BF Oktober
Hej har precis fått reda på att jag är gravid. Är första barnet.
Tänkte att dom med BF oktober kunde samlas här och prata av sig lite.. :)
Hej har precis fått reda på att jag är gravid. Är första barnet.
Tänkte att dom med BF oktober kunde samlas här och prata av sig lite.. :)
Jag äter massa jordgubbar, nästan varje dag.. men jag har inte läst någonstans att det ska vara farligt när man är gravid..
Läste lite på livsmedelsverket nu och dom rekomenderar jordgubbar för järnets skull, så jag tror inte det är farligt.
Jag äter jätte mkt jordgubbar och så länge bebisen är i magen så kan man äta det hur mkt som helst. det är om man ammar som man inte ska trycka i sig allt för mkt för att bebisen kan utveckla nån form av allergi då.. så har jag fattat det för iaf :)
hittade detta:
Mat och dryck för dig
Ät en allsidig kost och drick mycket. Du kommer att märka att du blir törstigare under amningen. Du behöver inte undvika någon mat men var däremot försiktig när du provar livsmedel som du inte äter så ofta, det kan vara säsongsbetonade livsmedel som jordgubbar, räkor, choklad eller frukter. Ät lite och se hur ditt barn reagerar. Om ditt barn reagerar sker det i regel inom ett dygn i form av prickar, diarré eller magknip, men måtta med allt brukar gå bra. Misstänker du att ditt barn reagerat på något prova igen efter en vecka och händer samma sak kan du försöka utesluta det födoämnet. Nikotin, alkohol och mediciner går givetvis också över till ditt
källa: www.nll.se/webb/Opererande-specialiteter/Kvinnosjukvard-Sunderbyn-/BB-webben-Sunderbyn/Pa-BB/Amning/