• murranmutt

äggdonation?

Tänkte höra lite om äggdonation. Jag har nu fått tre barn och är KLAR!!
    Jag skulle så gärna vilja hjälpa andra som har svårt att få barn. Vad är reglerna för att få donera ägg? hur går det till?

• Svar på tråden äggdonation?
  • Bette
    livet leker skrev 2010-03-03 11:33:54 följande:
    Källa på att det är så? Allt anlag hur barnet kommer att se ut, finns ju i ägget, barnet kommer förmodligen vara lika donatorn!
    Jag tycker att du ska lägga ned, du förstör murranmutts tråd. Sök på epigenetik så kan du läsa på om det.

Bette
  • Bette
    livet leker skrev 2010-02-28 20:14:53 följande:
    Såklart det är så.
    Biologisk är inte samma som genetisk, jag tycker att du skall läsa på innan du skriver sådana kommentarer som du har skrivit i detta forum.

Nu skall allt tjafs med dig upphöra, du har förstört för trådstartaren.
  • livet leker
    Bette skrev 2010-03-03 15:34:12 följande:
    Biologisk är inte samma som genetisk, jag tycker att du skall läsa på innan du skriver sådana kommentarer som du har skrivit i detta forum.Nu skall allt tjafs med dig upphöra, du har förstört för trådstartaren.
    Lessen om jag förstört nått, med tom Kjell Wånggren, överläkare och medicinskt ansvarig på reproduktionscentrum, Akademiska sjukhuset skriver:

Donatorn lämnar också en kort levnadsbeskrivning om sin familjesituation, utbildning, yrke och intressen. Även ett svartvitt kort finns kodat till donatorn. Syftet är att barn ska kunna söka sina rötter. Sverige är ett av få länder där barn som blivit till efter ägg- eller spermiedonation har laglig rätt att senast vid 18 årsåldern få veta donatorns identitet.

Förutom att man ansett det psykologiskt viktigt att barn ska få kännedom sitt biologiska ursprung kan det, enligt Kjell Wånggren, finnas medicinska skäl.

**

Outi Hovatta är chef för fertilitetskliniken på Huddinge sjukhus och professor i assisterad befruktning skriver i en artikel med dig i i SVD: "Så hon som donerar ägg måste vara beredd på att barnet i vuxen ålder kan ta kontakt med henne för att ta reda på mer om sina biologiska rötter, förtydligar Outi Hovatta"

**

Madeleine Leijonhufvud, professor i straffrätt och biträdande generaldirektör vid vetenskapliga rådet, är inne på samma tankegångar. Hon skrev i en debattartikel i juli 2002: "Man skapar barn som medvetet berövas sina biologiska föräldrar och därmed sitt genetiska ursprung." "Den biologiska eller sociala ingenjörskonsten kan göra barn till offer för en egocentrisk vuxenvärld."

Jag frågar mig bara varför så kunniga människor säger så?

• lostin
    livet leker skrev 2010-03-03 21:11:17 följande:
    Lessen om jag förstört nått, med tom Kjell Wånggren, överläkare och medicinskt ansvarig på reproduktionscentrum, Akademiska sjukhuset skriver:  Donatorn lämnar också en kort levnadsbeskrivning om sin familjesituation, utbildning, yrke och intressen. Även ett svartvitt kort finns kodat till donatorn. Syftet är att barn ska kunna söka sina rötter. Sverige är ett av få länder där barn som blivit till efter ägg- eller spermiedonation har laglig rätt att senast vid 18 årsåldern få veta donatorns identitet. Förutom att man ansett det psykologiskt viktigt att barn ska få kännedom sitt biologiska ursprung kan det, enligt Kjell Wånggren, finnas medicinska skäl. ** Outi Hovatta är chef för fertilitetskliniken på Huddinge sjukhus och professor i assisterad befruktning skriver i en artikel med dig i i SVD: "Så hon som donerar ägg måste vara beredd på att barnet i vuxen ålder kan ta kontakt med henne för att ta reda på mer om sina biologiska rötter, förtydligar Outi Hovatta" ** Madeleine Leijonhufvud, professor i straffrätt och biträdande generaldirektör vid vetenskapliga rådet, är inne på samma tankegångar. Hon skrev i en debattartikel i juli 2002: "Man skapar barn som medvetet berövas sina biologiska föräldrar och därmed sitt genetiska ursprung." "Den biologiska eller sociala ingenjörskonsten kan göra barn till offer för en egocentrisk vuxenvärld." Jag frågar mig bara varför så kunniga människor säger så?
    För det första; artikeln du drar text ifrån är 7 år gammal, Madeleine Leijonhufvud's citat ett år äldre än så (2002). Läste du hela artikeln? Outi Hovatta, chef för fertilitetskliniken på Huddinge sjukhus och professor i assisterad befruktning säger:

