• Mackenzie Grace

USA tråden!

USA tråden, going strong!

Vi som hänger här är lika olika som landet vi bor i, eller bott i, och det funkar utmärkt. Nya trådmedlemmar är jättevälkomna, även om ni inte bor i USA. läs gärna om oss i presentationstrådarna som finns så att ni får er en uppfattning om vilka det är som hänger här.

Föregående trådar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m48150328.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45913419.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m41370736.html

PRESENTATIONS TRÅDAR

Nr. 1
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html

Nr. 2
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

Nr. 3
    www.familjeliv.se/Forum-5-175/m38416715.html

Nr. 4
    www.familjeliv.se/Forum-5-154/m41372386.html

Nr. 5
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45736163.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-09 17:11
    Tråd för alla som är intresserade att flytta till USA;

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m34504074.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-03 05:38
    För oss som vill bli amerikansk medborgare;

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m53324942.html
  • Svar på tråden USA tråden!
  • evaoregon
    EL I skrev 2010-01-24 17:39:17 följande:
    nä det är ju det vi inte har så sånt måste ju fixas också. Hur lång tid ta det? hur funkar det? Jag tror (vad jag läst förut i alla fall men jag kan givetvis ha fel så rätta mig gärna) att det är relativt lätt för mig att få jobb som sjuksköterska o att de i såfall kan fixa creen card?!
    Prova green card lotteriet!  Jag känner flera som har vunnit det och som nu bor här.  Det kostar inget att delta (se upp för skumma företag som påstår annat) och den sida som man ska söka via är den här.

www.dvlottery.state.gov/

Dock har tiden gått ut nu, men snart kan man söka igen.  Det kommer i omgångar.

Annars tror jag att du t ex via arbetsförmedligens utlandsavdelning kan få kontakt med något sjukhus här i USA som är i stort behov av sjuksköterskor. 
  • Rhino

DC:
    Vårt IKEA säljer inte heller nötchokladen längre. Det var Dinos favorit.
    Jag håller helt klart med om IKEA:s egna choklad... blä.

I natt känns det som om jag vandrat mer än något annat. Luke och jag somnade på soffan. Efter ett tag vaknade jag och bar upp honom till hans säng och lade mig bredvid honom och vi sov vidare (twin size). Någon gång under natten kom Alexis och jag låg alltså med två ungar i en twin-säng. Det gick väl ett tag, men till slut gav jag upp och gick in till Dino. Efter ett tag kom Luke efter. Någon timme (?) senare börjar Alexis, som då är ensam i Lukes säng, gråta. Jag gick till henne och somnade om där. Efter ett tag kom Luke efter. Och ännu en gång ligger jag och trycker i en twin bed med 2 ungar. Känner mig lite seg i kroppen idag... (att jag ens vågar klaga på en natts strulig sömn, med tanke på antalet preggisar här inne... )

Well, you know, my ancestry isn't all hamster. I'm one-sixteenth wolf with, you know, a little wolverine in there somewhere...
  • evaoregon
    EL I skrev 2010-01-24 17:18:36 följande:
    Har inte läst hela tråden men hoppas att det är ok att jag hoppar in här och frågar lite. Jag och min man funderar på att flytta utomlands och då gärna USA, mest funderat på Florida. Vi har 2 små barn men tanken är att vi isf ska flytta tills barnen börjar skolan, alltså om ca 3-4 år. Jag har varit lite negativ till den amerikanska skolan och är isf mer inne på någon internationell skola eller någon svensk skola. Någon som har någon åsikt om detta? Är den amerikanska skolan bra? Hur har ni valt till era barn, ni som har barn och har flyttat? Jag är sjuksköterska och skulle gärna vilja fortsätta jobba som det i USA, någon som vet om det finns någon efterfrågan på sjuksköterskor i USA? Hur lång tid innan krävs planering?
    Tänk på att barnen börjar skolan tidigare här än i Sverige.  Man börjar kindergarten när man är 5 år (oftast ska man ha fyllt 5 år då terminen börjar på hösten, men det är olika i olika stater).  Kindergarten här är ungefär som första klass i Sverige då man lär sig räkna, skriva och läsa samt får läxor.

