• murranmutt

äggdonation?

Tänkte höra lite om äggdonation. Jag har nu fått tre barn och är KLAR!!
    Jag skulle så gärna vilja hjälpa andra som har svårt att få barn. Vad är reglerna för att få donera ägg? hur går det till?

• Svar på tråden äggdonation?
  • livet leker
    Hundägare i Gbg skrev 2010-02-28 14:36:14 följande:
    Jag tycker att det är jättebra att du vill donera ägg, jag funderar också på att göra det så småningom men tanken är att det ska bli minst ett barn till först. Börjar med svar till TS, hittade det här när jag sökte lite www.sahlgrenska.se/upload/SU/omrade_oss/repro... Jag kan inte låta bli att lägga mig i diskussionen om biologiskt kontra genetiskt. Är det här tydligt nog? "Fullständigt surrogatmoderskap används t.ex. när den beställande modern saknar livmoder men har friska ägg. Äggen tas ut och provrörsbefruktas med hennes partners eller en donators spermier. En surrogatmamma får den beställande moderns befruktade ägg (embryo) inplanterat i sin livmoder. Hon föder så småningom barnet och överlämnar det till paret. Enligt svensk lag är surrogatmamman biologisk mor till detta barn. Fullständigt surrogatmoderskap kan också utföras med en okänd donators ägg. Den kvinna som bidragit med äggen, barnets genetiska mor, har ingen laglig rätt till barnet." Citatet kommer ur en uppsats från Sahlgrenska universitetssjukhuset. www.philosophy.su.se /nedladdningar/ht-07/Surrogatmodrar.pdf
    Ja det står det ju att surrogatmamman är biologisk, frågan är om även mottagen av ett ägg blir biologisk mamma?
  • livet leker
    villsågärna38 skrev 2010-02-28 14:44:52 följande:
    Här har du din källa...
    det är ingen källa på ditt påstående!
  • villsågärna38
    livet leker skrev 2010-02-28 16:26:06 följande:
    Ja det står det ju att surrogatmamman är biologisk, frågan är om även mottagen av ett ägg blir biologisk mamma?
    Men det är ju samma sak - surrogatmamman vid fullständigt surrogatskap är mottagare av ett ägg som inte är hennes. Hur svårt ska det vara att förstå? Nu får du ge dig...
    Nån gång ska det väl ändå gå...
  • livet leker
    villsågärna38 skrev 2010-02-28 16:31:05 följande:
    Men det är ju samma sak - surrogatmamman vid fullständigt surrogatskap är mottagare av ett ägg som inte är hennes. Hur svårt ska det vara att förstå? Nu får du ge dig...
    Ang äggdonation: "Så hon som donerar ägg måste vara beredd på att barnet i vuxen ålder kan ta kontakt med henne för att ta reda på mer om sina biologiska rötter, förtydligar Outi Hovatta"

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/redan-lang-ko-for-aggdonation_76795.svd
  • livet leker

Alltså blir barnet som kommit till av det donerade ägget halvsyskon med barn som donatorn har.

