• Swweetiie

bf-juni västerås

Hej!

BF-Juni för oss Västeråsare, här kan vi tala om allt och lite till!

Ny tråd, då den andra gått ut!

Hoppas allt är toppen med alla {#lang_emotions_gravid}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-15 10:48
    Lägger till BF-listan så alla kan se den lite lättare!

BF 9 maj- Hippygirl
    BF 16 maj- Subj4401 (Susanne)
    BF 22 maj - Bezilia (Anna)
    BF 28 maj- vikh(sara)
    BF 8 juni - Plogen
    BF 9 juni - Nihao
    BF 9 juni - Shia
    BF 10 juni - MaraFara
    BF 11 juni - Swweetiie
    BF 17 juni - Happy73
    BF 19 Juni - Sussi81
    BF 22 juni - Lizzzen
    BF 24 juni- Jolinsfaster
    BF 24 juni- MumsMaräng
    BF 24 juni- mmjohanna
    BF 25 Juni - Angen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-16 11:57
    BF 9 maj- Hippygirl
    BF 28 maj- vikh(sara)
    BF 1 juni - perni80
    BF 8 juni - Plogen
    BF 9 juni - Nihao
    BF 9 juni - Shia
    BF 10 juni - MaraFara
    BF 11 juni - Swweetiie
    BF 17 juni - Happy73
    BF 19 Juni - Sussi81
    BF 22 juni - Lizzzen
    BF 24 juni- Jolinsfaster
    BF 24 juni- MumsMaräng
    BF 24 juni- mmjohanna
    BF 25 Juni - Angen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-22 14:08
    BF 9 maj- Hippygirl
    BF 17 maj - trasis
    BF 28 maj- vikh(sara)
    BF 1 juni - perni80
    BF 8 juni - Plogen
    BF 9 juni - Nihao
    BF 9 juni - Shia
    BF 10 juni - MaraFara
    BF 11 juni - Swweetiie
    BF 17 juni - Happy73
    BF 19 Juni - Sussi81
    BF 21 juni - vårt lilla hjärta
    BF 22 juni - Lizzzen
    BF 24 juni- Jolinsfaster
    BF 24 juni- MumsMaräng
    BF 24 juni- mmjohanna
    BF 25 Juni - Angen

• Svar på tråden bf-juni västerås
  • skuggspel
    Jolinsfaster: Min sambo säger att du ska prata med en advokat och säga att du blir uppsagd pga att du är gravid, det är sedan upp till företaget att bevisa att så inte är fallet- kan ju bli lite knepigt för dem.
    Fast min tanke är, vill du verkligen vara kvar där när de är så knäppa?
    Dock hävdar min sambo att du kan få skadestånd och bara säga hejdå och tack för pengarna..

Fast jag vet inte..
    Vilket skit!!
  • skuggspel
    Nihao     www.hitta.se/Route.aspxÄSTERÅS|6616316;1544629;Badelundavägen;2;;VÄSTERÅS

Det var jättelätt att hitta, åsenlundsvägen var liksom andra avfarten mot hökåsen och sen var det omöjligt att inte se vart det var, smockat med bilar.
  • Bezilia

Jolinsfaster: Vilken skitdag du haft! Måste kännas jättetung! Jag fick också tanken om att de inte borde kunna göra så. Det verkar ju väldigt uppenbart att det beror på att du är gravid. Hoppas att det går att bestrida på något sätt samtidigt som det inte skulle vara så konstigt om du inte vill vara kvar där iallafall!

Kramar till dig!!! /Anna

• MumsMaräng

Jolinsfaster: Fy tusan! Stackars dig! Vilken situation! Men har de helt obefintlig kontinuerlig kommunikation på företaget? Har ingen haft ansvar för att ditt nya arbete ska fungera så bra som möjligt för dig och för företaget?

Jag är verkligen ledsen för din skull. Hoppas att ny lägenhet och väntande barn och barnledighet med bibehållen föräldrapenning kan lindra smällen lite.

Jag fick liknande samtal när jag precis fött min son, och blev så ledsen att jag till sist sa upp mig efter att ha arbetat där i fem år. I efterhand ångrar jag att de kom undan så lätt. Det blev ju jag som inte ens fick a-kassa på ett tag. De drabbades inte alls. Men det är svårt att tänka klart i de lägen där man är som skörast.

Skönt att du har din man att komma hem till och få prata ut.
    Stor kram!
    Mums

• Jolinsfaster

Tack alla för allt stöd! Det värmer verkligen. Jag fick fast anställning på en gång vilket jag krävde efter att ha lämnat ett jobb där jag jobbat över 3 år. Jag ska ringa till facket och fråga om dom kan ge tips om något bra juridiskt ombud. Företaget ska minsann få en knäpp på näsan! Jag har fått ärva en del pengar av min farmor som gick bort i höstas. Egentligen skulle dom gå till en ordentlig säng till maken och mig, men vi bestämde att det här var viktigare. Om vi har pengar att strida för, så varför inte.

Självklart känner jag att jag inte vill vara kvar här ändå, men det är inte det saken handlar om. Jag tänker gå till botten med det här. Fattade inte själv först att det kunde vara för att jag är gravid men när både maken och ni säger det, så gick det upp för mig. Visserligen är det en till tjej på jobbet som också är gravid och ska ha samtidigt, men hon har jobbat på företaget i tre år, vilket gör det svårare för dom att sparka henne.

