• Mackenzie Grace

USA tråden!

USA tråden, going strong!

Vi som hänger här är lika olika som landet vi bor i, eller bott i, och det funkar utmärkt. Nya trådmedlemmar är jättevälkomna, även om ni inte bor i USA. läs gärna om oss i presentationstrådarna som finns så att ni får er en uppfattning om vilka det är som hänger här.

Föregående trådar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m48150328.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45913419.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m41370736.html

PRESENTATIONS TRÅDAR

Nr. 1
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html

Nr. 2
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

Nr. 3
    www.familjeliv.se/Forum-5-175/m38416715.html

Nr. 4
    www.familjeliv.se/Forum-5-154/m41372386.html

Nr. 5
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45736163.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-09 17:11
    Tråd för alla som är intresserade att flytta till USA;

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m34504074.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-03 05:38
    För oss som vill bli amerikansk medborgare;

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m53324942.html
  • Svar på tråden USA tråden!
  • julmusten

EL I, har ni green cards? Eller ar ni rent av amerikaner pa nagot vanster?

For om sa inte ar fallet ar det svart att komma hit. Man kan inte bara flytta hit och hitta ett jobb.

Om ni har jobb som kan fixa visum och uppehallstillstand har, sa ar de amerikanska skolorna minst lika bra som de svenska. Eller alla ar val inte det, men de som ar bra, ar jattebra, man far ha lite koll pa var man bor och sa.

Forst och framst sa behover ni i alla fall etablera om det finns mojligheter for er att lagligt flytta hit och jobba.

• EL I
    julmusten skrev 2010-01-24 17:36:51 följande:
    EL I, har ni green cards? Eller ar ni rent av amerikaner pa nagot vanster? For om sa inte ar fallet ar det svart att komma hit. Man kan inte bara flytta hit och hitta ett jobb. Om ni har jobb som kan fixa visum och uppehallstillstand har, sa ar de amerikanska skolorna minst lika bra som de svenska. Eller alla ar val inte det, men de som ar bra, ar jattebra, man far ha lite koll pa var man bor och sa. Forst och framst sa behover ni i alla fall etablera om det finns mojligheter for er att lagligt flytta hit och jobba.
    nä det är ju det vi inte har så sånt måste ju fixas också.
    Hur lång tid ta det? hur funkar det?

Jag tror (vad jag läst förut i alla fall men jag kan givetvis ha fel så rätta mig gärna) att det är relativt lätt för mig att få jobb som sjuksköterska o att de i såfall kan fixa creen card?!
  • southernbelle
    EL I skrev 2010-01-24 17:18:36 följande:
    Har inte läst hela tråden men hoppas att det är ok att jag hoppar in här och frågar lite. Jag och min man funderar på att flytta utomlands och då gärna USA, mest funderat på Florida. Vi har 2 små barn men tanken är att vi isf ska flytta tills barnen börjar skolan, alltså om ca 3-4 år. Jag har varit lite negativ till den amerikanska skolan och är isf mer inne på någon internationell skola eller någon svensk skola. Någon som har någon åsikt om detta? Är den amerikanska skolan bra? Hur har ni valt till era barn, ni som har barn och har flyttat? Jag är sjuksköterska och skulle gärna vilja fortsätta jobba som det i USA, någon som vet om det finns någon efterfrågan på sjuksköterskor i USA? Hur lång tid innan krävs planering?
    Jag kan prata i nattmössan för jag är lite virrig av mig, men jag hade en kompis som flyttade hit med sin make och hon var sjuksyster och kunde inte börja jobba innan hon tog flera olika certifikat som kostade mycket pengar så hon hoppade över det och var hemma istället.
    Jag har inga barn i skolåldern men jag är nästan klart utbildad lärare här (har mammaledigt från skolan just nu) och jag skulle vilja säga att skolan här är faktiskt bättre på många sätt, men det beror väldigt mycket på skola till skola.
    så det är omöjligt för mig att säga att en skola i Florida är bra eller inte utan amn får titta på skola till skola.
    Så det bästa för dig är nog att flytta och sen börja leta efter skola åt dina barn. När ni letar efter boende så är det extremt viktigt att titta på skoldistriktet så ofta väljer man boende efter vilket skoldistrikt man befinner sig i.
    Antar att det är pre- school du tittar på och då finns det massor av olika utbud (montessori, waldorf m.m) så jag tycker det är väldigt bra med USA att om man har pengarna så kan man i stortsätt få vad man vill till sitt barn (iof är ju inte det bra för det skapar otroliga klassskillnader men jag tror du förstår vad jag menar ). Det som är dåligt här är väl skolmaten
  • Desertchick

Eli: Det är en enorm efterfrågan på SSK:or här i USA. Kanske du kan söka jobb hos nåt internationellt företag eller nåt, så att du kan få jobb här. Då kanske du inte behöver "skolas om" så att säga. Vet att SSK:or "importeras" från hela världen för att det är sån brist här.