"- Vi kommer att bli duktigare på att frysa ner ägg, som vi senare befruktar. Det skulle betyda att kvinnor som ska behandlas för cancer eller vet att de kommer att förlora sina ägg kan bli biologiska mödrar."

Detta är alltså taget ur samma artikel, så hur förklarar du detta då?

Igår pratade jag med en man som studerar till Biomedicinsk Analytiker, och han har läst mycket om just detta ämne, han har också talat med läkare, överläkare, och forskare. Såhär sa han till mig:

"Genetik skulle jag vilja definiera som biologiskt arv och biologisk variation. (Trots att jag anser att biologisk och genetisk mamma inte är samma sak).
    Biologi så är nog läran om livet den bästa definitionen. En genetisk moder är den vars ägg kommer ifrån, en biologisk moder är den vars kropp ägget utvecklas i. En funderare på det här med biologisk vs genetisk moder är att samma art av ett djur kan ha samma artspecifika genom, men kan ändå ha vitt skilda drag. Vissa egenskaper är nedärvda, medan andra egenskaper är förvärvade. Detta är också det starkaste argumentet för att biologisk mamma och genetisk mamma inte behöver vara samma person."

Om du vill ha källa till detta, så kan jag ge dig hans mailadress, han i sin tur kan forsla dig vidare till en läkare som säkert är villig att förklara detta för dig så att du förstår. Kan dock inte låta bli att undra om du medvetet gör dig dum bara?
  • livet leker
    lostin skrev 2010-03-04 11:15:03 följande:
    För det första; artikeln du drar text ifrån är 7 år gammal, Madeleine Leijonhufvud's citat ett år äldre än så (2002). Läste du hela artikeln? Outi Hovatta, chef för fertilitetskliniken på Huddinge sjukhus och professor i assisterad befruktning säger:"- Vi kommer att bli duktigare på att frysa ner ägg, som vi senare befruktar. Det skulle betyda att kvinnor som ska behandlas för cancer eller vet att de kommer att förlora sina ägg kan bli biologiska mödrar."Detta är alltså taget ur samma artikel, så hur förklarar du detta då?Igår pratade jag med en man som studerar till Biomedicinsk Analytiker, och han har läst mycket om just detta ämne, han har också talat med läkare, överläkare, och forskare. Såhär sa han till mig:"Genetik skulle jag vilja definiera som biologiskt arv och biologisk variation. (Trots att jag anser att biologisk och genetisk mamma inte är samma sak).Biologi så är nog läran om livet den bästa definitionen. En genetisk moder är den vars ägg kommer ifrån, en biologisk moder är den vars kropp ägget utvecklas i. En funderare på det här med biologisk vs genetisk moder är att samma art av ett djur kan ha samma artspecifika genom, men kan ändå ha vitt skilda drag. Vissa egenskaper är nedärvda, medan andra egenskaper är förvärvade. Detta är också det starkaste argumentet för att biologisk mamma och genetisk mamma inte behöver vara samma person." Om du vill ha källa till detta, så kan jag ge dig hans mailadress, han i sin tur kan forsla dig vidare till en läkare som säkert är villig att förklara detta för dig så att du förstår. Kan dock inte låta bli att undra om du medvetet gör dig dum bara?
    Eftersom hon skriver olika överallt har jag fått följande svar på min mail från henne: (Lägg märke till att INGEN av mammorna blir Biologisk helt plötsligt)

