• colera

Abort

Hej, jag tycker att abort är fel i alla lägen, oavsett anledning. Tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma, att abort borde förbjudas,  eftersom alla på FL verkar tycka att abort är en bra grej som är helt okej i alla lägen. Och ni som tycker att abort är okej, vart går gränsen, när är abort inte ok? Om jag säger till någon att jag är emot abort till 100% verkar folk tycka att jag är dum i huvet.
    Tycker att abortfrågan är en väldigt inntressant fråga om någon undrar varför jag frågar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 18:53
    Jag vill inte "kriga" med folk om varför jag tycker så, tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma eller när ni som är för abort tycker att det är ok, eller är det alltid ok oavsett anledning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 19:54
    denna diskussion blev inte som jag tänkt mig, men det gör inte så mycket. Ni som är för abort, när tycker ni att livet börjar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 20:10
    Många skriver att de illegala aborterna skulle öka om man förbjöd abort, och att många kvinnor då dör pga abortera, jag tycker att det är bättre än legala aborter isf även att det ska vara straffbart att göra en illegal abort .Och som sagt när börjar livet?

• Svar på tråden Abort
  • Mariohn
    colera skrev 2010-01-22 21:16:06 följande:
    Hur är en abort itne mord? Du tar livet av en annan människa, rent juridiskt är det inte mord, men om du tänker efter så väljer du att ta livet av ditt barn, alltså mord.
    Gumman det finns inget barn i vecka 6 hur mycket du än vill att det ska vara så. Dax att bli vuxen och förstå att drömmar inte blir sanna. I vecka 6 finns det en påbörjad celldelning. inget barn. 
  • Jennie med ie
    Bite me skrev 2010-01-22 21:18:05 följande:
    Jo, men är man inte så bra på att formulera sig i språk o inte fattar att människor på FL många gånger anser att man ska uttrycka sig skriftilgt som om man skriver en c-uppsats, då blir det lätt att man skriver att man anser att abort är mord. Egentligen inser du ju det om du väljer att inte hånga upp dig på orden, eller?
    Att alla inte kan skilja på åsikt och fakta är jag fullt medveten om, annars hade detta spår inte ö h t uppstått. Men nu tog mariohn upp det med mig, och som en del av en diskussion bemötte jag det.... andra svarade, jag bemötte igen...
  • Jennie med ie
    Bite me skrev 2010-01-22 21:19:41 följande:
    Nu håller du på med ordklyverier, riktigt tråkigt faktiskt.
    Jag besvarar det som skrivs till mig. Som en del av en diskussion. Även TS valde att hänga sig fast vid den biten (som jag inte ens tog upp själv i mitt ursprungsinlägg utan det var maiohn som tog upp det med mig) och inte ö h t bemöta att jag håller med henne i åsikten att abort är fel.
  • Fru U
    Mariohn skrev 2010-01-22 21:20:32 följande:
    Gumman det finns inget barn i vecka 6 hur mycket du än vill att det ska vara så. Dax att bli vuxen och förstå att drömmar inte blir sanna. I vecka 6 finns det en påbörjad celldelning. inget barn. 
    Nja, du anser inte att det är ett barn som i en bebis som man kan röra vid eller som kan leva utanför mammans kropp men för mig är det helt klart ett liv och därmed ett barn (det kan ju inte vara en vuxen )
    Svaren bor i hjärtat
  • colera
    Fru U skrev 2010-01-22 21:16:49 följande:
    Inga foster aborteras efter vecka 18. Däremot så avslutas vissa graviditeter innan vecka 40.Min väninnan var gravid med ett barn som visade sig inte utveckla en hjärna. Att inte ha en hjärna innebär att du inte kan andas när du föds. Hur skulle det varit i barnets bästa intresse att fortsätta finnas i livmodern till vecka 40?
    De aborteras fram till vecka 21+6
  • Fru U
    colera skrev 2010-01-22 21:23:53 följande:
    Du kallar det abort, jag kallar det avslutande av graviditet. Min väninna avslutade sin graviditet i vecka 26.
    Svaren bor i hjärtat
  • siamusen
    colera skrev 2010-01-22 21:23:53 följande:
    Och senare men da heter det inte abort lângre.
  • colera
    Mariohn skrev 2010-01-22 21:18:52 följande:
    Ditt problem är att du har en massa åsikter men ingen lösning på hur din åsikt ska kunna bli rimlig. 
    Jo, jag har en lösning, och det är att alla människor som har sex ska ta ansvar för det, och blir dom gravida så ska dom stå för det och ta hand om det barnet. Är man inte redo för att  ta hand om ett eventuellt barn som kanske bli till trots p-medel så ska man inte ha sex.
  • colera
    Fru U skrev 2010-01-22 21:25:38 följande:
    Du kallar det abort, jag kallar det avslutande av graviditet. Min väninna avslutade sin graviditet i vecka 26.
    Det är ju sinnessjukt, barnet kunde ju ha överlevt?
  • siamusen
    colera skrev 2010-01-22 21:26:43 följande:
    Det är ju sinnessjukt, barnet kunde ju ha överlevt?
    Utan hjärna? Knappast.