• colera

Abort

Hej, jag tycker att abort är fel i alla lägen, oavsett anledning. Tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma, att abort borde förbjudas,  eftersom alla på FL verkar tycka att abort är en bra grej som är helt okej i alla lägen. Och ni som tycker att abort är okej, vart går gränsen, när är abort inte ok? Om jag säger till någon att jag är emot abort till 100% verkar folk tycka att jag är dum i huvet.
    Tycker att abortfrågan är en väldigt inntressant fråga om någon undrar varför jag frågar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 18:53
    Jag vill inte "kriga" med folk om varför jag tycker så, tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma eller när ni som är för abort tycker att det är ok, eller är det alltid ok oavsett anledning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 19:54
    denna diskussion blev inte som jag tänkt mig, men det gör inte så mycket. Ni som är för abort, när tycker ni att livet börjar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 20:10
    Många skriver att de illegala aborterna skulle öka om man förbjöd abort, och att många kvinnor då dör pga abortera, jag tycker att det är bättre än legala aborter isf även att det ska vara straffbart att göra en illegal abort .Och som sagt när börjar livet?

• Svar på tråden Abort
  • mysan78
    Fru U skrev 2010-01-22 21:40:07 följande:
    Skrattet kanske var hennes försvar. Just skratt och humor är en mycket välkänd psykologisk försvarsmekanism i svåra situationer.

Jo, självklart är jag medveten om att skratt är en försvarsmekanism!
    Tydligen var det det enda du reagerade på i mitt inlägg- intressant...
  • Signatur

Colera: Du bör nog läsa på lite mer om hur de sk abortpillrena fungerar. Jag är mycket intresserad av vad du har för källor på att de skulle kunna allvarligt skada fostret om de inte skulle fungera.

Dessutom så har jag två frågor till.

En kollega till mig var planerat och lyckligt gravid. På ultraljudet visade det sig att fostret saknade halva skallen och halva hjärnan, dessutom var båda njurarna gravt missbildade och det var även något problem med hjärtat. Detta barn hade inte ens en chans att leva fram till förlossningen, det var ett mirakel att det ens var vid liv vid ultraljudet. Menar du på största allvar att abort är fel i ett sådant läge? Hur motiverar du i så fall det?

Det finns kvinnor som blir så sjuka av sina graviditeter att de kommer att avlida innan barnet är livsdugligt utanför livmodern. Om aborten sker så dör barnet, om aborten inte sker dör båda. Är abort fel då också? Hur motiverar du i så fall det?

• Fru U
    colera skrev 2010-01-22 21:45:41 följande:
    Nej, jag menade ju inte samma sjukdom, då missförstod du mig. Men det händer att läkarna säger att det är fel på barnet, och sen är det inte det när barnet väl föds.
    Ja, det kan hända och är tragiskt för de som drabbas MEN det är extremt sällsynt. Vi pratar inte ens om promille utan om tusendelar av promille.
    Svaren bor i hjärtat
  • Shaun the sheep

Jag tror att TS startat tråden endast för att få igång en väldigt livlig diskussion, ungefär så som medlemmar på flashback gärna gör för att sedan håna alla fjantiga FL-mammor. Det var mest så jag menade, men jag ville inte riktigt uttrycka det så eftersom man inte får spekulera i huruvida en person är ett troll eller ej.

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • Titosmom

Jag är absolut för fri abort och anser att man ska ha rätt att välja oavsett orsak. MEN jag tycker att vi tyvärr tar alldeles för lätt på en abort idag, man tänker inte efter före utan inställningen är ofta att om det nu skulle bli kan man alltid göra abort. DET tycker jag är fel. fel, fel! En väninna till mig ska snart genomgå sin tredje (!!!) abort trots ordnade förhållanden etc. anledningen till det är att det inte passar just nu (samma anledning innan också) Till henne höll jag en moralpredikan om att en gång är ok men sen är det inte ok att slarva för att sedan gå och skrapa bort det.
    Nu är det ju ändå hon och hennes man som bestämmer och inte min sak, men där går min gräns iallafall.
    Men som jag skrev tidigare så tycker jag att fri abort är bra och att det dessutom ger oss kvinnor en möjlighet att välja, och det hör till ett modernt och jämställt samhälle.

• MammaLillfis
    colera skrev 2010-01-22 21:44:04 följande:
    Bara för att jag inte hade aborterat ettbarn som blev tll då så har jag inte blivit våldtagen? Du får tro vad du vill, men jag vet ju att jag har blivit våldtagen, och om jag hade blivit gravid då hade jag behållt barnet.
    Förlåt mig, men det tror inte jag.
  • siamusen
    Fru U skrev 2010-01-22 21:46:08 följande:
    siamusen, skönt att det visade sig vara falskt alarm för er del men det måste varit en hemsk tid innan ni visste med säkerhet
    Ja, det var fruktansvärt. Vi hade turen att den radiolog som utförde UL:et ocksa hade en klinik med magnetröntgen sa vi behövde bara vänta i 2 dagar innan vi kunde göra magnetröntgen. 2 hemska dagar da jag bara ville lägga mig ned och försvinna.

Det talade som avbrytande av graviditeten och det var bara vidrigt allt. Fruktansvärd ångest.

Och en sån oerhörd förvaning nâr allt var ok. Vi hade ju stâllt in oss pa att atminstone nagot var fel, och hoppades pa att det var sa lite som möjligt.
  • colera
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-01-22 21:47:24 följande:
    Varför är det då inte ok att andra gör abort? För mig som konsekventialist så spelar det i det här fallet ingen roll hur det görs eftersom resultatet blir detsamma, det blir inget barn i endera fallet, den enda skillnaden är att i det ena fallet så är det ett foster och i det andra så kan det bli ett foster.
    För akut piller kan du ta i te dygn abort kan du göra till vecka 18
  • colera
    Signatur skrev 2010-01-22 21:48:03 följande:
    Colera: Du bör nog läsa på lite mer om hur de sk abortpillrena fungerar. Jag är mycket intresserad av vad du har för källor på att de skulle kunna allvarligt skada fostret om de inte skulle fungera.Dessutom så har jag två frågor till.En kollega till mig var planerat och lyckligt gravid. På ultraljudet visade det sig att fostret saknade halva skallen och halva hjärnan, dessutom var båda njurarna gravt missbildade och det var även något problem med hjärtat. Detta barn hade inte ens en chans att leva fram till förlossningen, det var ett mirakel att det ens var vid liv vid ultraljudet. Menar du på största allvar att abort är fel i ett sådant läge? Hur motiverar du i så fall det?Det finns kvinnor som blir så sjuka av sina graviditeter att de kommer att avlida innan barnet är livsdugligt utanför livmodern. Om aborten sker så dör barnet, om aborten inte sker dör båda. Är abort fel då också? Hur motiverar du i så fall det?
    jag tycker att abort är fel i det fallet, eftersom det finns gånger då läkarna missbedömr, och de trots allt fötts ett friskt barn. I det sistnämnda fallet så skulle iaf jag inte göra abort, jag hade itne kunnat leva med det efteråt.
  • uppochner

Är det inte en form av abort om man tar abortpiller då?

Jag är för abort även om jag i normala sammanhang inte skulle göra det själv men jag förstår andra som gör/kan tänka sig det.