• Mackenzie Grace

USA tråden!

USA tråden, going strong!

Vi som hänger här är lika olika som landet vi bor i, eller bott i, och det funkar utmärkt. Nya trådmedlemmar är jättevälkomna, även om ni inte bor i USA. läs gärna om oss i presentationstrådarna som finns så att ni får er en uppfattning om vilka det är som hänger här.

Föregående trådar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m48150328.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45913419.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m41370736.html

PRESENTATIONS TRÅDAR

Nr. 1
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html

Nr. 2
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

Nr. 3
    www.familjeliv.se/Forum-5-175/m38416715.html

Nr. 4
    www.familjeliv.se/Forum-5-154/m41372386.html

Nr. 5
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45736163.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-09 17:11
    Tråd för alla som är intresserade att flytta till USA;

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m34504074.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-03 05:38
    För oss som vill bli amerikansk medborgare;

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m53324942.html
  • Svar på tråden USA tråden!
  • evaoregon
    evaoregon skrev 2010-01-23 16:44:32 följande:
    Samma hos oss!  Efter 12 månader så blev det inte mycket barnmat hemma hos oss.  Det finns ju heller inte så mycket riktiga maträtter i barnmatsburkarna här (som det finns i Sverige).   I alla fall så fanns det inte då mina barn var i den åldern. Tack för programtipset!  Nu har jag tittat och det var intressant! 
    Till saarg alltså!  {#lang_emotions_smile}
  • AHöst

Sweden, tufft mycket pa en gang for dig! Hoppas det gar at det battre hallet snart. Kan ju annars halla med om att for oss har smabarnslivet definitivt kommit med en hel del konflikter.

Har borta har det annars varit lite tufft. Henry gjorde ett grodhopp i badkaret och slog i hakan i Torsdags kvall. Han fick ett oppet sar, ca 1 cm langt. Det bloode inte sa varst lange och Henry lugnade ner sig ganska fort. Men det maste verkligen ha gjort ont. Lakaren som hade jour (som pastod att han inte hade jour) tyckte vi kunde sova pa saken och ga till var vanliga lakare pa morgonen. Vilket vi gjorde. Jag kollade oppetider, ringde pa morgonen, fick upptaget signal sa jag akte dit. Da var det stangt. Det visade sig senare att hennes pappa gatt bort. Ringde the answering service igen och fick en annan lakare som var minst sagt inte sa medgorlig pa telefonen. De lag dessutom inte i samma stad ens. Korde dit i alla fall och de skickade oss till akuten. Det var ganska uppenbart bade hos lakaren och pa akuten att vi skulle akt pa kvallen. Lakaren sa ocksa att hade han att samtalet pa kvallen hade han skickat oss da.
    Sa till slut blev det 3 stygn. Fy fan, inte roligt. Nar de sydde sa marktes det ocksa ganska tydligt att det nog varit lattare kvallen innan. Nu ar de oroliga for infektion sa klart, for att det tog sa lang tid, sa vi maste vara super forsiktiga. I det stora hela sa klarade nog Henry av det battre an mig! Jag kanner mig helt fardig. Men stackars liten som fick ligga helt fastspand och nalar och grejer i saret. Det gjorde verkligen ont i hela min kropp och sjal att se hur ont det gjorde.
    Tva saker jag tankte dela med mig efter allt detta som jag onskat jag gjort. Fast det kanske bara ar jag som inte tanker sa langt i och for sig. 
    Jag onskar jag hade kollat att lakarna som har jour nar inte var lakare ar tillganglig tacks av var forsakring. Nu gjorde han vi gick till det, men att det ens var en mojlighet att han inte skulle hade jag inte ens tankt pa.
    Jag onskar ocksa att jag hade en lapp i planboken med vilka vaccin Henry inte fatt annu, da han inte ar helt enligt amerikanska schemat. Det hade underlattat pa akuten.
  • Rhino

haha... nu står min man och trummar på bongo-trumman och sjunger "goood Morning Luke!" (som ska till simskolan)... anyhow, anywho....