De allmänna skolorna varierar väldigt beroende på var man bor (även inom samma stad).  Mina barn går i en vanlig skola som är bra, men vi har valt att bo i en del av stan där skolorna är bra. 

Privata skolor kan vara väldigt dyra. De kostar ofta ifrån cirka 35 000 kr per år och barn när de går i grundskolan och blir sedan ännu dyrare.  Jag skulle hellre välja att bo någonstans med bra skolor än att betala en massa för privatskolor.  Sjuksköterskor tjänar hyfsat, men inga astronomiska summor.  Vad jobbar din man med, har han möjlighet att få jobb inom sitt område?
  • Hjartesjalen
    Desertchick skrev 2010-01-24 19:17:36 följande:
    Är jag den enda som tyckte IKEA chokladen var rätt ok? Tydligen så har de slutat sälja Marabous nötchoklad på Sac´s IKEA.   Men Marabous Daim choklad var super!
    Daimen e helt klart underbar, men ja.....du e  nog ensam o om gilla IKEAS eget marke, mer av den till dig da ju!!{#lang_emotions_tongue_out}
  • caffekoppen

EL I: Jag ar utbildad sjukskoterska i Sverige och jobbar nu har i USA som det. Ryktet har alltid varit att det ar en stor brist pa ssk har, men det har nog tyvarr andrats pga den daliga financiella sitaution, MEN det kan nog variera i olika delar av USA. Manga nyutexaminerade sjukskoterskor ar arbetslosa och svart att hitta ett jobb pga av de inte har erfarenhet. Har du mkt erfarenhet ar det till din fordel, till din nackdel kan din utlandska erfarenhet och utbildning vara dock. Men forhoppningsvis vander laget och om ni planerar att flytta om ett par ar sa kan det vara latt att fa jobb och hjalp med visum da. Du maste fa din svenska utbilding konverterad sa att den blir godkand har samt att du maste ta ett prov som kallas NCLEX for att bli godkand ssk och fa din leg. Varje delsstat i USA har sina olika krav pa vilka tester du maste ta for att konvertera din utbilding. Nar jag gjorde det for ett par ar sedan sa gjorde man det genom en organisation som heter CGFNS, tror hemsidan heter CGFNS.org fortfarande. Dar finns/fanns alla ansokningspaper och sant, det var en ganska lang procedure, tar nog ca ett ar. I det stora hela sa gick det ut pga att din skola ska fylla i paper och intyga din utbildning samt att du har gjort praktik inom alla omraden de kraver har, du ska ocksa be socialstyrelsen om att skicks bevis pa ditt leg, TOEFL=test of English as a foreign language, skulle ocksa goras. Den har biten ar inte supersvar eller sa, det kravs att man pluggar engelsk terminologi innan och fraschar upp sina baskunskaper. Den svarare biten ar just visum biten, och tyvarr jag inget rad att ge dig om det. Statliga skolor dar vi bor ar bra, sonen har lart sig engelska helt flytande-svarigheten ligger nu i att halla honom helt flytande i svenska, det finns en svensk skola har som han gar i en gang i veckan. Svenska skolar finns overallt i USA.
    Hoppas detta hjalper dig lite, Lycka till!

