• colera

Abort

Hej, jag tycker att abort är fel i alla lägen, oavsett anledning. Tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma, att abort borde förbjudas,  eftersom alla på FL verkar tycka att abort är en bra grej som är helt okej i alla lägen. Och ni som tycker att abort är okej, vart går gränsen, när är abort inte ok? Om jag säger till någon att jag är emot abort till 100% verkar folk tycka att jag är dum i huvet.
    Tycker att abortfrågan är en väldigt inntressant fråga om någon undrar varför jag frågar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 18:53
    Jag vill inte "kriga" med folk om varför jag tycker så, tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma eller när ni som är för abort tycker att det är ok, eller är det alltid ok oavsett anledning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 19:54
    denna diskussion blev inte som jag tänkt mig, men det gör inte så mycket. Ni som är för abort, när tycker ni att livet börjar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 20:10
    Många skriver att de illegala aborterna skulle öka om man förbjöd abort, och att många kvinnor då dör pga abortera, jag tycker att det är bättre än legala aborter isf även att det ska vara straffbart att göra en illegal abort .Och som sagt när börjar livet?

• Svar på tråden Abort
  • siamusen
    colera skrev 2010-01-22 21:41:02 följande:
    Jag har läst mycket om sådant. Det händer att läkare säger att det är fel på barnet, men sen är barnnet helt friskt när det föds.
    Länka till allt detta du lâst.
  • colera
    dollheart skrev 2010-01-22 21:40:50 följande:
    Du får ursäkta TS, men jag tror verkligen inte ett skit på att du blivit våldtagen. Har väldigt svårt att tro att någon skulle känna så som du gör faktiskt.
    Bara för att jag inte hade aborterat ettbarn som blev tll då så har jag inte blivit våldtagen? Du får tro vad du vill, men jag vet ju att jag har blivit våldtagen, och om jag hade blivit gravid då hade jag behållt barnet.
  • Fru U
    siamusen skrev 2010-01-22 21:40:08 följande:
    Ok. När jag var gravid med son nr 3 sa visade UL pa avvikelser i v. 33. Môjligt att en stor del av hjärnan fattades men det visade sig vara ok pa magnetröntgen efterat.Da tog de i vilket fall upp när de olika delarna av hjârnan finns paplats och jag var förvanad över att Sverige gör rutin-ul innan hjärnan är "klar" så att säga.Här görs det i v. 22.Tragiskt för din vän. Hemskt
    Ja, det var tufft. Istället för köpa barnkläder blev det till att köpa en pytteliten kista. Hon flyttade kort därefter, klarade inte av att bo kvar på samma ort
    Svaren bor i hjärtat
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Du får ursäkta TS, men jag tror verkligen inte ett skit på att du blivit våldtagen. Har väldigt svårt att tro att någon skulle känna så som du gör faktiskt.
    "Ursäkta" men vad i hela helvete har du för rätt att ifrågasätta det?!! Det är så osmakligt så det finns inte! {#lang_emotions_throwup}
    Credulity kills - Carl Sagan.
  • colera
    Fru U skrev 2010-01-22 21:42:44 följande:
    1) inte samma sjukdom/syndrom2) du kan inte jämföra usa med sverige3) även om det hade varit samma sjukdom/syndrom så är ett fall inte många
    Nej, jag menade ju inte samma sjukdom, då missförstod du mig. Men det händer att läkarna säger att det är fel på barnet, och sen är det inte det när barnet väl föds.
  • Fru U

siamusen, skönt att det visade sig vara falskt alarm för er del men det måste varit en hemsk tid innan ni visste med säkerhet

Svaren bor i hjärtat
  • siamusen
    Fru U skrev 2010-01-22 21:44:25 följande:
    Ja, det var tufft. Istället för köpa barnkläder blev det till att köpa en pytteliten kista. Hon flyttade kort därefter, klarade inte av att bo kvar på samma ort
    Det förstar jag.

Har själv gjort ett avbrytande av en graviditet, fast tidigare, pga sjukt foster. Det är inget jag önskar att nagon annan ska behöva uppleva direkt.
  • Jennie med ie
    Fast vad tjänar det till att ifrågasätta det? Vad ska TS göra, hon kan ju inte gärna bevisa det för dig... så antingen tro på det hon säger att hon varit med om eller lämna den biten.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    colera skrev 2010-01-22 21:42:52 följande:
    Ja, men ett dagen efter piller är så mycket tidigare, där tycker jag att gränsen går som jag skrev tidigare. Och dagen efter piller förskjuter ägglossningen så att ägget inte blir befruktat, men om det ändå blir befruktat så gör pillret också så att det får svårare att färsta. Jag skulle dock aldrig ta det, men om andra villl göra det så tycker jag att det är okej.
    Varför är det då inte ok att andra gör abort? För mig som konsekventialist så spelar det i det här fallet ingen roll hur det görs eftersom resultatet blir detsamma, det blir inget barn i endera fallet, den enda skillnaden är att i det ena fallet så är det ett foster och i det andra så kan det bli ett foster.
    Credulity kills - Carl Sagan.