Jag håller med om att någon slags varning måste dom väl komma med först. Det är det jag är mest arg på. Jag har ju trots allt en fast anställning och den borde dom inte kunna säga upp hur som helst. Jag blir så arg!!

• Plogen

Jolinsfaster: Fy vilken jobbig grej! Du gör helt rätt som tänker ge dom en match! Hur går företaget? Om det inte går så bra vill dom säkert göra sig av med folk och det låter ju som att dom är helt desperata. Inte helt genomtänkt att vilja säga upp en som är gravid, det kan dom få ångra. Stå på dig!

Lady baqueta: Jag har inte känt av några hickningar, men jag har läst att det är rätt vanligt, så det kanske kommer. Vilken vecka är du i? Jag är i vecka 29 nu.

• Addisen
    Jolinsfaster
    Men gud, så kan de ju inte göra...va ruttet. Låter ju verkligen som du får sparken pga din graviditet. Jag håller verkligen med om att du ska ge dem en knäpp på näsan. Sånt här får de inte komma undan med. Go get them!

Plogen
    Jag kommer ihåg att jag gick och tänkte på det för några veckor sen att jag aldrig känt någon hickning men nu får jag allt hur mycket som helst istället. Jag går in i v 34 imorgon (33+0). Vaknade t.o.m härrom natten av att han hickade {#lang_emotions_wink}

Alla
    Förresten ang. lunch/fikan hemma hos mig den 11/4.
    Är det någon som är allergisk mot någon mat eller är vegetarian?
  • Nihao

Jolinsfaster: Fy och usch! Stå på dig, oavsett anledning till att de inte vill ha kvar dig så borde de varnat dig innan så du haft chansen att "bättra dig" om det var det de ville.
    Håller med Skuggspel, prata med de som kan och ge dig inte. Argumentet om graviditet kan kanske hålla, vad vet jag? LYCKA TILL, tänker på dig!

Tack för vägbeskrivning Hippy (såg inte skuggspels förrän nyss) jag var där en liten stund igår innan jag hämtade barnen (kring 15) och shoppade lite. :) Var inte alls mycket folk (8 bilar bara), så jag strosade runt utan hysteri och plockade på mig lite smått. Blev 2 par gummistövlar, 2 par foppatofflor, 2 par fina sandaler, 6 tröjor, en morgonrock och 2 handväskor till döttrarna (och en liten liten pyamas till bäbis, kunde itne hålla mig), allt för 240:- . Kul att fynda.
    Idag, är sista dagen tydligen, halva priset på allt. Åk o fynda, om ni inte gjort det. Gärna dagtid, var som sagt inte mycket folk alls.

• Jolinsfaster

Nu har jag pratat med facket, och dom kunde inte gå något tips på ett juridiskt ombud. Är det någon här inne som har tips på någon bra? Vet ju att några av er varit med om vårdnadstvister och liknande. Inboxa tips om ni har några!

Kommunikationen på företaget är uruselt om jag får säga det själv. På min första dag fick jag hjälp av en chef i ca 2 timmar. Sen blev jag lämnad med dom andra anställda som inte hade koll på vad jag skulle sysselsätta mig med + att ingen av dom jobbar med det som jag ska/skulle göra. I januari pratade jag med två av cheferna (inte han som sa att jag skulle bli uppsagd, som är den som jag jobbat mest med. han dök inte upp på utsatt tid!) och berättade att jag saknade en mentor som finns på plats att fråga. När man jobbar med byggkonstruktion är det svårt att ta alla frågor via mail och telefon. Då bestämdes det att jag och "min" chef skulle boka in tid att träffas två gånger i veckan för att det skulle finnas tid till frågestund och granskning. Detta inträffade typ två gånger totalt. Nångång dök han inte ens upp på avtalad tid, en gång 10 min innan jag skulle gå hem. Tydligen var det tänkt att en anställd skulle "skola in" mig, men han blev uthyrd i samma veva som jag började. Men då får dom ju se till att nånannan finns för mig! Visst, det är ett litet företag (7 anställda + 3 chefer) men det går inte att bara lämna en nyanställd och tro att allt löser sig.

Hade dom sagt till att jag jobbar för långsamt tidigare och att det fortsatt efter det hade jag inte misstänkt graviditeten, men att bli uppsagd endast pga att jag jobbar långsamt känns som en för svag ursäkt. Måste vara nåt mer som dom inte säger...

• Jolinsfaster

En annan förjävlig sak är att "min" chef ringde till en av dom anställda och frågade hur mycket han hade att göra för det hade kommit in så mycket nya jobb, och sa INGET till mig eller om jag skulle bli inblandad i nåt av projekten. Jag har ett par grejer kvar att göra som jag blivit tilldelad, men annars gapar min kalender tom fram till mammaledigheten. Känns ju helt meningslöst att sitta och åka till Eskilstuna och bara sitta av tiden. Om dom inte vill ge mig några projekt får dom allt betala min lön och att jag går hemma.

Svar på tråden bf-juni västerås