äggdonation?
Tänkte höra lite om äggdonation. Jag har nu fått tre barn och är KLAR!!
Jag skulle så gärna vilja hjälpa andra som har svårt att få barn. Vad är reglerna för att få donera ägg? hur går det till?
Tänkte höra lite om äggdonation. Jag har nu fått tre barn och är KLAR!!
Jag skulle så gärna vilja hjälpa andra som har svårt att få barn. Vad är reglerna för att få donera ägg? hur går det till?
Begreppet biologi, i modern bemärkelse, började introduceras från omkring mitten av 1700-talet och i början av 1800-talet användes det av framstående vetenskapsmän som Jean-Baptiste de Lamarck. Gregor Mendel och Charles Darwin är andra framstående personer som bidragit mycket till biologins utveckling. Redan på 600-talet f.Kr frågade sig dock den grekiske filosofen Thales från Miletos var livet kom ifrån. Det svar han kom fram till på den frågan grundat på sina observationer var enligt Aristoteles eftermäle om honom vattnet.
The term biological parent refers to a parent who is the biological mother or father of an individual. While an individual's parents are often also their biological parents, it is seldom used unless there is an explicit difference between who acted as a parent for that individual and the person from whom they inherit half of their genes.
Ni som inte är pålästa eller vet vad ni talar om, här är lite fakta om äggdonation skriven av äggdonationsläkare och forskare. Det spelar ingen roll hur mycket ni googlar, ni kommer aldrig att få rätt för ni är varken utbildade på området eller kunniga. Jag har träffat både läkare och forskare då vi genomgick vår äggdonationsutredning och tycker att det är enormt respektlöst att utgå ifrån att både de och jag ljuger. Nedanstående text är från IVF-klinikens hemsida, de är en av de kliniker i Sverige som genomför äggdonationer:
Vad innebär äggdonation?
Med äggdonation menas att donerade ägg befruktas med mannens spermier. Det befruktade ägget placeras sedan i kvinnans livmoder. Om kvinnan blir gravid och föder barn blir hon biologisk - men inte genetisk mor till barnet. Paret är helt anonymt för donatorn, och donatorn är helt anonym för paret. Dock har de barn som kommer till genom äggdonation rätt att vid mogen ålder få uppgifter om sin genetiska mor.
Ni kan även läsa mer på IVF-klinikens hemsida:
www.ivfsverige.se/sida.asp&niva=5
Här kommer en till länk :))
9. Äggdonation
En donators ägg befruktas med mannens spermier. Ägget placeras i kvinnans livmoder. Den icke-biologiska mamman föder fram barnet. l Blir tillåtet i Sverige den 1 januari 2003.
http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article91862.ab
The individuals who together conceive a child; this term is generally used to refer to the genetic parents of an adopted child. More popularly used descriptive terms are "birthparents" or "biological parents" of a child. Sometimes the term "genetic parents" is contrasted to the term "psychological parents." The psychological parents are the individuals the child mentally and emotionally identifies as parents. (See also BIRTHPARENT; PSYCHOLOGICAL PARENT.)