Uttrycket biologisk mamma är taget från adoption, och passar inte helt till äggdonation. Vid äggdonation kommer generna från äggdonatorn, men embryot och forstret utvecklas i mottagarens livmoder. Utvecklingsmiljön dvs mottagarens kropp styr den epigenetiska utvecklingen, alltså styr hor genernas
    läsning sker. Detta sker via till exempel med hjälp av molekylärä
    mekanismer som heter metylering, acetylering och mikroRNA. Dessa
    molekyler styr vilka gener kan läsas. Epigetisk styrning har en viktig
    roll i individens utveckling.

Vid äggdonation är mamman den kvinna i vilkens livmoder embryot
    utvecklas, och som föder barnet. Ordet biologisk mamma är felaktigt i
    detta sammanhang, och visar okunskap.

Biologiska faktorer är alltså delade vid äggdonation. Det som gäller
    är alltså mamma = kvinnan som bär och föder barnet
    Äggdonator = kvinna, som donerar ägget, som befruktas med
    mottagarkvinnans mans spermier.

Ja, man vet ju inte vad man ska tro, man kan läsa alla möjliga olika fakta om detta ämne
  • livet leker
    lostin skrev 2010-03-04 11:15:03 följande:
    För det första; artikeln du drar text ifrån är 7 år gammal, Madeleine Leijonhufvud's citat ett år äldre än så (2002). Läste du hela artikeln? Outi Hovatta, chef för fertilitetskliniken på Huddinge sjukhus och professor i assisterad befruktning säger:"- Vi kommer att bli duktigare på att frysa ner ägg, som vi senare befruktar. Det skulle betyda att kvinnor som ska behandlas för cancer eller vet att de kommer att förlora sina ägg kan bli biologiska mödrar."Detta är alltså taget ur samma artikel, så hur förklarar du detta då?Igår pratade jag med en man som studerar till Biomedicinsk Analytiker, och han har läst mycket om just detta ämne, han har också talat med läkare, överläkare, och forskare. Såhär sa han till mig:"Genetik skulle jag vilja definiera som biologiskt arv och biologisk variation. (Trots att jag anser att biologisk och genetisk mamma inte är samma sak).Biologi så är nog läran om livet den bästa definitionen. En genetisk moder är den vars ägg kommer ifrån, en biologisk moder är den vars kropp ägget utvecklas i. En funderare på det här med biologisk vs genetisk moder är att samma art av ett djur kan ha samma artspecifika genom, men kan ändå ha vitt skilda drag. Vissa egenskaper är nedärvda, medan andra egenskaper är förvärvade. Detta är också det starkaste argumentet för att biologisk mamma och genetisk mamma inte behöver vara samma person." Om du vill ha källa till detta, så kan jag ge dig hans mailadress, han i sin tur kan forsla dig vidare till en läkare som säkert är villig att förklara detta för dig så att du förstår. Kan dock inte låta bli att undra om du medvetet gör dig dum bara?
    Vad?? Gör jag mig medvetet dum??
  • ELMK

varför blir folk så stötta när någon vill vara generös och osjälvisk? jag skulle också kunna tänka mig att donera ägg till personer som har svårt av olika anledningar.

Elias 090109, BF 100525
  • livet leker
    ELMK skrev 2010-03-04 11:31:37 följande:
    varför blir folk så stötta när någon vill vara generös och osjälvisk? jag skulle också kunna tänka mig att donera ägg till personer som har svårt av olika anledningar.
    Det är en jättefin handling :))
  • murranmutt

Nej nu får det räcka!! Ska ni fortsätta förstöra tråden?? Kul att sitta och läsa igenom alla sidor efter råd så är det bara bråk!!
    Jag trodde ALDRIG att denna tråd skulle bli förstörd men självklart blir den det!! Lägg ner. Jag säger det igen, jag letar inte information om det ni nu sitter och diskuterar, jag ville veta information om hur det går till, mm.

