• Mackenzie Grace

USA tråden!

USA tråden, going strong!

Vi som hänger här är lika olika som landet vi bor i, eller bott i, och det funkar utmärkt. Nya trådmedlemmar är jättevälkomna, även om ni inte bor i USA. läs gärna om oss i presentationstrådarna som finns så att ni får er en uppfattning om vilka det är som hänger här.

Föregående trådar:

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m48150328.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45913419.html

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m41370736.html

PRESENTATIONS TRÅDAR

Nr. 1
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m28583842.html

Nr. 2
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m31651078.html

Nr. 3
    www.familjeliv.se/Forum-5-175/m38416715.html

Nr. 4
    www.familjeliv.se/Forum-5-154/m41372386.html

Nr. 5
    www.familjeliv.se/Forum-11-239/m45736163.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-09 17:11
    Tråd för alla som är intresserade att flytta till USA;

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m34504074.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-03 05:38
    För oss som vill bli amerikansk medborgare;

www.familjeliv.se/Forum-11-239/m53324942.html
  • Svar på tråden USA tråden!
  • Desertchick
    LAMadde skrev 2010-01-23 03:25:32 följande:
    saagr: var hittade du det programet? på svt? Skulle va kul att se. Har ni varit inne i tråden om hon som köpte indisk mat (som va markerad med 3 chilipeppars) och tycker det borde va olagligt att sälja mat som är så stark.. haha herre gud alltså.
    Läste den tråden. Hade det varit här i USA så hade hon säkert stämt ägaren av den restaurangen!
  • hewa

Just godiset tycker jag verkligen skiljer sig mellan USA och Sverige. Normalt sett är jag en godisråtta av rang men jag åt verkligen minimalt med godis under våra två år därborta - attackåt när vi varit på IKEA typ. För det amerikanska otäcka godiset kunde jag bara inte med

Och visst är det lite kul med importerad mat - allt förändras ju på vägen liksom, som tex tacos. Även om ursprunget är Mexico så är det ju inte samma mat som i Mexico, lika lite som det vi hittar på lokala Kinarestaurangen här hemma är samma som i Kina (eller ens samma som på kinarestaurangen i USA).

Saargr - för att svara på din fråga om barnmaten. Iaf senast jag fluktade i den hyllan var det rätt mycket traditionella rätter (dillkött fanns fortfarande) men en del nyare smaker börjar dyka upp även där. Det speglar väl vad som äts i medelsvenssonfamiljen. Precis som skolmatsedeln inte ser likadan ut som när vi var små - maken konstaterade med vemod att isterband inte längre serverades

Fast jag tror faktiskt inte särskilt många ger barnmatsburkar särskilt länge ändå - ingen i min bekantskapskrets har hållit på med det mer än till kanske 18-24 månader och de flesta ser det som ett enkelt reservalternativ. Tex när man är på resa och är orolig för om man kommer kunna hitta den mat barnet är van att äta (nästan uteslutande av den anledningen valde vi ett lägenhetshotell när vi var på charter då Albin var knappt 2, för att kunna laga lite egen mat och få i honom ett riktigt mål ibland).

• Mealla
    Sweden skrev 2010-01-23 04:58:12 följande:
     Vi har haft barnvakt och varit ute och atit middag ikvall, skont att komma ut lite men vi hade defenitivt inte sa roligt som vi brukar ha. Suck och ston for att lappa ihop forhallanden!!
    Det maste vara jattekampigt minst sagt din stackare, forst sa har du hand om ett par intensiva smakillar om dagarna, sedan har de och du varit sjuka i ett pa sistone, och som icing on the cake, ska du nu forsoka lappa ihop ditt forhallande. Vill ge dig en jattekram och jag hoppas verkligen att det ska ga bra for er. 
    Enligt min erfarenhet och mina vanners, sa ar man rejalt grining som det ar emellanat nar man ar smabarnsforalder. Den som skaffar barn for att forsoka radda ett rangligt forhallande maste vara den storsta idioten nagonsin. Jag tror att jag och maken har aldrig brakat sa mycket som forsta tiden da E var fodd. Hormoner, somnbrist osv. Och sa har det varit for i princip alla mina vanner. Men, som sagt, nar man reder ut stormen och allt lugnat ner sig lite sa har man faktiskt blivit lite starkare i sitt forhallande. 
  • Hjartesjalen
    hewa skrev 2010-01-23 11:07:48 följande:
    Just godiset tycker jag verkligen skiljer sig mellan USA och Sverige. Normalt sett är jag en godisråtta av rang men jag åt verkligen minimalt med godis under våra två år därborta - attackåt när vi varit på IKEA typ. För det amerikanska otäcka godiset kunde jag bara inte med
    Haller med dig fullkommligt, jag e likadan, jag vralater nar dom i Svea skickar hit, o nar vi aker till IKEA o en annan butik vi hittade for ett tag sedan som saljer Haribo o en jaka massa annat godis fran Svea. jag far en sockerchock varje gang!

Godiset har e jag sa besviken pa, det e som allt bara rors ihop med en massa blaj utan o tanka pa vad som e i, o e det bara sott sa e det ok liksom.....usch!