• evaoregon
    Hjartesjalen skrev 2010-01-24 19:37:49 följande:
    Daimen e helt klart underbar, men ja.....du e  nog ensam o om gilla IKEAS eget marke, mer av den till dig da ju!!
    Maken tyckte IKEAS märke var OK, men han är ju en amerikan som är van vid Hershey's...  {#lang_emotions_wink}
  • EL I
    evaoregon skrev 2010-01-24 19:36:44 följande:
    Tänk på att barnen börjar skolan tidigare här än i Sverige.  Man börjar kindergarten när man är 5 år (oftast ska man ha fyllt 5 år då terminen börjar på hösten, men det är olika i olika stater).  Kindergarten här är ungefär som första klass i Sverige då man lär sig räkna, skriva och läsa samt får läxor. De allmänna skolorna varierar väldigt beroende på var man bor (även inom samma stad).  Mina barn går i en vanlig skola som är bra, men vi har valt att bo i en del av stan där skolorna är bra.  Privata skolor kan vara väldigt dyra. De kostar ofta ifrån cirka 35 000 kr per år och barn när de går i grundskolan och blir sedan ännu dyrare.  Jag skulle hellre välja att bo någonstans med bra skolor än att betala en massa för privatskolor.  Sjuksköterskor tjänar hyfsat, men inga astronomiska summor.  Vad jobbar din man med, har han möjlighet att få jobb inom sitt område?
    min man har här eget företag, äger ett gym. så tanken är väl att antingen jobba som instruktör i usa eller nåt i den stilen...
    Är glad om man får ett jobb har inte haft en tanke på att man ska tjäna massor, bara man klarar och gå runt på lönen.

ok då kanske edt blir krångligt i alla fall, att barnen hunnit missa lite om vi tänker flytta förrän kanske är de är 6-7 år....får fundera på det där!
  • Hjartesjalen
    evaoregon skrev 2010-01-24 19:40:13 följande:
    Maken tyckte IKEAS märke var OK, men han är ju en amerikan som är van vid Hershey's... 
    eva nu fick du mig att skratta hogt Haha!
  • evaoregon
    EL I skrev 2010-01-24 19:41:09 följande:
    min man har här eget företag, äger ett gym. så tanken är väl att antingen jobba som instruktör i usa eller nåt i den stilen... Är glad om man får ett jobb har inte haft en tanke på att man ska tjäna massor, bara man klarar och gå runt på lönen. ok då kanske edt blir krångligt i alla fall, att barnen hunnit missa lite om vi tänker flytta förrän kanske är de är 6-7 år....får fundera på det där!
    Jag skrev mest det om lönen med tanke på kostnaden för de privata skolorna....

Om man placerar pengar här och öppnar ett eget företag här så kan man på någon vänster lättare få green card här...  Inget som jag vet så mycket om, men jag har hört det.  Det kanske kan vara något att tänka på? 

Jag skulle absolut rekommendera flytt före 5 års ålder och att barnen får lära sig engelska innan för då är de mer redo!
  • hewa
    Rhino skrev 2010-01-24 19:29:08 följande:
     I natt känns det som om jag vandrat mer än något annat. Luke och jag somnade på soffan. Efter ett tag vaknade jag och bar upp honom till hans säng och lade mig bredvid honom och vi sov vidare (twin size). Någon gång under natten kom Alexis och jag låg alltså med två ungar i en twin-säng. Det gick väl ett tag, men till slut gav jag upp och gick in till Dino. Efter ett tag kom Luke efter. Någon timme (?) senare börjar Alexis, som då är ensam i Lukes säng, gråta. Jag gick till henne och somnade om där. Efter ett tag kom Luke efter. Och ännu en gång ligger jag och trycker i en twin bed med 2 ungar. Känner mig lite seg i kroppen idag... (att jag ens vågar klaga på en natts strulig sömn, med tanke på antalet preggisar här inne... )
    Jeez, jag hade nog lagt mig i gästrummet för länge sen, och låst dörren Här får jag spader om mer än ett barn sover i vår säng, ett barn kan jag till nöds stå ut med, om det sover i armhålan på sin far... Behöver jag tillägga att jag inte är ett fan av att ligga sked med kära maken heller - nepp, lite rörelsemån måste jag ha om nätterna!
Svar på tråden USA tråden!