• murranmutt

äggdonation?

Tänkte höra lite om äggdonation. Jag har nu fått tre barn och är KLAR!!
    Jag skulle så gärna vilja hjälpa andra som har svårt att få barn. Vad är reglerna för att få donera ägg? hur går det till?

• Svar på tråden äggdonation?
  • AnnaPuddel

Jag tror jag ska göra det i framtiden. men jag har inga barn än och jag vill se hur ser känns i framtiden innan jag gör nått..

Jag tycker det är jättemys att du vill donera ägg..

you go girl!make ppl happy

• lostin
    livet leker skrev 2010-02-27 14:35:24 följande:
    Så vem blir biologisk då? Nu är detta om surrogat, men ändå, läs på själv. Vid partiellt surrogatmödraskap befruktas surrogatmamman genom insemination. Det gör henne till både biologisk och genetisk förälder till barnet. Vid fullständigt surrogatmödraskap förs ett befruktat ägg från en annan kvinna, ofta en kvinna som har för avsikt att utöva föräldraskapet, in i surrogatmamman. Det gör surrogat-mamman till biologisk men inte genetisk förälder till barnet. Källa RFSU
    Hmm...läs din egen text igen. Eller, låt mig förklara det enklare:
    Om jag vill bli gravid, och ett ägg från mig befruktas via insemination, så blir jag både den genetiska och den biologiska mamman (genetiska eftersom ägget kommer från mig, och ägget bär på mina gener, biologiska eftersom ägget bärs, växer, och utvecklas i min kropp), men om ägget kommer från en annan kvinna, och planteras in i mig, så blir jag endast den biologiska mamman (inte den genetiska eftersom ägget kommer från en annan kvinna).
    Så svaret på din fråga är; den kvinna som bär ägget (där ägget får utvecklas till ett foster, och sedan en baby) är också den biologiska mamman. Inte så svårt va'?

Generna spelar viss roll när det gäller anlag för barnet. Vi kan börja med att utseendet kan ju förstås bli likt den genetiska mammans. De kvinnor som donerar ägg får genomgå tester, just för att man ska kunna försäkra sig om att donatorn inte har någon sjukdom i generna. Men, den biologiska mammans roll är minst lika tungt vägande.
    Det har framgått att tvillingar, som båda har samma genetiska arv, men inte växer upp tillsammans blir väldigt olika beroende på hur deras miljö runt dem ser ut.
  • livet leker
    lostin skrev 2010-02-28 11:15:54 följande:
    Hmm...läs din egen text igen. Eller, låt mig förklara det enklare:Om jag vill bli gravid, och ett ägg från mig befruktas via insemination, så blir jag både den genetiska och den biologiska mamman (genetiska eftersom ägget kommer från mig, och ägget bär på mina gener, biologiska eftersom ägget bärs, växer, och utvecklas i min kropp), men om ägget kommer från en annan kvinna, och planteras in i mig, så blir jag endast den biologiska mamman (inte den genetiska eftersom ägget kommer från en annan kvinna).Så svaret på din fråga är; den kvinna som bär ägget (där ägget får utvecklas till ett foster, och sedan en baby) är också den biologiska mamman. Inte så svårt va'?Generna spelar viss roll när det gäller anlag för barnet. Vi kan börja med att utseendet kan ju förstås bli likt den genetiska mammans. De kvinnor som donerar ägg får genomgå tester, just för att man ska kunna försäkra sig om att donatorn inte har någon sjukdom i generna. Men, den biologiska mammans roll är minst lika tungt vägande. Det har framgått att tvillingar, som båda har samma genetiska arv, men inte växer upp tillsammans blir väldigt olika beroende på hur deras miljö runt dem ser ut.
    Jag tror ialla fall att donatorn blir biologisk mamma, likadant när en spermadonator är biologisk pappa!  Källa på ditt påstående??
  • villsågärna38
    livet leker skrev 2010-02-28 13:32:55 följande:
    Jag tror ialla fall att donatorn blir biologisk mamma, likadant när en spermadonator är biologisk pappa!  Källa på ditt påstående??
    Kan inte du lämna den här tråden nu?
    Nån gång ska det väl ändå gå...
  • livet leker
    villsågärna38 skrev 2010-02-28 13:46:37 följande:
    Kan inte du lämna den här tråden nu?
    Ge mig bara bevis på att mottageren skulle bli biologisk mamma. Eftersom ni påstår att det är så måste ni ju kunna länka till en källa.
    I så fall skulle ju en spermadonator inte vara biologisk pappa heller?? Inte sant??

