EL I skrev 2010-01-24 17:18:36 följande:
Har inte läst hela tråden men hoppas att det är ok att jag hoppar in här och frågar lite. Jag och min man funderar på att flytta utomlands och då gärna USA, mest funderat på Florida. Vi har 2 små barn men tanken är att vi isf ska flytta tills barnen börjar skolan, alltså om ca 3-4 år. Jag har varit lite negativ till den amerikanska skolan och är isf mer inne på någon internationell skola eller någon svensk skola. Någon som har någon åsikt om detta? Är den amerikanska skolan bra? Hur har ni valt till era barn, ni som har barn och har flyttat? Jag är sjuksköterska och skulle gärna vilja fortsätta jobba som det i USA, någon som vet om det finns någon efterfrågan på sjuksköterskor i USA? Hur lång tid innan krävs planering?
Jag kan prata i nattmössan för jag är lite virrig av mig, men jag hade en kompis som flyttade hit med sin make och hon var sjuksyster och kunde inte börja jobba innan hon tog flera olika certifikat som kostade mycket pengar så hon hoppade över det och var hemma istället.
Jag har inga barn i skolåldern men jag är nästan klart utbildad lärare här (har mammaledigt från skolan just nu) och jag skulle vilja säga att skolan här är faktiskt bättre på många sätt, men det beror väldigt mycket på skola till skola.
så det är omöjligt för mig att säga att en skola i Florida är bra eller inte utan amn får titta på skola till skola.
Så det bästa för dig är nog att flytta och sen börja leta efter skola åt dina barn. När ni letar efter boende så är det extremt viktigt att titta på skoldistriktet så ofta väljer man boende efter vilket skoldistrikt man befinner sig i.
Antar att det är pre- school du tittar på och då finns det massor av olika utbud (montessori, waldorf m.m) så jag tycker det är väldigt bra med USA att om man har pengarna så kan man i stortsätt få vad man vill till sitt barn (iof är ju inte det bra för det skapar otroliga klassskillnader men jag tror du förstår vad jag menar

). Det som är dåligt här är väl skolmaten