• colera

Abort

Hej, jag tycker att abort är fel i alla lägen, oavsett anledning. Tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma, att abort borde förbjudas,  eftersom alla på FL verkar tycka att abort är en bra grej som är helt okej i alla lägen. Och ni som tycker att abort är okej, vart går gränsen, när är abort inte ok? Om jag säger till någon att jag är emot abort till 100% verkar folk tycka att jag är dum i huvet.
    Tycker att abortfrågan är en väldigt inntressant fråga om någon undrar varför jag frågar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 18:53
    Jag vill inte "kriga" med folk om varför jag tycker så, tänkte bara höra om det finns någon som tycker samma eller när ni som är för abort tycker att det är ok, eller är det alltid ok oavsett anledning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 19:54
    denna diskussion blev inte som jag tänkt mig, men det gör inte så mycket. Ni som är för abort, när tycker ni att livet börjar?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-22 20:10
    Många skriver att de illegala aborterna skulle öka om man förbjöd abort, och att många kvinnor då dör pga abortera, jag tycker att det är bättre än legala aborter isf även att det ska vara straffbart att göra en illegal abort .Och som sagt när börjar livet?

• Svar på tråden Abort
  • Fru U
    colera skrev 2010-01-22 21:26:16 följande:
    Jo, jag har en lösning, och det är att alla människor som har sex ska ta ansvar för det, och blir dom gravida så ska dom stå för det och ta hand om det barnet. Är man inte redo för att  ta hand om ett eventuellt barn som kanske bli till trots p-medel så ska man inte ha sex.
    Och så konstaterar vi återigen att inte alla blir gravida genom sex, en del blir våldtagna.

En del blir också gravida med barn som inte kan överleva utanför livmodern och ju längre de är kvar i magen ju större anser jag att lidandet blir då.
    Svaren bor i hjärtat
  • viva la vida
    Jennie med ie skrev 2010-01-22 21:15:39 följande:
    Att likställa det moraliskt och etiskt och anse det lika illa är en åsiktsfråga. Helt korrekt. Men inte att kalla abort för mord och den som gjort abort för mördare, det är en ren felaktghet. Mord är ett juridiskt begrepp och därmed avgör lagtexten vad som är abort.
    Mord är att avsiktligt ta livet av en annan människa, juridiskt behöver det inte alltid vara straffbart som vid tex. dödsstraff, hedersmord och aborter, men likfullt är det mord att avsikligt döda.
  • Jennie med ie
    colera skrev 2010-01-22 21:26:43 följande:
    Det är ju sinnessjukt, barnet kunde ju ha överlevt?
    Om det är Sverige det handlar om så medges inte avbrytande av graviditet i vecka 26 om barnet är livsdugligt.
  • Fru U
    colera skrev 2010-01-22 21:26:43 följande:
    Det är ju sinnessjukt, barnet kunde ju ha överlevt?
    Nej, som jag skrev innan hade barnet ingen hjärna!
    Svaren bor i hjärtat
  • Mariohn
    Jo, jag har en lösning, och det är att alla människor som har sex ska ta ansvar för det, och blir dom gravida så ska dom stå för det och ta hand om det barnet. Är man inte redo för att  ta hand om ett eventuellt barn som kanske bli till trots p-medel så ska man inte ha sex.
    Nu utgår du åter igen från att det bara är vuxna kvinnor som samtyckt till sex som blir gravida  
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Vad händer om man blir våldtagen? Det har man ju "sällan" valt.
    Credulity kills - Carl Sagan.
  • Selfish Geene
    siamusen skrev 2010-01-22 21:27:41 följande:
    Utan hjärna? Knappast.
    Jodå, hon kunde ha vuxit upp och startat en anti-abortrörelse någonstans!
  • Jennie med ie
    viva la vida skrev 2010-01-22 21:27:55 följande:
    Mord är att avsiktligt ta livet av en annan människa, juridiskt behöver det inte alltid vara straffbart som vid tex. dödsstraff, hedersmord och aborter, men likfullt är det mord att avsikligt döda.
    Nej, det är inte alltid mord att avsiktligt döda. Och mord är alltid olagligt. Därmed kan inte en laglig handling vara mord. Och det är inte mitt påhitt utan lagtextens. Dessutom anses inte ett foster vara ett liv, en människa, enligt lagtexten och därmed kan abort aldrig falla inom begreppet mord. Fakta, som sagt. Däremot kan man anse att det _borde_ göra det, det är en personlig åsikt... som jag dock inte håller med om.
  • Fru U
    Selfish Geene skrev 2010-01-22 21:30:47 följande:
    Jodå, hon kunde ha vuxit upp och startat en anti-abortrörelse någonstans!
    Han {#lang_emotions_tongue_out}
    Svaren bor i hjärtat