Lycka till!

• EL I
    southernbelle skrev 2010-01-24 17:43:09 följande:
    Jag kan prata i nattmössan för jag är lite virrig av mig, men jag hade en kompis som flyttade hit med sin make och hon var sjuksyster och kunde inte börja jobba innan hon tog flera olika certifikat som kostade mycket pengar så hon hoppade över det och var hemma istället. Jag har inga barn i skolåldern men jag är nästan klart utbildad lärare här (har mammaledigt från skolan just nu) och jag skulle vilja säga att skolan här är faktiskt bättre på många sätt, men det beror väldigt mycket på skola till skola. så det är omöjligt för mig att säga att en skola i Florida är bra eller inte utan amn får titta på skola till skola. Så det bästa för dig är nog att flytta och sen börja leta efter skola åt dina barn. När ni letar efter boende så är det extremt viktigt att titta på skoldistriktet så ofta väljer man boende efter vilket skoldistrikt man befinner sig i. Antar att det är pre- school du tittar på och då finns det massor av olika utbud (montessori, waldorf m.m) så jag tycker det är väldigt bra med USA att om man har pengarna så kan man i stortsätt få vad man vill till sitt barn (iof är ju inte det bra för det skapar otroliga klassskillnader men jag tror du förstår vad jag menar ). Det som är dåligt här är väl skolmaten
    Jo det måste man, man måste göra tester för att bli "godkänd" av det amerikanska "systemet". Det kostar några tusen vad jag vet...
    men får kolla upp lite närmre kostnader mm
    Desertchick skrev 2010-01-24 17:54:45 följande:
    Eli: Det är en enorm efterfrågan på SSK:or här i USA. Kanske du kan söka jobb hos nåt internationellt företag eller nåt, så att du kan få jobb här. Då kanske du inte behöver "skolas om" så att säga. Vet att SSK:or "importeras" från hela världen för att det är sån brist här. Lycka till!
    tack! ska kolla upp lite mer
  • evaoregon
    Hjartesjalen skrev 2010-01-24 07:24:00 följande:
    Jag har just gjort Choklad mousse! Weeehooo, o nu star den i kylen o ska bli lite kyld innan vi ska njuta av den. Lite hackad mandel o "lite" vispad gradde pa toppen.
    Mums!  {#lang_emotions_smile}

Jag har också provat IKEA chokladen, men den var ingen höjdare... {#lang_emotions_frown}
  • evaoregon
    Ja, när mina barn var små (den yngsta är 5 år) så fanns det ju här i USA mest typ smakisar med enbart en grönsak eller en frukt på burk.  De andra alternativen var lätträknade.  Äldre barn gillar ju inte att äta sådant så ofta.  I Sverige fanns det ju hela måltider så urvalet passade större barn bättre.

hewa skrev 2010-01-24 10:45:19 följande:
    Kanske är det så att fler ger barnmatsburkar längre just för att utbudet är så mycket bättre. Som jag minns från "våra" affärer i USA var utbudet väldigt begränsat, mest bara det som jag skulle klassat som smakisar - alltså ingen "riktig mat".
  • Hjartesjalen
    evaoregon skrev 2010-01-24 19:09:19 följande:
    Mums!  Jag har också provat IKEA chokladen, men den var ingen höjdare...
    ja, vi at sa vi madde illa faktiskt, for det var till 4 personer, men vi e ju bara 2 hihi!{#lang_emotions_tongue_out}
  • Desertchick

Är jag den enda som tyckte IKEA chokladen var rätt ok? Tydligen så har de slutat sälja Marabous nötchoklad på Sac´s IKEA.   Men Marabous Daim choklad var super!

• evaoregon
    Desertchick skrev 2010-01-24 17:54:45 följande:
    Eli: Det är en enorm efterfrågan på SSK:or här i USA. Kanske du kan söka jobb hos nåt internationellt företag eller nåt, så att du kan få jobb här. Då kanske du inte behöver "skolas om" så att säga. Vet att SSK:or "importeras" från hela världen för att det är sån brist här. Lycka till!
    Det är vad jag också har hört!  Jag tror att man kan få ev provkostnader mm betalda om man får jobb på ett ställe som har stort behov av sjuksköterskor.
Svar på tråden USA tråden!