Är det inte galet att ni tror att det är så?? Ni lurar ju er själva.
  • villsågärna38
    livet leker skrev 2010-02-28 14:10:12 följande:
    Ge mig bara bevis på att mottageren skulle bli biologisk mamma. Eftersom ni påstår att det är så måste ni ju kunna länka till en källa. I så fall skulle ju en spermadonator inte vara biologisk pappa heller?? Inte sant?? Är det inte galet att ni tror att det är så?? Ni lurar ju er själva.
    Menar du att jag är galen och lurar mig själv? Tack för den trevliga kommentaren, du har verkligen stor respekt och förståelse för andra människors situation. Jag tror bara att du är här för att mucka. Hur många pappor bär barnet i sin kropp i 9 månader? Förstår du inte skillnaden...
  • Hundägare i Gbg

Jag tycker att det är jättebra att du vill donera ägg, jag funderar också på att göra det så småningom men tanken är att det ska bli minst ett barn till först.

Börjar med svar till TS, hittade det här när jag sökte lite www.sahlgrenska.se/upload/SU/omrade_oss/reproduktionsmedicin/Äggdonatorinformation.pdf
    Jag kan inte låta bli att lägga mig i diskussionen om biologiskt kontra genetiskt. Är det här tydligt nog?
    "Fullständigt surrogatmoderskap används t.ex. när den beställande modern saknar livmoder men har friska ägg. Äggen tas ut och provrörsbefruktas med hennes partners eller en donators spermier. En surrogatmamma får den beställande moderns befruktade ägg (embryo) inplanterat i sin livmoder. Hon föder så småningom barnet och överlämnar det till paret. Enligt svensk lag är surrogatmamman biologisk mor till detta barn. Fullständigt surrogatmoderskap kan också utföras med en okänd donators ägg. Den kvinna som bidragit med äggen, barnets genetiska mor, har ingen laglig rätt till barnet."
    Citatet kommer ur en uppsats från Sahlgrenska universitetssjukhuset. www.philosophy.su.se/nedladdningar/ht-07/Surrogatmodrar.pdf
  • villsågärna38
    livet leker skrev 2010-02-27 14:35:24 följande:
    Så vem blir biologisk då? Nu är detta om surrogat, men ändå, läs på själv. Vid partiellt surrogatmödraskap befruktas surrogatmamman genom insemination. Det gör henne till både biologisk och genetisk förälder till barnet. Vid fullständigt surrogatmödraskap förs ett befruktat ägg från en annan kvinna, ofta en kvinna som har för avsikt att utöva föräldraskapet, in i surrogatmamman. Det gör surrogat-mamman till biologisk men inte genetisk förälder till barnet. Källa RFSU
    Här har du din källa...
  • livet leker
    villsågärna38 skrev 2010-02-28 14:21:21 följande:
    Menar du att jag är galen och lurar mig själv? Tack för den trevliga kommentaren, du har verkligen stor respekt och förståelse för andra människors situation. Jag tror bara att du är här för att mucka. Hur många pappor bär barnet i sin kropp i 9 månader? Förstår du inte skillnaden...
    Absolut inte, jag vill bara ha källa på erat påstående, kan väl inte vara så svårt att fixa om der är sant?

Ang spermadonator, han blir ju biologisk pappa fast han INTE bär på barnet.
  • villsågärna38
    villsågärna38 skrev 2010-02-28 14:44:52 följande:
    Här har du din källa...
    Det går ju att använda det RFSU:citat som du själv lagt in här i tråden som källa för våra argument om du inte tror att överläkare och kurator på Huddinge som jag träffat har koll på läget. Tekniskt sett kan man jämföra ett fullständigt surrogatskap med ÄD. Dvs vid fullständigt surrogatskap så blir surrogatmodern biologisk mamma (det är inte hennes ägg) och den person som ägget kommer ifrån blir genetisk mamma. Detta går inte att jämföra med spermadonator eftersom män inte bär barn i sin mage, där är det antingen eller dvs den som donerar blir både biologisk och gentetisk pappa. Den som tar emot spermadonationen blir dock juridiskt sett förälder och pappa i praktiken.
Svar på tråden äggdonation?