• murranmutt

äggdonation?

Tänkte höra lite om äggdonation. Jag har nu fått tre barn och är KLAR!!
    Jag skulle så gärna vilja hjälpa andra som har svårt att få barn. Vad är reglerna för att få donera ägg? hur går det till?

• Svar på tråden äggdonation?
  • AnnaPuddel
    lostin skrev 2010-02-28 21:13:35 följande:
    Varför svarade du inte på mina frågor till dig, varför svarar du på det jag skrivit till livet leker? Utveckla ditt svar "genetik är en gren av biologi."?
    oj ursäkta..jag ska försöka att vara mindre dominant i tråden : hehe
  • JennyCecilia

Ät det fler än jag som blivit påhoppade utanför tråden? Gällande den här diskusionen?

• villsågärna38
    JennyCecilia skrev 2010-03-01 12:56:09 följande:
    Ät det fler än jag som blivit påhoppade utanför tråden? Gällande den här diskusionen?
    Nej men va hemskt! Hur har du blivit påhoppad? Jag har inte blivit det iaf. Kramar
    Nån gång ska det väl ändå gå...
  • villsågärna38

Livet leker: Du får gärna vara kvari den här tråden och racka ner på de som gör ÄD, kritisera andras livsval etc. Vi diskuterar vidare på annat håll.

Nån gång ska det väl ändå gå...
  • Afroditee

vad tragiskt egentligen... ett inlägg/tråd som var menat som en positiv gest från en osjälvisk tjej som blivit så negativ och full med onödigt tjafs.
    Det enda ts ville var att få reda på regler om ÄD och så ska det blomma upp så mkt negativ energi?!
    Ni som ska börja inför onödiga bråk kan ni inte bara släppa det och gå vidare.
    Det är tur att det finns människor som vill ställa upp för andra så varför då börjar provocera?
    Jag vill personligen dela med mig av mina ägg och då avser jag mig rätten till att vara dens biologiska mamma. Det är den som bär barnet som blir biologisk och mamman som ger ägget genetiskt. Förstår inte hur ni kan tolka dessa sidor så fel?
    Läs om raderna ex antal gånger så kanske ni förstå.

Sluta göra denna osjälviska tråd till en tråd med onödigt bråk.
    Var tacksamma ist för att d finns männsikor som vill göra gott.

• murranmutt

Ja här har det hänt grejer. Jag startade inte denna tråd för att folk skulle börja tjafsa om vad som är rätt eller inte, om man blir biologisk mamma eller inte.

Jag har ej kunnat kolla upp något än pga att jag har haft det lite jobbigt efter min förlossning. Men så fort jag blir bättre så ska jag kontakta huddinge.

och ska ni fortsätta tjafsa så kan ni starta en ny tråd.

tack annars alla för era fina kommentarer och länkar!!

• Bette
    livet leker skrev 2010-02-28 16:55:17 följande:
    Det står att kvinnan som bär barnet är biologisk, men inte under dom omständigheterna att ägget är från en donator?
    Den kvinna som bär på barnet är biologisk mamma men ej genetisk. Jag tycker även att du ska ta och läsa på lite om detta ämne samt om epigenetik. Det är konstaterat att den som bär barnet påverkar vilka gener som skall framträda i barnet etc.

Att donera ett ägg är som att donera blod, om du donerar blod så vet ju du att det blodet finns i en annan människa. Ett ägg är en cell och inte ett faktiskt liv. Den som donerar ägg borde få vara helt anonym som de är i de flesta andra länder anser jag. Donatorn är ingen mamma, hennes barn har ingenting med det här barnet att göra etc. Om samma embryo skulle växa i en annan kvinnas kropp så skulle barnet se helt annorlunda ut. Tycker som sagt att du skall läsa på lite.

Bette
  • Bette
    AnnaPuddel skrev 2010-02-28 20:56:17 följande:
    du får tro som du vill..krångla till det som bara helvete om du känner att ditt liv blir gladare då,... jag tycker fortfarande att den enda genetiska och biologiska mamman är den som för över sina gener till barnet.
    Den som föder barnet är biologisk mamma men ej helt genetisk. Läs på om epigenetik, man måste vara påläst.

Bette
  • Bette
    murranmutt skrev 2010-03-02 14:03:45 följande:
    Ja här har det hänt grejer. Jag startade inte denna tråd för att folk skulle börja tjafsa om vad som är rätt eller inte, om man blir biologisk mamma eller inte. Jag har ej kunnat kolla upp något än pga att jag har haft det lite jobbigt efter min förlossning. Men så fort jag blir bättre så ska jag kontakta huddinge. och ska ni fortsätta tjafsa så kan ni starta en ny tråd. tack annars alla för era fina kommentarer och länkar!!
    Du gör en otroligt fin gest som donerar ägg. Var bara tvungen att svara några i tråden, tycker också att de som är emot detta med att donera ägg har gjort din tråd negativ.

Bette
  • livet leker
    Bette skrev 2010-03-03 11:09:14 följande:
    Den kvinna som bär på barnet är biologisk mamma men ej genetisk. Jag tycker även att du ska ta och läsa på lite om detta ämne samt om epigenetik. Det är konstaterat att den som bär barnet påverkar vilka gener som skall framträda i barnet etc. Att donera ett ägg är som att donera blod, om du donerar blod så vet ju du att det blodet finns i en annan människa. Ett ägg är en cell och inte ett faktiskt liv. Den som donerar ägg borde få vara helt anonym som de är i de flesta andra länder anser jag. Donatorn är ingen mamma, hennes barn har ingenting med det här barnet att göra etc. Om samma embryo skulle växa i en annan kvinnas kropp så skulle barnet se helt annorlunda ut. Tycker som sagt att du skall läsa på lite.Bette
    Källa på att det är så? Allt anlag hur barnet kommer att se ut, finns ju i ägget, barnet kommer förmodligen vara lika donatorn!
Svar på tråden äggdonation?