• murranmutt

äggdonation?

Tänkte höra lite om äggdonation. Jag har nu fått tre barn och är KLAR!!
    Jag skulle så gärna vilja hjälpa andra som har svårt att få barn. Vad är reglerna för att få donera ägg? hur går det till?

• Svar på tråden äggdonation?
  • villsågärna38
    livet leker skrev 2010-02-28 17:22:38 följande:
    Dina länkar handlade inte om en donator var biologisk eller ej. Beträffande RFLU länken handlade den om surrogat. Inte ÄD.
    Kanske behöver du söka hjälp? Blir lite orolig för dig eftersom du har så svårt att ta in skriven information trots att du nu fått så många källor och även så svårt att se parallellerna mellan surrogatskap och äggdonation. Kanske behöver du mer hjälp att förstå detta än vad vi kan ge dig här på FL.
    Nån gång ska det väl ändå gå...
  • lostin
    livet leker skrev 2010-02-28 17:20:30 följande:
    Så en spermadonator är biologisk men när en ÄD donerar blir hon inte biologisk eftersom nån ANNAN bär på hennes ägg, är det det du menar? Så om jag skulle donera ägg- skulle det barnet inte vara halvsyskon med mina barn?
    Just precis, en äggdonator blir inte biologisk mor om någon annan bär på henns ägg, hon är dock genetisk mor.
    Om du donerar ägg, så blir det barnet genetiskt halvsyskon med de barn du har burit, dvs de har samma arvsmassa ur genetisk synpunkt. Dock blir barnet inte ett biologiskt syskon med dina barn, eftersom barnet har burits av en annan kvinna.
  • livet leker
    lostin skrev 2010-02-28 18:16:25 följande:
    Just precis, en äggdonator blir inte biologisk mor om någon annan bär på henns ägg, hon är dock genetisk mor. Om du donerar ägg, så blir det barnet genetiskt halvsyskon med de barn du har burit, dvs de har samma arvsmassa ur genetisk synpunkt. Dock blir barnet inte ett biologiskt syskon med dina barn, eftersom barnet har burits av en annan kvinna.
    Det är dina egna slutsatser, mammans om bär barnet tillför NADA till barnet, allt finns redan i ägget, som kommer från nån ANNAN, alltså blir barnen halvsyskon.
  • lostin
    livet leker skrev 2010-02-28 18:42:33 följande:
    Det är dina egna slutsatser, mammans om bär barnet tillför NADA till barnet, allt finns redan i ägget, som kommer från nån ANNAN, alltså blir barnen halvsyskon.
    Nej, det är faktiskt inte mina slutsatser, har du ens läst de länkar jag postade innan? Du har fel igen, mamman som bär barnet tillför inte gener - korrekt. Men det som tillför fostret näring (dvs moderkakan) kommer uteslutande från den gravida kvinnan, dessutom påverkar den gravida kvinnans leverne fostrets utveckling. Donatorns uppgift är att lämna ifrån sig ett friskt och funktionsdugligt ägg, mottagarens upp gift är att se till att ägget utvecklas och får allt det som ägget är i behov av för att kunna utvecklas till ett barn.
    Det "enda" som finns i ägget är gener, men det har gjorts sociala tester som visar att även om generna inte kommer från den biologiska mamman, så utvecklas barnet efter hur den biologiska mamman uppfostrar, och fostrar sitt barn, även miljön runt barnet påverkar.
  • livet leker
    lostin skrev 2010-02-28 19:09:15 följande:
    Nej, det är faktiskt inte mina slutsatser, har du ens läst de länkar jag postade innan? Du har fel igen, mamman som bär barnet tillför inte gener - korrekt. Men det som tillför fostret näring (dvs moderkakan) kommer uteslutande från den gravida kvinnan, dessutom påverkar den gravida kvinnans leverne fostrets utveckling. Donatorns uppgift är att lämna ifrån sig ett friskt och funktionsdugligt ägg, mottagarens upp gift är att se till att ägget utvecklas och får allt det som ägget är i behov av för att kunna utvecklas till ett barn.Det "enda" som finns i ägget är gener, men det har gjorts sociala tester som visar att även om generna inte kommer från den biologiska mamman, så utvecklas barnet efter hur den biologiska mamman uppfostrar, och fostrar sitt barn, även miljön runt barnet påverkar.
    Såklart miljön påverkar!! Att hon blir mamma o säkerligen minst lika bra eller bättre än genomsnittet o bla bla- Men hon blir inte biologisk när ägget kommer från en annan kvinna. Punkt.
  • villsågärna38
    livet leker skrev 2010-02-28 19:20:58 följande:
    Såklart miljön påverkar!! Att hon blir mamma o säkerligen minst lika bra eller bättre än genomsnittet o bla bla- Men hon blir inte biologisk när ägget kommer från en annan kvinna. Punkt.
    Hur går det för dig? Det verkar tufft att ta till sig informationen i de länkar som postats. Ser att du fortfarande inte förstått. Jobbigt att medge att du har fel?
    Nån gång ska det väl ändå gå...
  • lostin
    Ja, det där är nog mer din personliga åsikt mer än något annat, för ur medicinsk-, genetisk-, och vetenskaplig synpunkt så är den kvinna som bär och föder ett barn biologisk mamma, oavsett om ägget ursprungligen kommit från henne eller ej.
  • lostin
    ...och du kan tycka att det är känslomässigt svårt att ta in att en kvinna väljer att donera sina ägg till ofrivilligt barnlösa, eftersom dina känslor säger dig att de donerade äggen är syskon till de barn som donatorn har fött. Det här handlar inte om känslor, i dessa situationer får man bortse från hur man känner, JAG vet inte om jag hade velat donera ägg, och det är för att det känslomässigt hade känts konstigt för mig. Men jag har full förståelse och respekt för de kvinnor som gör det! Dina kommentarer handlar mest om att du tycker själva donationen är fel, men faktum kvarstår (än en gång, läs länkarna) gällande biologisk- och genetisk moder.
    Du verkar dessutom ha extremt svårt för att erkänna att du har fel, jag menar inte att dina känslor är fel, för du har rätt att känna och tycka vad du vill. Men när du påstår att allt det vi har visat dig är inkorrekt, så får du också vara beredd på att möta motstånd.
  • lostin
    AnnaPuddel skrev 2010-02-28 20:05:04 följande:
    En biologisk mamma är ju den som gett sina gener till barnet.
    Skämtar du nu Anna?
    Jag börjar, på fullt allvar, bli rädd nu. Har ni inte gått i skola? Skippade ni biologilektionerna?
Svar på tråden äggdonation?