Sånt här gör ju så att man bara vill gå ur tråden, man orkar inte sitta och kolla igenom allt. Så ska ni fortsätta diskutera så kan ni göra det i en ANNAN TRÅD!!

TACK!

Och tack alla för fina svar!!

• Afroditee
    murranmutt skrev 2010-03-04 19:25:18 följande:
    Nej nu får det räcka!! Ska ni fortsätta förstöra tråden?? Kul att sitta och läsa igenom alla sidor efter råd så är det bara bråk!! Jag trodde ALDRIG att denna tråd skulle bli förstörd men självklart blir den det!! Lägg ner. Jag säger det igen, jag letar inte information om det ni nu sitter och diskuterar, jag ville veta information om hur det går till, mm.Sånt här gör ju så att man bara vill gå ur tråden, man orkar inte sitta och kolla igenom allt. Så ska ni fortsätta diskutera så kan ni göra det i en ANNAN TRÅD!!TACK!Och tack alla för fina svar!!
    håller med dej. När jag såg denna tråden tänkte jag vad bra ngn som tänker likadant då kan man få vissa svar. Så blir det såhär.
    Vissa människor e tragiska å bara söka bråk hela tiden.

Men berätta gärna när du vet ngt mer om allt =)
  • Bette
    murranmutt skrev 2010-03-04 19:25:18 följande:
    Nej nu får det räcka!! Ska ni fortsätta förstöra tråden?? Kul att sitta och läsa igenom alla sidor efter råd så är det bara bråk!! Jag trodde ALDRIG att denna tråd skulle bli förstörd men självklart blir den det!! Lägg ner. Jag säger det igen, jag letar inte information om det ni nu sitter och diskuterar, jag ville veta information om hur det går till, mm. Sånt här gör ju så att man bara vill gå ur tråden, man orkar inte sitta och kolla igenom allt. Så ska ni fortsätta diskutera så kan ni göra det i en ANNAN TRÅD!! TACK! Och tack alla för fina svar!!
    Gå till äggdonatorernas sida under svårt att få barn och sedan finns det en tråd för äggdonatorer där, de har mycket svar där till dig. Du får ju hela hormonbehandlingen som vid en IVF, först så sprayar du tror jag så du nedreglerar dig och sedan tar du sprutor, sedan äggplock. Men fråga de i den tråden mer specifikt om hur det fungerar.

Bette
  • Bette
    livet leker skrev 2010-03-04 11:26:37 följande:
    Eftersom hon skriver olika överallt har jag fått följande svar på min mail från henne: (Lägg märke till att INGEN av mammorna blir Biologisk helt plötsligt) Uttrycket biologisk mamma är taget från adoption, och passar inte helt till äggdonation. Vid äggdonation kommer generna från äggdonatorn, men embryot och forstret utvecklas i mottagarens livmoder. Utvecklingsmiljön dvs mottagarens kropp styr den epigenetiska utvecklingen, alltså styr hor genernas läsning sker. Detta sker via till exempel med hjälp av molekylärä mekanismer som heter metylering, acetylering och mikroRNA. Dessa molekyler styr vilka gener kan läsas. Epigetisk styrning har en viktig roll i individens utveckling. Vid äggdonation är mamman den kvinna i vilkens livmoder embryot utvecklas, och som föder barnet. Ordet biologisk mamma är felaktigt i detta sammanhang, och visar okunskap. Biologiska faktorer är alltså delade vid äggdonation. Det som gäller är alltså mamma = kvinnan som bär och föder barnet Äggdonator = kvinna, som donerar ägget, som befruktas med mottagarkvinnans mans spermier. *** Ja, man vet ju inte vad man ska tro, man kan läsa alla möjliga olika fakta om detta ämne
    Det som är bra som du har skrivit är det om epigenetiken, men vad jag vet så är det så att jag är biologisk mamma till mitt barn men ej genetisk. Tycker att det är fantastiskt att det finns äggdonatorer annars skulle inte vi fått vårt efterlängtade barn.

Bette
Svar på tråden äggdonation?