Antingen smakar det tand kram el kanel, o visst, jag alskar kanel pa julgrot osv, men inte i godis osv, kan bara inte med det.. Amerikanarna e ju vana vid det o har tycker dom jag e saaa konstig som inte gillar det haha!

Samma med sega godisar, jag trodde forsta gangen  ohhh mumma! men icke, dom smakade bara kemikalier hua!
    Sa, da var min ranson av klagande gjord for idag hehe!
  • evaoregon
    rasajj skrev 2010-01-23 03:22:36 följande:
    Appropa svensk mat. Tittade pa landet brunsas idag. ganska intressant och kul om 'svensk' mat. Sarskillt det om att tacos som fredagsmyset maste ha, ar mer halvfabrikat texmex an verklig mexikansk mat. Det vet val vi som bor har i USA (forhoppningsvis) men det ar ju lite kul att svenskarna tror sig veta hur mexikansk mat ska vara etc.  Att det ar enklare att kopa guacamole pa burk an att mosa nagra avocados sjalv.. Jag har ju inte kopt svensk barnmat sedan jag var hemma med Sophia nar hon var 8 manader, sa jag hade ingen aning om vilka markliga pahitt det finns som barnmat dar. Haller ju med om att amerikansk barnmat antagligen ses som valdigt trakig da, men a andra sidan sa tror jag att medelamerikanen inte ger just barnmatsburkar sa lange som svenkar verkar gora.  fast det kanske ar fordomar? Det finns ju anda tradar har om folk som ska resa hit pa semester och blir fortvivlade over att de nog maste packa barnmatsburkar fran Sverige sa deras barn kan fa mat under vistelsen. Var ju ocksa ratt intressant att se att de invandrare som kommer till Sverige inte far gehor for 'sin' mat. det finns inga iraniska restauranger, eller somaliska restauranger, eller finska restauranger osv. Och den utlandska mat som finns, ar inte egentligen fran ursprungslandet. Utan ar andrat lite, sa det blir mer tamt och vasterlandskt eller vad man ska saga.. Intressant program iallafall.
    Det lät intressant!  Min son blev besviken när han var i Sverige och det inte serverades några bönor till den mexikanska maten.  Standard hemma hos oss.  Men det var väl mer svenskmex... {#lang_emotions_wink}

Jag tror också att barn i Sverige i allmänhet äter barnmat längre än här.  I många trådar så ska man ju ta med barnmatsburkar till ganska stora barn och vid den åldern har mina barn ätit det mesta som vi har ätit.

Intressant också med den svenska invandrarmaten.  Kinesisk mat här i USA och i Sverige är ju t ex väldigt olika varandra.  Fast jag tror båda ligger ganska långt bort ifrån riktig kinesisk mat. 
  • evaoregon
    LAMadde skrev 2010-01-23 03:25:32 följande:
    saagr: var hittade du det programet? på svt? Skulle va kul att se. Har ni varit inne i tråden om hon som köpte indisk mat (som va markerad med 3 chilipeppars) och tycker det borde va olagligt att sälja mat som är så stark.. haha herre gud alltså.
    {#lang_emotions_smile}
  • rasajj
    hewa skrev 2010-01-23 11:07:48 följande:
    Fast jag tror faktiskt inte särskilt många ger barnmatsburkar särskilt länge ändå - ingen i min bekantskapskrets har hållit på med det mer än till kanske 18-24 månader och de flesta ser det som ett enkelt reservalternativ. Tex när man är på resa och är orolig för om man kommer kunna hitta den mat barnet är van att äta (nästan uteslutande av den anledningen valde vi ett lägenhetshotell när vi var på charter då Albin var knappt 2, för att kunna laga lite egen mat och få i honom ett riktigt mål ibland).
    Fast det ar nog betydligt langre an vad medelamerikanen gor anda. Skulle tro att jag slutade med de flesta barnmatsburkar vid ca 9-12 manader, och gav mest 'riktig' mat sedan.
    'The trouble with our liberal friends is not that they're ignorant; it's just that they know so much that isn't so.'
  • Hjartesjalen

eva, jag glommer aldrig forsta gangen jag at kinamat har, den luktade helt arligt talat kissbloja, o jag tankte att den maste ju smaka desta battre, men det gjorde den inte haha!{#lang_emotions_throwup}
    Kan ju ha varit bara det stallet ocksa vem vet..
    I Svea alskar jag kinamaten!!! Yummy! Har alskar jag mexikanskt, skulle kunna ata det varje dag!{#lang_emotions_tongue_out}

• evaoregon

Samma hos oss!  Efter 12 månader så blev det inte mycket barnmat hemma hos oss.  Det finns ju heller inte så mycket riktiga maträtter i barnmatsburkarna här (som det finns i Sverige).   I alla fall så fanns det inte då mina barn var i den åldern.

Tack för programtipset!  Nu har jag tittat och det var intressant!  {#lang_emotions_smile}

• evaoregon

Håller förresten med om godiset.  Jag älskar svenskt godis, men är inte särskilt förtjust i amerikanskt.

Svar på tråden USA tråden!