta av den. Lite hackad mandel o "lite" vispad gradde pa toppen.{#lang_emotions_tongue_out}

• hewa
    LAMadde skrev 2010-01-23 18:34:13 följande:
    Ja precis, ja tror de flesta slutar med barnmat när dom är runt året.. Som sagt så är ju barnmaten inte mycke att hänga i granen här. Tyckte det va jättekul att gå o kika på barnmat när vi va i sverige. Finns ju saker som man själv skulle kunna äta haha.
    Kanske är det så att fler ger barnmatsburkar längre just för att utbudet är så mycket bättre. Som jag minns från "våra" affärer i USA var utbudet väldigt begränsat, mest bara det som jag skulle klassat som smakisar - alltså ingen "riktig mat". Till A hade vi som sagt barnmatsburkarna som nödlösning, när man tex varit iväg någonstans och kommit helt ur synk vad gäller mattider - det går ju onekligen väldigt fort att värma en barnmatsburk när barnet är vrålhungrigt och behöver mat nuuuuuu Ida däremot har inte ätit en endaste burk i hela sitt liv, vilket faktiskt blev besvärligt när vi var i skidbacken då hon var runt 15-16 månader. Då hade det varit skönt om hon ätit burken vi hade med oss - så hon hade fått i sig ett ordentligt mål mat. Men ovan som hon var ville hon inte ha, förmodligen hade det funkat bättre med en liten burk med vår egen hemlagade mat men så långt tänkte vi inte, burken var ju så smidig

Apropå alkohol - vi har aldrig haft ett barnkalas i riktig bemärkelse utan vuxen-barn-kalas med lite mat och så, då har vi haft öl el. vin som måltidsdryck. Om vi däremot skulle ha ett rent barnkalas, som brukligt är här, 2-3 timmar på tidig eftermiddag med tårta, lekar, ballonger, fiskdamm osv skulle det kännas helt fel att servera alkohol. Mest eftersom jag verkligen inte ser att tårta & alkohol passar något vidare ihop - å andra sidan, på ett sådant kalas skulle jag ju inte förvänta mig att någon vuxen stannade. Gjorde någon det skulle jag väl för artighetens skull göra iordning en kanna kaffe men i övrigt fick vederbörande hålla sig till vad som serveras till barnen.

Sweden - förstår att det är skitjobbigt rent ut sagt, hoppas verkligen ni tar er igenom den är jättetuffa perioden!

Saargr - boot camp känns enormt främmande för mig, men jag är väldigt nyfiken på att höra era erfarenheter sedan
  • Mealla
    RQL skrev 2010-01-24 04:02:05 följande:
    Man ar borta en dag och da skirver ni metervis!!! Far ta och lasa ikapp lite... Sitter och planerar lite over vad som behovs goras och fixas med innan bebisen kommer...bara 26 dagar kvar!!1 (om det nu blir den 19:e....time will tell!) En sak jag inte har bestamt mig helt over och har svart att bestama mig for ar hur lange jag ska jobba. Ni som jobbade innan ni fick barn, hur lange jobbade ni? Tror ni att fram till 5 feb och sedan vara ledig ar lagom tid innan?
    Med min forsta sa jobbade jag fram till 10 maj (mitt due date var 3 juni) men han kom 2 veckor tidigt. Men jag fick i alla fall lite tid att fixa allt som var kvar, sa din tidsplan verkar bra. Det beror ju lite pa hur du mar. Har man inga som helst gravidkrampor och sover ok, sa kan man ju jobba lite langre. Har man sa ont eller en baby som lever rovare pa natterna sa kanske man behover lite extra tid sa att man kan vila nar man ar trott. Mina barn ligger och sussar sa sott just nu tex, men jag ar uppe for jag kan verkligen inte sova fastan det ar det jag vill. 
    AHost,
    stackars Henry, hoppas att allt laker som det ska och han inte har ont. 
    Vi hade en tidigt kalas for Ingrid igar och hon gick glatt omkring och sjong Happy Birthday little Ingis at sig sjalv hela dagen {#lang_emotions_kiss}
  • Mealla

Oh Sweden, btw, 

Martini playdate later som nagot jag garna skulle ga pa {#lang_emotions_wink}
  • hewa
    RQL skrev 2010-01-24 04:02:05 följande:
    Man ar borta en dag och da skirver ni metervis!!! Far ta och lasa ikapp lite... Sitter och planerar lite over vad som behovs goras och fixas med innan bebisen kommer...bara 26 dagar kvar!!1 (om det nu blir den 19:e....time will tell!) En sak jag inte har bestamt mig helt over och har svart att bestama mig for ar hur lange jag ska jobba. Ni som jobbade innan ni fick barn, hur lange jobbade ni? Tror ni att fram till 5 feb och sedan vara ledig ar lagom tid innan?
    Låter som en rätt ok plan tycker jag. Med A jobbade jag till 9 dagar före bf (han kom på morgonen efter bf) - det kändes, i efterhand, lite för lite. Jag hann aldrig riktigt varva ner. Så med Ida planerade jag in två veckor och det kändes mer lagom (hon kom dagen före bf så båda har kommit ungefär på utsatt tid).

Vi har haft köprace idag - ny soffa & två nya fåtöljer (fattas bara bord & matta). Ska bli så skönt att få rummet inrett, det har stått tomt sånär som på några tavlor (på golvet), en byrå & en bokhylla + några stora blommor. Barnen blir av med sin stora lekyta men äntligen får vi ett rum att vara lite social i
  • southernbelle
    Mealla skrev 2010-01-24 13:55:36 följande:
    Oh Sweden, btw,  Martini playdate later som nagot jag garna skulle ga pa 
    Här i chicago fanns det en sushi restaurang som hette Tsunami. När jag var gravid så var jag där och då bjöd ägaren in mig till att komma med min bebis till dom på måndagar för då hade dom något som hette tsunamimommies då skulle man tydligen ta med sig sin nanny och så lekte barnen med barnflickorna i ett rum medans mammorna drack martinis i ett annat rum.
    KS kompis från bibblan hade nog velat vara med i den gruppen.
  • EL I

Har inte läst hela tråden men hoppas att det är ok att jag hoppar in här och frågar lite. Jag och min man funderar på att flytta utomlands och då gärna USA, mest funderat på Florida.
    Vi har 2 små barn men tanken är att vi isf ska flytta tills barnen börjar skolan, alltså om ca 3-4 år.

Jag har varit lite negativ till den amerikanska skolan och är isf mer inne på någon internationell skola eller någon svensk skola. Någon som har någon åsikt om detta? Är den amerikanska skolan bra? Hur har ni valt till era barn, ni som har barn och har flyttat?

Jag är sjuksköterska och skulle gärna vilja fortsätta jobba som det i USA, någon som vet om det finns någon efterfrågan på sjuksköterskor i USA?

Hur lång tid innan krävs planering?

Svar på tråden USA tråden!