• Hemi21

BF Oktober

Hej har precis fått reda på att jag är gravid. Är första barnet.
    Tänkte att dom med BF oktober kunde samlas här och prata av sig lite.. :)

• Svar på tråden BF Oktober
  • misa85
    2små2stora skrev 2010-06-08 15:07:33 följande:
    Bebisen kan reagera på dem.
    På vilket sätt? Kan de skadas av att man äter det? Jag har hört att de kan reagera utanför magen, men aldrig när de är i.
  • Hemi21
    2små2stora skrev 2010-06-08 14:53:51 följande:
    Härligt

Jag har inte sökt HP än får mina papper nästa veckan. Nu är jag sjukskriven 50% och lär nog bli det på 100% på måndag.
    De har blivit svåra med att få att godkänna HP för oss neo-sköterskor för vi gör inga tunga lyft. Att vi får springa som tokar och att magen är ivägen och gör det mycket svårt att arbeta i kuvösen bryr de sig inte om.
    ¨Ne jag har hört att det är väldigt svårt att få HP över huvudtaget så jag är glad, håller tummarna för dig.. Varför är du sjukskriven nu? Foglossning?
  • Hemi21

Jag äter massa jordgubbar, nästan varje dag.. men jag har inte läst någonstans att det ska vara farligt när man är gravid..

• Hemi21

Läste lite på livsmedelsverket nu och dom rekomenderar jordgubbar för järnets skull, så jag tror inte det är farligt.

• 2små2stora
    Hemi21 skrev 2010-06-08 18:29:29 följande:
    ¨Ne jag har hört att det är väldigt svårt att få HP över huvudtaget så jag är glad, håller tummarna för dig.. Varför är du sjukskriven nu? Foglossning?
    Prematura sammandragningar och foglossning.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~
  • sandraaa01

Jag äter jätte mkt jordgubbar och så länge bebisen är i magen så kan man äta det hur mkt som helst. det är om man ammar som man inte ska trycka i sig allt för mkt för att bebisen kan utveckla nån form av allergi då.. så har jag fattat det för iaf :)

• MariaOMarkus
    Hemi21 skrev 2010-06-08 18:30:34 följande:
    Jag äter massa jordgubbar, nästan varje dag.. men jag har inte läst någonstans att det ska vara farligt när man är gravid..
    det är inte farligt när man är gravid..man kan äta hur mkt av dom,de gör jag det är när man ammar då de kan komma över till bebisen och den kan reagera på de men jag vet inte hur..försöker hitta svar på nätet om de..återkommer om jag hittar nåt.

för jag tänjer såhär,om bebis reagera på jordgubbar utanför så borde den ju isf göra de i magen oxå.
    Malou - Mi amor - Mi vida - BF 10-10-10
  • MariaOMarkus

hittade detta:

Mat och dryck för dig
    Ät en allsidig kost och drick mycket. Du kommer att märka att du blir törstigare under amningen. Du behöver inte undvika någon mat men var däremot försiktig när du provar livsmedel som du inte äter så ofta, det kan vara säsongsbetonade livsmedel som jordgubbar, räkor, choklad eller frukter. Ät lite och se hur ditt barn reagerar. Om ditt barn reagerar sker det i regel inom ett dygn i form av prickar, diarré eller magknip, men måtta med allt brukar gå bra. Misstänker du att ditt barn reagerat på något prova igen efter en vecka och händer samma sak kan du försöka utesluta det födoämnet. Nikotin, alkohol och mediciner går givetvis också över till ditt

källa: www.nll.se/webb/Opererande-specialiteter/Kvinnosjukvard-Sunderbyn-/BB-webben-Sunderbyn/Pa-BB/Amning/

Malou - Mi amor - Mi vida - BF 10-10-10
  • Hemi21
    2små2stora skrev 2010-06-08 18:42:34 följande:
    Prematura sammandragningar och foglossning.
    Jaha, okej. Inte kul, har själv foglossning och ischias. Är permatura sammandragningar farligt? Kan det sätta igång förlossningen om du inte tar det lugnt?
    Jag har sammandragningar ibland, men det är väl ok om man bara har det ibland eller borde jag prata med min bm om det?
  • 2små2stora
    Hemi21 skrev 2010-06-08 20:49:00 följande:
    Jaha, okej. Inte kul, har själv foglossning och ischias. Är permatura sammandragningar farligt? Kan det sätta igång förlossningen om du inte tar det lugnt?
    Jag har sammandragningar ibland, men det är väl ok om man bara har det ibland eller borde jag prata med min bm om det?
    Har man det bara i bland och de inte gör ont så är det inte farligt.

Mina gör ont och kommer när jag går, står lite framåt lutat, stressar, lyfter vilket är det jag gör i 10 tim på jobbet. Kan vakna på natten av sammandragningar.

Jag har en ökad risk för ett prematurt barn, mitt mål är att först passera v. 28 när barnet klarar sig utan allt för stora problem.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07 Lillknorr BF 6/10~~