• villsågärna38
    livet leker skrev 2010-02-28 16:32:31 följande:
    Ang äggdonation: "Så hon som donerar ägg måste vara beredd på att barnet i vuxen ålder kan ta kontakt med henne för att ta reda på mer om sina biologiska rötter, förtydligar Outi Hovatta" www.svd.se/nyheter/idagsidan/redan-lang-ko-fo...
    Ja journalisten skriver fel, jag har själv träffat Dr Hovatta. Hon kan hålla isär begreppen genetisk och biologisk, likaså kan RFSU och de som skrivit uppsatsern från Sahlgrenska. Ge dig nu...
  • Afroditee
    livet leker skrev 2010-02-27 14:35:24 följande:
    Så vem blir biologisk då?Nu är detta om surrogat, men ändå, läs på själv. Vid partiellt surrogatmödraskap befruktas surrogatmamman genom insemination. Det gör henne till både biologisk och genetisk förälder till barnet. Vid fullständigt surrogatmödraskap förs ett befruktat ägg från en annan kvinna, ofta en kvinna som har för avsikt att utöva föräldraskapet, in i surrogatmamman. Det gör surrogat-mamman till biologisk men inte genetisk förälder till barnet.Källa RFSU
    Har du läst texten ens?? Det gör surrogat mamman Biologisk ej genetisk.. hon bär på barnet-biologisk, det är inte hennes ägg utan den andra mammans ägg där av har barnet mammans gener. Om man planterar ett ägg så bär d ens gener men det är den som BÄR på barnet som blir biologisk då..
    Om man ska tolka texten du lagt in.
  • livet leker
    villsågärna38 skrev 2010-02-28 16:21:23 följande:
    Det går ju att använda det RFSU:citat som du själv lagt in här i tråden som källa för våra argument om du inte tror att överläkare och kurator på Huddinge som jag träffat har koll på läget. Tekniskt sett kan man jämföra ett fullständigt surrogatskap med ÄD. Dvs vid fullständigt surrogatskap så blir surrogatmodern biologisk mamma (det är inte hennes ägg) och den person som ägget kommer ifrån blir genetisk mamma. Detta går inte att jämföra med spermadonator eftersom män inte bär barn i sin mage, där är det antingen eller dvs den som donerar blir både biologisk och gentetisk pappa. Den som tar emot spermadonationen blir dock juridiskt sett förälder och pappa i praktiken.
    Det håller jag med om, juridiskt sätt blir han pappa, men donatorn är biologisk pappa, likaså en mamma som ger bort sitt ägg. OK?
  • villsågärna38
    livet leker skrev 2010-02-28 16:35:29 följande:
    Det håller jag med om, juridiskt sätt blir han pappa, men donatorn är biologisk pappa, likaså en mamma som ger bort sitt ägg. OK?
    Nej, du har fel ang mamman. Kan du ge dig nu? FÖrst ville du ha bevis men när du sedan får dem så räcker det? Ring RFSU imorgon eller Huddinge och fråga. Att du inte kan lita på personer med mer erfarenhet på området är ärligt talat rent kränkande...
  • lostin
    livet leker skrev 2010-02-28 16:27:18 följande:
    det är ingen källa på ditt påstående!
    OK, eftersom du inte förstår ditt eget inlägg från RFSU, så kommer här källor. Dessa är dock på engelska, så om du inte skulle förstå dessa heller så kan jag gladeligen översätta till dig. När du sedan har läst (och förhoppningsvis förstått texten) så kan du få erkänna att du hade fel. Definitionen på biologisk kontra genetisk mamma är solklar för de flesta, och du borde vara tacksam för att vi nu har upplyst dig så att du inte behöver gå omkring i resten av ditt liv och inte riktigt vara "haj" på begreppen...

Biologisk mamma: In the case of a mammal such as a human, a pregnant woman gestates a fertilized ovum. A fetus develops from the viable fertilised ovum or 'embryo'. Gestation occurs in the woman's uterus from conception until the fetus (assuming it is carried to term) is sufficiently developed to be born. The woman experiences labor and gives birth. Usually, once the baby is born, the mother produces milk via the lactation process. The mother's breast milk is the source of anti-bodies for the infant's immune system and commonly the sole source of nutrition for the first year or more of the child's life. Länk: en.wikipedia.org/wiki/Mother

Genetisk mamma: The mother who provided the egg from which an embryo developed and, therefore, contributed to the genetic makeup of the ensuing child. Länk: www.yourdictionary.com/law/genetic-mother

För att reda ut begreppen ytterligare för dig, läs här om äggdonation:
    en.wikipedia.org/wiki/Egg_donation

Så, ett ägg från en kvinna planteras in i en annan kvinnas kropp, vilket gör den andra kvinnan till biologisk moder, medan den första kvinnan fortfarande endast har titeln genetisk moder.
Svar på tråden äggdonation?