• Hemi21

BF Oktober

Hej har precis fått reda på att jag är gravid. Är första barnet.
    Tänkte att dom med BF oktober kunde samlas här och prata av sig lite.. :)

• Svar på tråden BF Oktober
  • 2små2stora
    misa85 skrev 2010-06-03 14:50:42 följande:
    Idag har vi vart på tul igen, nu vägde den ena 370 g och den andra 400 g. Så söta =) De sträckte och sprattlade med benen och den ena sög på tummen :) Längtar verkligen tills de är här nu. Ska bli roligt.
    Vilken vecka är du i nu?

Min vägde 345 i v.21+5
    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • misa85
    2små2stora skrev 2010-06-03 16:18:58 följande:
    Vilken vecka är du i nu?

Min vägde 345 i v.21+5
    Jag är i vecka 23. Har gått 22+3 dagar (om jag tänker rätt, ev 22+2) :)
  • 2små2stora
    misa85 skrev 2010-06-03 17:24:08 följande:
    Jag är i vecka 23. Har gått 22+3 dagar (om jag tänker rätt, ev 22+2) :)
    Då är du inte så långt före mig jag är också i v23 nu 22+0 idag. Min bebis var lite mindre än genomsnittet. Så jag får en ny kontroll i v. 28-30
  • misa85
    2små2stora skrev 2010-06-03 17:26:56 följande:
    Då är du inte så långt före mig jag är också i v23 nu 22+0 idag. Min bebis var lite mindre än genomsnittet. Så jag får en ny kontroll i v. 28-30
    OK, spännande =) Vi fick bf 5 okt. (fast jag kommer tydligen inte gå 40v eftersom det är två).
    Var din mkt mindre än normalt?
    Jag har ingen aning om hur "stora" tivllingar brukar vara men enligt hon som gjorde ultaljudet idag såg de så fina ut och de såg ut att må kanonera. Lagom mkt fostervatten osv. Så antar att mina låg bra till.
  • 2små2stora
    misa85 skrev 2010-06-03 17:30:24 följande:
    OK, spännande =) Vi fick bf 5 okt. (fast jag kommer tydligen inte gå 40v eftersom det är två).
    Var din mkt mindre än normalt?
    Jag har ingen aning om hur "stora" tivllingar brukar vara men enligt hon som gjorde ultaljudet idag såg de så fina ut och de såg ut att må kanonera. Lagom mkt fostervatten osv. Så antar att mina låg bra till.
    Jag har BF 6 oktober
    Det är ovanligt att gå 40 veckor men det finns de som gör det. 
    Eftersom de är 2 och pojkar så bör de stanna i magen till 33+ för att slippa en del bekymmer.
  • Mabaja

Kul med extra ul!
    Vi bokade 3d igår så 7 juli ska vi åka och kolla på vårt lilla liv... Kostar skjortan men det är det nog värt! Varenda sekund! :)

Så nu har vi vår bröllopsresa att se fram emot, sen när vi kommer hem är det besök nr 2 hos bm och en vecka senare är det 3d..

• misa85
    2små2stora skrev 2010-06-03 17:43:36 följande:
    Jag har BF 6 oktober
    Det är ovanligt att gå 40 veckor men det finns de som gör det. 
    Eftersom de är 2 och pojkar så bör de stanna i magen till 33+ för att slippa en del bekymmer.
    Jo jag ser då gärna att de är kvar till v 36 minst. Jag är nog inte redo att ta emot dem innan... Får jag fråga vad för problem det kan bli annars? Är det mer risk med just killar?
  • 2små2stora
    misa85 skrev 2010-06-03 17:54:53 följande:
    Jo jag ser då gärna att de är kvar till v 36 minst. Jag är nog inte redo att ta emot dem innan... Får jag fråga vad för problem det kan bli annars? Är det mer risk med just killar?
    Killar är lite klenare än tjejer. Stannar de till 33+ behövs oftast ingen kuvös utan det räcker med värmesäng de kommer snabbare igång med att amma och behöver inte sondas så länge  eller ha dropp.
    Ju tidigare ett barn är fött destå större är risken för lungproblem det är mest om de är födda före v.28+0. Med tvillingar får man oftast räckna tillbaka dem 2 veckor i mognaden. Ju längre tid med dropp detstå större risk för infektioner.
  • misa85
    2små2stora skrev 2010-06-03 18:00:26 följande:
    Killar är lite klenare än tjejer. Stannar de till 33+ behövs oftast ingen kuvös utan det räcker med värmesäng de kommer snabbare igång med att amma och behöver inte sondas så länge  eller ha dropp.
    Ju tidigare ett barn är fött destå större är risken för lungproblem det är mest om de är födda före v.28+0. Med tvillingar får man oftast räckna tillbaka dem 2 veckor i mognaden. Ju längre tid med dropp detstå större risk för infektioner.
    ok, tack för infon. Jag tycker det är bra att jag får reda på sånthär, det är aldrig nån läkare eller bm som förklarar sånt, dåligt tycker jag för jag anser att det är viktig information.
    Jag hoppas att de kan stanna kvar där länge som sagt. Dock ska ja ju ev operera livmodertappen och då ökar risken att de föds för tidigt :/ Men jag ska prata med läkarna om de inte kan vänta till EFTER de är ute, känns inte som nån panik att göra den operationen nu.