Just tacos och mexikansk mat i Sverige är ju jättegott, men som sagt, det smakar ju inte det minsta mexikanskt. Jag älskar mexikansk mat och är helt övertygad om att jag var från Mexiko i ett tidigare liv.
    MEN, en mexikansk väninna till mig här säger att mexikansk mat här inte smakar som den hon är uppvuxen med. Ris var tydligen väldigt ovanligt att få (och här serveras allt med rice & beans)... Enchaladan smakar inte heller som här. Och då bor vi några km från Mexico. Så, jo, allt "rättar sig" väl efter de som ska äta maten lite.

Well, you know, my ancestry isn't all hamster. I'm one-sixteenth wolf with, you know, a little wolverine in there somewhere...
  • Rhino

Ahöst:
    Stackars liten.

HS:
    Jag tycker du besrkiver amerikanskt godis på pricken! Jag kan väl lägga till att ren choklas (elltså inte Snickers, Twix och liknande) smakar gammalt.
    Jag äter helt klart mindre godis här, men det sorgliga är att jag vant mig... Mitt sockerberoende är väl så pass illa att jag hellre äter tvål än inte för att få min kick?

Sweden:
    Jag hoppas också att det går bra för er och att ni kan lappa ihop förhållandet utan att någon känner sig överkörd (typ du )! Kram!

Well, you know, my ancestry isn't all hamster. I'm one-sixteenth wolf with, you know, a little wolverine in there somewhere...
  • LAMadde
    rasajj skrev 2010-01-23 16:21:46 följande:
    Fast det ar nog betydligt langre an vad medelamerikanen gor anda. Skulle tro att jag slutade med de flesta barnmatsburkar vid ca 9-12 manader, och gav mest 'riktig' mat sedan.
    Ja precis, ja tror de flesta slutar med barnmat när dom är runt året.. Som sagt så är ju barnmaten inte mycke att hänga i granen här. Tyckte det va jättekul att gå o kika på barnmat när vi va i sverige. Finns ju saker som man själv skulle kunna äta haha. När vi va i sverige i april, precis innan abbie fyllde 1 så hade vi slutat helt me barnmat men jag köpte ändå en lr två burkar så hon fick smaka.. men hon ville inte ha. Sist vi va hemma (nov) så va ju abbie 18mån och det va lääängesen hon åt barnmat, men min mormor va ändå jätteorolig och tyckte vi skulle köpa några burkar

Ang godis så har ja hittat några stycken här som jag kan äta. Typ sour patch babies, svenska fiskar och alla haribo godisarna som finns. När ja va i sverige sist så mådde jag ju apilla för att ja va gravid (innan ja plussa) och ville knappt titta på godis.. Så ja köpte faktiskt inte me så mycke hem (o åt inte så mycke där heller). Nu i efterhand så ÖNSKAR jag att ja tänkt lite mer långsiktigt och köpt me mig några extra kilon haha.

Sweden: Jag hoppas verkligen att det ordnar sig för er.. Inte kul med en fnurra på tråden. Blir ju extra jobbigt när det är barn med i bilden och när du desstom har familjen långt bort.

Vi pratade ju förresten om att flytta til sverige om det blir så att man skiljer sig, och min kompis gjorde ju det nu i december. Hennes ex är dock helt störd och lämnade henne när deras son va nyfödd och han missade nästan förlossningen för han va ute och festade. Han har hållt på med droger och har hotat henne, så för henne va det rättt lätt att få ensam vårdnad. Men sedan måste domstolen även godkänna att man flyttar utomlands, det får man inte bestämma själv. Nu gick hennes man med på det (mot att han inte betalar underhåll), men det är nog många som skiljer sig som blir tvingade att stanna kvar för att dom inte får igenom att dom vill flytta.
  • LAMadde

Ser att några av oss hamnat i samma tråd (igen haha om att dricka vin på barnkalas.. Det jag inte förstår är skräck-mentaliteten kring alkohol i sverige. Varför betyder det att man blir full om man dricket ett glas vin lr en öl? Är alla smyg-alkisar i sverige lr vadå? Jag bjöd de vuxna på öl på abbies kalas (som vi hade i en park med småplock och tårta).. va då ingen som blev full lr nån som ens höjde på ögonbrynen att vi hade alkohol framför deras 1åringar. Sen har vi nån ggn tagit med oss nån vinflaska till lekparken när vi haft picnic med mat.. Vilket jag inte tror så många i sverige skulle göra. Där är det som att barnen absolut inte får se en vinare lr ölflaska innan dom fyllt 18. Inte undra på att det är så många som är ute och super skallen av sig när dom är 13-14, för alohol är ju nåt förbjudet. Jaja, orkar inte ens diskutera, folk får göra som dom vill..

