• colera

Abort

Hej, jag tycker att abort är fel i alla lägen, oavsett anledning. Tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma, att abort borde förbjudas,  eftersom alla på FL verkar tycka att abort är en bra grej som är helt okej i alla lägen. Och ni som tycker att abort är okej, vart går gränsen, när är abort inte ok? Om jag säger till någon att jag är emot abort till 100% verkar folk tycka att jag är dum i huvet.
    Tycker att abortfrågan är en väldigt inntressant fråga om någon undrar varför jag frågar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 18:53
    Jag vill inte "kriga" med folk om varför jag tycker så, tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma eller när ni som är för abort tycker att det är ok, eller är det alltid ok oavsett anledning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 19:54
    denna diskussion blev inte som jag tänkt mig, men det gör inte så mycket. Ni som är för abort, när tycker ni att livet börjar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 20:10
    Många skriver att de illegala aborterna skulle öka om man förbjöd abort, och att många kvinnor då dör pga abortera, jag tycker att det är bättre än legala aborter isf även att det ska vara straffbart att göra en illegal abort .Och som sagt när börjar livet?

• Svar på tråden Abort
  • Jennie med ie
    Fru U skrev 2010-01-22 21:35:20 följande:
    Jaså, visa mig de fallen. Särskilt med tanke på hur extremt ovanligt detta är.
    Ja, det kan ju bli intressant. För det första är det som du säger extremt ovanligt att man upptäcker att barnet saknar hjärna, så att bland dessa fall för det andra hitta "många" där det visat sig vara fel kan ju betyda... typ ett fall nånsinn eller sådär.
  • Fru U
    mysan78 skrev 2010-01-22 21:37:36 följande:
    Jag är i för fri abort i alla lägen och oavsett orsak. Jag tycker det är en självklarhet att ingen ska tvinga någon föda ett barn mot dennes vilja men... Idag får alla göra abort tom v.18+0 och med socialstyrelsens tillstånd v.22+0. Det känns lite konstigt att gränsen för abort och för hur tidigt man kan rädda prematura är så nära varandra (från v 23 sätter man in alla livsuppehållande åtgärder) Jag tycker inte vi ska inskränka vår rätt till fri abort i Sverige men jag tycker faktiskt att man borde sänka gränsen för hur länge man ska få göra sena aborter. När jag var på KK deltog jag vid en abort i v.20+5. Tjejen hade fått en liten mage redan och hade sin killkompis med sig. När vi kom in med hinken man föder ut fostret i skrattade hon och verkade inte alls förstå vad som skulle hända och för mig som personal kändes det hela faktiskt jobbigt.  I vecka 20+5 har man ju gått över en halv graviditet...  Vad tycker ni? Borde man inte kunna sänka den övre gränsen så det inte blir så som det var hos oss att vi på kk aborterade foster som man en vecka senare skulle gjort allt för att rädda en trappa ner på prematuren.
    Skrattet kanske var hennes försvar. Just skratt och humor är en mycket välkänd psykologisk försvarsmekanism i svåra situationer.
    Svaren bor i hjärtat
  • siamusen
    Fru U skrev 2010-01-22 21:36:45 följande:
    Jag är inte helt hundra, men efter vecka 22 och sen tog det ju några veckor att säkerställa att det verkligen var så här det låg till. De hade sett problem innan i graviditeten men inget som indikerade detta.
    Ok. När jag var gravid med son nr 3 sa visade UL pa avvikelser i v. 33. Môjligt att en stor del av hjärnan fattades men det visade sig vara ok pa magnetröntgen efterat.

Da tog de i vilket fall upp när de olika delarna av hjârnan finns paplats och jag var förvanad över att Sverige gör rutin-ul innan hjärnan är "klar" så att säga.

Här görs det i v. 22.

Tragiskt för din vän. Hemskt
  • Shaun the sheep

Du får ursäkta TS, men jag tror verkligen inte ett skit på att du blivit våldtagen. Har väldigt svårt att tro att någon skulle känna så som du gör faktiskt.

Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • colera
    siamusen skrev 2010-01-22 21:37:29 följande:
    Det görs fler än en undersökning om nagot misstänks vara fel. De gar knappast pa bara ett utlatande, det maste du vâl fatta sjâlv? Det är en enorm tragedi att förlora sitt barn eller foster pga sjukdom. Verkar som om du tror pa en konspîration fran lâkare eller föräldrars sida att abortera sa manga barn som möjlig eller missförstar jag dig?Bade läkare och förâldrar görs sit tyttersta för att se att det inte finns nagot hopp kvar.Och ater igen, var far du din information om"manga ganger"?
    Jag har läst mycket om sådant. Det händer att läkare säger att det är fel på barnet, men sen är barnnet helt friskt när det föds.
  • colera
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2010-01-22 21:37:33 följande:
    Både ett dagen efter piller och en abort förhindrar att det blir ett barn, vad är skillnaden? Att man skrapar ut en cellklump istället för att det aldrig blir en cellklump?
    Ja, men ett dagen efter piller är så mycket tidigare, där tycker jag att gränsen går som jag skrev tidigare. Och dagen efter piller förskjuter ägglossningen så att ägget inte blir befruktat, men om det ändå blir befruktat så gör pillret också så att det får svårare att färsta. Jag skulle dock aldrig ta det, men om andra villl göra det så tycker jag att det är okej.
  • Mariohn
    dollheart skrev 2010-01-22 21:40:50 följande:
    Du får ursäkta TS, men jag tror verkligen inte ett skit på att du blivit våldtagen. Har väldigt svårt att tro att någon skulle känna så som du gör faktiskt.
    Du får ursäkta. Jag tycker att TS resonerar vansinnigt galet och jag har inget till övers för hennes resonemang. Men du har ingen rätt att ifrågasätta sanningshalten i hennes våldtäkt.