EL I skrev 2010-01-24 17:18:36 följande:
Har inte läst hela tråden men hoppas att det är ok att jag hoppar in här och frågar lite. Jag och min man funderar på att flytta utomlands och då gärna USA, mest funderat på Florida. Vi har 2 små barn men tanken är att vi isf ska flytta tills barnen börjar skolan, alltså om ca 3-4 år. Jag har varit lite negativ till den amerikanska skolan och är isf mer inne på någon internationell skola eller någon svensk skola. Någon som har någon åsikt om detta? Är den amerikanska skolan bra? Hur har ni valt till era barn, ni som har barn och har flyttat? Jag är sjuksköterska och skulle gärna vilja fortsätta jobba som det i USA, någon som vet om det finns någon efterfrågan på sjuksköterskor i USA? Hur lång tid innan krävs planering?
Tänk på att barnen börjar skolan tidigare här än i Sverige. Man börjar kindergarten när man är 5 år (oftast ska man ha fyllt 5 år då terminen börjar på hösten, men det är olika i olika stater). Kindergarten här är ungefär som första klass i Sverige då man lär sig räkna, skriva och läsa samt får läxor.
De allmänna skolorna varierar väldigt beroende på var man bor (även inom samma stad). Mina barn går i en vanlig skola som är bra, men vi har valt att bo i en del av stan där skolorna är bra.
Privata skolor kan vara väldigt dyra. De kostar ofta ifrån cirka 35 000 kr per år och barn när de går i grundskolan och blir sedan ännu dyrare. Jag skulle hellre välja att bo någonstans med bra skolor än att betala en massa för privatskolor. Sjuksköterskor tjänar hyfsat, men inga astronomiska summor. Vad jobbar din man med, har han möjlighet att få jobb inom sitt område?