• MrsMcGlaun
    LAMadde skrev 2010-01-23 18:58:14 följande:
    Ser att några av oss hamnat i samma tråd (igen haha om att dricka vin på barnkalas..
    OOJ, jasså finns det en sån tråd också!

Alltså, hemma hos oss är det ALLTID vin och öl vid alla slags festligheter. Nu har ju vi ca 200 flaskor vin här hemma, men även om vi inte hade haft det så skulle jag känna mig som en urusel värdinna om jag inte erbjöd "sällskapsdrycker" till gästerna.

Det är ju föresten ganska amerikanskt också, att erbjuda ngt att dricka till de som kommeroch hälsar på.Jag skulle kunna tänka mig att det är motsvarande att bjuda på kaffe hemma i Svea. Hemma fikar man med bullar och kaffe,här tar man sig ett glas vin. Fattar inte varför man skulle bli pissed off över det.
    Det KAN ha att göra med promillehalten när man ska köra bil, eftersom man inte ens får smutta på en matsked vin där hemma. Who knows...
  • AHöst

Vi har kompisar som har en flicka som ar 1.5 som kommer over imorgon pa morgonen. Nagon med forslag pa vad vi kan bjuda pa. Forutom Mimosa i god amerikansk anda!

Jag borjar bli lite trott pa pannkakorna, aven om det ar valdigt gott med frukt och korv och bacon och sa dar. Eller kanske nagot med pannkakorna.
    Nu gar foressten hela familjen runt med Dora plaster pa hakan!
  • Nena70

Håller med om amerikanskt godis och om barnmaten - jag har gjort nästan all mat själv till mina barn, men nu när Andreas är 9 mån kanske han får någon fruktpuréburk till efterrätt eller som mellanmål ibland och annars äter han sånt jag fixar till (mycket grönsaker och mjuk mat som tofu, fisk eller ägg). Vore ju smidigt att bara ta med en burk, men det finns inte alls motsvarande den svenska barnmaten här - på gott och ont.

MMG, då skulle vi kanske sålt våra vinhyllor till er? De föregående husägarna hade en jättefin vinkällare (med kontrollerat klimat och hela tjosan), men det är inget vi tyckte vi hade någon användning för.

Jag har inte bjudit på alkohol på barnkalas själv, men ser inget problem med att göra det, och håller med Madde.

Vi har varit och kollat på stället där Noah kanske kan gå på pre-school till hösten. Åh vad fint det är - jag hoppas verkligen att vi har tur och han kommer in.

AHöst, stackars Henry (och stackars dej!). Frukost - kanske yoghurt med frukt och "granola", bagels med tillbehör. "Breakfast burrito" gillar ju många, fast det är väl inte det mest barnvänliga och lättlagade. Eller byt ut pannkakorna mot french toast eller våfflor?

• rasajj

Vi har varit och skrivit in vara barn i Young marines idag. Valdigt spannande! Bootcamp borjar 13 feb. Och haller pa i 9 veckor tror jag de sa. Sedan ar de officiellt YM.

Verkar ganska likt scouterna anda, fast mer fysisk aktivitet och sa ar ju uniformerna sana grona kamo uniformer, men anda. Ska bli kul

Ungarna ar verkligen peppade ocksa. De tyckte det var kul att testa att sta i formation och det ar en hel del spannande saker de far gora, bla flyga med helikopter och en massa campinglager och sa.

'The trouble with our liberal friends is not that they're ignorant; it's just that they know so much that isn't so.'
Svar på tråden USA tråden!